۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
فعال شدن ۶۸ هزار حساب بانکی برای متقاضیان طرح ملی مسکن/ مجموع واریزی به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسید
بازار گزارش می دهد

فعال شدن ۶۸ هزار حساب بانکی برای متقاضیان طرح ملی مسکن/ مجموع واریزی به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسید

استارت ساخت واحدهای مسکن ملی در حالی از مدتها قبل با ۴۰۰ واحد مسکونی زده شده که برخی از متقاضیان با واریز آورده ۴۰ میلیون تومانی خود سرعت ساخت این واحدها را افزایش داده و گزارشها حاکی از این است که تاکنون ۱۴۰۰ میلیارد تومان مجموع این واریزی در بانک مسکن بوده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ساخت مسکن ملی با مشخص شدن پیمانکاران و پذیرش میزان مبلغ ساخت از سوی این پیمانکاران برای هر متر مربع ۳ میلیون تومان ، به نظر می رسد استارت ساخت مسکن ملی بزودی زده خواهد شد. اما سوال این است که با این وضعیت رشد قیمت نهادهای تولید مسکن، آیا در ماههای آتی هم پیمانکاران با این سه میلیون تومان راضی خواهند بود. 

بنابراین گزارش، تقریبا از ۴۷۰ هزار نفری که حائز شرایط دریافت مسکن ملی شناخته شدند، حدود ۷۰ نفر افتتاح حساب کردند و نزدیک به ۴۰ هزار نفر نیز پول واریز کردند. تقریبا حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان پول واریز شده است.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه به متقاضیان تا ۳۰ شهریور پیامک واریز وجه به حساب مسدودی بانک ارسال می شود که متقاضیان بعد از دریافت پیامک ۱۵ روز فرصت دارند تا آورده خود را واریز کنند. در غیر این صورت در این مرحله، حذف خواهند شد گفت: سیاستگذاری در طرح اقدام ملی مسکن به این شیوه است که واحدها به گونه ای احداث شوند که قابل دسترسی برای قشر وسیعی باشد. هم اکنون قراردادهایی را با انبوه سازان به امضا رسانده ایم که واحدهای مسکونی ملی با متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان احداث می شود. این در قیاس با بازار آزاد خیلی کم است. نکته اصلی این است که افراد در این روش، قیمت زمین را یا نمی‌پردازند و یا به شکل تقسیطی در ۱۰ سال می‌پردازند.

اساسا قیمت مسکن که دستیابی به مسکن را برای اقشاری از جامعه غیرقابل دسترس کرده است ناشی از قیمت زمین است. بنابراین پیش بینی این است که یک واحد مسکونی حوالی ۳۰۰ میلیون تومان شود

اساسا قیمت مسکن که دستیابی به مسکن را برای اقشاری از جامعه غیرقابل دسترس کرده است ناشی از قیمت زمین است. بنابراین پیش بینی این است که یک واحد مسکونی حوالی ۳۰۰ میلیون تومان شود. 

مقرر شده تا زمین‌های دولتی بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی در اختیار وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی تامین مسکن قرار بگیرد تا امکان این تکلیف (تامین مسکن برای اقشار مختلف) محقق شود. زیرا آنچه که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است زمین است و اگر زمین نداشته باشد نمی تواند تکلیف قانونی تامین مسکن را انجام دهد. 

حساب بانکی ۶۸ هزار متقاضی واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن، در شعب بانک مسکن (در سراسر کشور) فعال شد. این تعداد متقاضی تا کنون ۱۴۰۰ میلیارد تومان در مجموع، واریز کرده اند که بخشی از آورده نقدی متقاضیان در این طرح به حساب می آید

اما محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن نیز در تشریح اولین گزارش مربوط به روند تامین مالی طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرد: حساب بانکی ۶۸ هزار متقاضی واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن، در شعب بانک مسکن (در سراسر کشور) فعال شد. این تعداد متقاضی تا کنون ۱۴۰۰ میلیارد تومان در مجموع، واریز کرده اند که بخشی از آورده نقدی متقاضیان در این طرح به حساب می آید.

وی تصریح کرد: با توجه به روند ثبت نام متقاضیان، مراحل لازم برای صحت سنجی شرایط اولیه متقاضیان از بابت واجد شرایط بودن و همچنین رسیدگی اداری به پرونده ها در ادارات راه و شهرسازی استانها، از کل افراد ثبت نام کننده، تاکنون پرونده مربوط به ۷۰ هزار متقاضی واجد شرایط به شعب بانک مسکن ارسال شده است که مقایسه این تعداد پرونده با تعداد حسابهای افتتاح شده بیانگر سرعت قابل توجه همکاران بانکی در پیشبرد امور تسهیلاتی مرتبط با طرح اقدام ملی است.

شایان با بیان اینکه کار بررسی و عملیات معرفی متقاضیان واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن از طریق ادارات راه و شهرسازی استانها و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت عمران شهرهای جدید انجام می شود، گفت: تا کنون مطابق اطلاعاتی که در سامانه این طرح در وزارت راه و شهرسازی درج شده است بیش از ۴۰۰ پروژه ساختمانی در چارچوب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای مختلف کشور شروع شده است که با توجه به روند عملیات، کمتر از ۳۰ پروژه ساختمانی برای دریافت تسهیلات، به بانک مسکن معرفی شده است. از این تعداد، پرونده ۱۰ پروژه ساختمانی برای انجام آخرین مرحله لازم برای پرداخت تسهیلات –ترهین زمین- به دفاتر اسناد رسمی ارایه شده که تا چند روز آینده سری اول تسهیلات ساخت مسکن طرح اقدام ملی به پروژه ها تزریق خواهد شد.

بانک مسکن مسئولیت پرداخت ۱۴۰ هزار فقره تسهیلات ساخت در این طرح را تقبل کرده است و همچون تجربه موفق بانک در طرح مسکن مهر ، منابع لازم برای پرداخت تسهیلات تامین شده و بدون تاخیر زمانی، در اختیار سازندگان و تولیدکنندگان مسکن قرار خواهد گرفت. تسهیلات ساخت طرح اقدام ملی ۱۰۰ میلیون تومان است که با بازپرداخت ۱۰ ساله،‌ پرداخت می شود.

چنانچه همه مدارک و شرایط لازم برای پرداخت تسهیلات از طرف سازنده ها و همینطور کل پروژه برقرار باشد، بانک مسکن آمادگی دارد حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز کاری، اولین قسط از تسهیلات ساخت را بپردازد.

کد خبر: ۴۰٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha