۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
آسیب تعرفه های اعمال شده علیه چین بر مصرف کنندگان آمریکایی
نشنال اینترست بررسی کرد

آسیب تعرفه های اعمال شده علیه چین بر مصرف کنندگان آمریکایی

تعرفه ها به مصرف کنندگان آمریکایی آسیب می رساند و مبارزه با WTO مزایای آمریکا را از بین می برد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «کلارک پاکارد» در مورد رقابت بین چین و امریکا منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه آمده است.

همراه با شیوع ویروس کرونا، چین به طور موثر هنگ کنگ را از طریق قانون جدید امنیت ملی ضمیمه خود کرد و این مهم باعث افزایش تنش ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان شد. اکنون سیاستمداران و صاحبنظران از وخیم شدن روابط به عنوان جنگ سرد جدید یاد می کنند. باید گفت چین نظم اقتصادی جهانی را با چالش های جدی مواجه می کند و زمان آن فرا رسیده است که آمریکا به شیوه ای مسئولانه و به جای ایجاد دیوارهایی برای تجارت و مهاجرت، به نقاط قوت سنتی خود متکی شود.

بسیاری از سیاستمداران مبتدی آمریکا از مدل اقتصادی چین شکایت دارند و گزارش بازرگانی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ در مورد شیوه های تجاری چین اگرچه ناقص و فاقد هرگونه تفاوت بود، اساس جنگ تجاری دولت ترامپ با پکن را تشکیل داد. شکایت ها شامل انتقال اجباری فناوری از شرکتهای آمریکایی به شرکتهای داخلی، نفوذ سایبری به شبکه های تجاری، سرقت اسرار تجاری، یارانه های کلان به شرکتهای دولتی و سوءاستفاده از مالکیت معنوی  می شود. با توجه به اینکه ایالات متحده آمریکا بیش از حد به محصولات مهم یا استراتژیک مانند تجهیزات پزشکی، داروسازی و فن آوری های خاص مانند نیمه هادی ها به چین وابسته است چگونه باید به چالش های اقتصادی چین پاسخ دهد؟

باید گفت سیاست گذاران آمریکایی باید دو حقیقت سخت را بپذیرند. اول اینکه آنها باید این مهم را درک کنند تغییر مدل اقتصادی چین هیچ مشکلی را حل نمی کند، مشکلات چند بعدی هستند و برای حل انها صبر لازم است. تغییرات عمدتا توسط پکن و نه واشنگتن انجام خواهد شد. این بدان معنا نیست که واشنگتن ناتوان است، اما شناختن مرزهای اقتصادی بسیار مهم است.

دوم، تعرفه ها ابزاری منسوخ شده و کاملاً خود شکنانه هستند و متاسفانه برای چالش های امروز ناکافی هستند. مطالعات بی شماری نشان داده است که مصرف کنندگان آمریکایی و نه صادرکنندگان چینی، هزینه این تعرفه ها را پرداخت می کنند. علاوه بر این تعرفه ها باعث اقدامات تلافی جویانه شده و کشاورزان و دامداران آمریکایی به خوبی این مسئله را می دانند.

در همین حال، چین اصلاحات قابل توجهی در مدل اقتصادی خود انجام نداده است و در واقع بیشتر به شرکت های دولتی اعتماد می کند تا اهداف خرید مندرج در قرارداد تجاری با آمریکا را برآورده کند.

 همچنین باید گفت به جای جنگ فرسایشی با هیئت استیناف سازمان تجارت جهانی و تضعیف سیستم حل اختلاف آن، ایالات متحده آمریکا باید ائتلافی بزرگ از اعضای WTO تشکیل دهد که نگرانی های واشنگتن را در مورد اقدامات اقتصادی چین به اشتراک می گذارند و یک ائتلاف بزرگ و تهاجمی علیه پکن تشکیل می دهند. علیرغم سخنان گمراه کننده دولت ترامپ، WTO می تواند ابزاری کارآمد برای نظم بخشی به برخی از اقدامات تجارت حمایت گرایانه چین باشد.

