۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
غیرقابل تحلیل کردن بازار سرمایه؛ بیشترین ضربه ای که دولت به بورس زد
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

غیرقابل تحلیل کردن بازار سرمایه؛ بیشترین ضربه ای که دولت به بورس زد

آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که دوران کنونی بدترین دوران بورس است چرا که نمی‌توان هیچ گونه عدله اقتصادی برای توجیه اصل سرمایه‌گذاری در بازار بورس به کار ببریم.

گروه بورس: بازار؛ امروز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه شاخص با ریزش ۱۳ هزار واحدی بر روی ۱میلیون۵۵۶ هزار واحد قرار گرفت. تقریبا در هفته جاری روند بازار به غیر از شنبه و یکشنه که مجموع ۱۵ هزار واحد رشد داشت در مابقی روزها ریزش‌های بالای ۳۵ هزار را تجربه می‌کرد.

 در کنار مزایای که دوران اصلاح دارد، طولانی‌تر شدن و عمیق‌تر شدن آن برای اقتصادی مانند ایران که حجم تولید نقدینگی در آن بالاست زیان‌های فراوانی دارد چرا که اگر بازار بورس هم شاهد تعداد زیادی از افراد تازه کار است و هم حجم بالای نقدینگی در آن بسیار بالاست بنابراین اگر اصلاح بازار طولانی مدت و عمیق شود شاهد خارج شدن نقدینگی از این بازار و حرکت آن به سمت بازارهای موازی مانند طلا، خودرو، ارز و غیره خواهیم بود که اکنون به نظر می‌رسد که بخشی از افزایش قیمت خودرو و دلار ناشی از خروج نقدینگی از بورس است.

آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که دوران کنونی بدترین دوران بورس است چرا که نمی‌توان هیچ گونه عدله اقتصادی برای توجیه اصل سرمایه‌گذاری در بازار بورس به کار ببریم.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد وضعیت بازار گفت: بدترین بازه زمانی همین وضعیتی هست که هیچ گونه عدله اقتصادی نتوانیم برای توجیه اصل سرمایه‌گذاری در بازار بورس به کار ببریم و شاید بتوان گفت که این وضعیت جز بدترین مقاطع می‌تواند باشد چون به هر حال ما دو نوع سود برای سرمایه گذار در نظر می‌گیرم یک سود عایدات مستمر نقدی تحت عنوان سود مجامع  و سود کپیتا گیم(سود سهام) که در اثر اشتیاق به خرید اوراق بهادار و سهام به وجود می‌آید، حال اگر شخصی سهامی را خریداری کرده باشد و شخص ثالثی تمایل نداشته همین سهم را با قیمت بالاتر بخرد، به آن کپیتال لایس گفته می‌شود و صرفا باید به همان سود عایدات بسنده کند. سهم‌های در سال ۹۹ به مجامع با قیمت ۴ هزار تومان به مجامع رفتند اما کمتر از ۱۰ هزار تومان سود نقدی تقسیم کردند  در نتیجه هیچ تناسب معقولی بین این میزان عایدات مستمر و این قیمت سهام  وجود ندارد.

آقا بزرگی بهترین دوران سازمان بورس را سال ۶۷ تا ۷۴ عنوان کرد و گفت: به نظرم اگر اشتباه نکنیم سال ۶۷ تا ۷۴ بهترین رویدادهای که در اقتصاد کشور افتاد و تناسب اقتصادی و منطقی بین وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه وجود برخلاف وضعیت فعلی که ما هیچ متغیر اقتصاد را نمی‌توانیم متناسب با این میزان رشد در بازار سرمایه تطبیق دهیم شاید بگویم یکی از پر خاطره‌ترین شرایط بازار سرمایه ما آن بازه زمانی بود، هرچند که فرازهای و فرودها در بازار سرمایه  اجتناب ناپذیر است و این ناشی از ذات این بازار می‌باشد.

 وی در خصوص دوران اصلاح افزود: یکی از رویدادها خوب این است که قیمت‌ها در حال اصلاح هستند چرا که اصلاح قیمت‌ها از خروج نقدینگی از بازار و ایجاد ضرر و زیان به سرمایه‌گذاران جدید جلوگیری می‌کند در مقابل صرفا کسانی بازدهی شاخص را بازدهی قیمت سهام را  مقایسه می‌کنند که از نظر آن‌ها بازار بورس وضعیتی مناسب ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت:  نکته اصلی این که اگر این نقدینگی در بورس ورود پیدا نکند در کجا می‌خواهد مورد استفاده قرار بگیرد؟ واقعا با سیاست های اقتصادی منابع دارد به سمت بازار بورس هدایت می‌شود اما حد و حدود آن باید کنترل شود. در برخی از صنایع و شرکت‌های ما که حتی با خود مسئول شرکت صحبت می‌کردیم، می‌گفتند این اندازه از معاملات که در بازار بورس معامله می‌شود می‌توانیم ۱۰ شرکت مانند شرکت‌های کنونی تاسیس کنیم. بنابراین اگر از این حد و اندازه خارج شویم طبیعتا این دوره اصلاحی را خواهیم داشت.

آقا بزرگی بزرگترین دغدغه ذهنی خود نسبت به بازار سرمایه را اینگونه بیان کرد: در مقابل محاسبات و ارزیابی که برای کسب بازدهی انجام می‌شود در مقابل آن یک ارزیابی هم در مقابل ریسک‌های که بر  سرمایه گذاری وارد است باید داشته باشیم؛ بزرگترین دغدغه ذهنی که من عدم اگاهی سهامداران تازه وارد است و وظیفه ما این است که آگاهی مردم را افزایش دهیم و اولین مقوله‌ای که باید سهامداران در نظر بگیرند بحث ریسک سرمایه گذاری و سپس بازدهی است هر چند این دو مقوله در کنار هم هستند چون در یک دوره خیلی شارپی و افزایش را ما تجربه کردیم.

کد خبر: ۴۰٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 0
      استاد میشه بگید این اصلاح که دار و ندار منو از بین بردن کجاش به نفع ما هست. کدوم عاقلی تو مملکتی که هر روز امکان یه درگیری سیاسی جهانی داره به سرمایه گذاری دراز مدت فکر میکنه؟
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      0 0
      کدام اصلاح ریزش هشتاد درصد می شود اصلاح بیخودی فقط م ر د که. ضرر می زنن