برای ایجاد تنوع در زنجیره های تأمین در منطقه اوراسیا، ایالات متحده آمریکا باید به سرعت به مشارکت ترانس پاسیفیک (TPP) بپیوندد. حقیقت این است که صادرکنندگان آمریکایی اکنون در بازارهای در حال رشد آسیا با برخورد تبعیض آمیز روبرو هستند. از همه مهمتر، TPP به عنوان یک سنگر در برابر چین در منطقه طراحی شده و به کشورهای موجود در مدار پکن یک سیستم بازار جایگزین و مبتنی بر قوانین ارائه می دهد. TPP هنوز هم می تواند یک ابزار مهم برای به چالش کشیدن کشورهای منطقه باشد - از جمله اعضای غیر TPP مانند چین - و استانداردهای تجاری خود را افزایش دهد در حالی که رقابت ایالات متحده آمریکا در منطقه اوراسیا را بهبود می بخشد.

تا آنجا که لازم است، محدودیت های تجاری باید به طور مناسب طراحی شوند. به عنوان مثال، ایالات متحده می تواند با کاربردهای نظامی صادرات فناوری به چین را محدود کند. علاوه بر این روند بررسی جدید سرمایه گذاری تحت کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده باید خردمندانه پیش رفته و به طور شفاف به منظور اطمینان از عدم انتقال اسرار تجاری و فن آوری های حساس به دولت در پکن عمل نماید.

برای افزایش توان در رقابت با چین، ایالات متحده باید مهاجرت بیشتر را تشویق کند. بر اساس یک مطالعه کاملاً جدید، از ابتدای دولت ترامپ مهاجرت قانونی حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. همان مطالعه نشان می دهد که ثبت نام دانشجویان بین المللی جدید در سال تحصیلی پاییز ۲۰۲۰-۲۱ ۶۳٪ بوده این در حالی است که این رقم در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ ۹۸% بوده است.

محدودیت های مهاجرت ممکن است پایگاه ملی گرایان حزب جمهوریخواه را تقویت کند، اما قطعا آمریکا در دراز مدت هزینه های گزاف آن را پرداخت خواهد کرد. داده ها و ارقام به طور شفاف نشان می دهند که مهاجرت یک مزیت بزرگ برای اقتصاد ایالات متحده آمریکا محسوب شده و منع آن محدودیت رشد و رقابت در آینده را به دنبال خواهد داشت و منجر به یک اقتصاد کمتر پویا خواهد شد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مهاجران ماهر تقریباً دو برابر بیشتر از افراد غیر مهاجر حق ثبت اختراع دارند زیرا دارای درجه علمی و مهندسی عالی هستند. در واقع، برخی از ابتکاری ترین و سودآورترین شرکت های آمریکا - به عنوان مثال گوگل - توسط مهاجران تأسیس شده اند. اگر ایالات متحده آمریکا بخواهد برتری خود را در فناوری و نوآوری حفظ کند،   به افراد ماهر بیشتری نیاز دارد که به این کشور بیایند.

علاوه بر این اکنون که چین به طور موثر وعده یک کشور دو سیستم را که به هنگ کنگ داده بود لغو کرد،   سیاست گذاران واشنگتن باید با اعطای ویزا به هر شهروندی در هنگ کنگ که به ایالات متحده می آید پیام قدرتمندی به پکن ارسال کنند. چنین اقدامی در دراز مدت به نفع اقتصاد ایالات متحده است.

دولت ترامپ با اعمال سیاست های تجارت و مهاجرت خود ثابت کرده است که اساساً در مورد چالش های مطرح شده توسط پکن جدی نیست. حقیقت این است که در طی دهه های آینده، روابط بین ایالات متحده آمریکا و چین در بازی پرمخاطب ژئوپلیتیک مهم و اصلی خواهد بود و قطعا در هنگام رقابت برای قدرت و نفوذ، اصطکاک های اجتناب ناپذیری بین این دو ابر قدرت وجود خواهد داشت. تجارت دقیق و سیاست های مهاجرتی می تواند به پیشرفت واشنگتن کمک کند.

کد خبر: ۴۰٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha