۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
بازار مسکن از سوی وزارت راه رها شده/سازمان های نظام مهندسی به بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند
دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد

بازار مسکن از سوی وزارت راه رها شده/سازمان های نظام مهندسی به بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را رها کرده است گفت: سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رها سازی بازار مسکن سالهاست که از سوی کارشناسان مطرح می شود و هر بار نیز از سوی مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی این ادعا رد می شود. هر گروهی از ذینفعان بخش مسکن از دید خود قصور وزارت راه و شهرسازی را که متولی بخش مسکن است را دلیل این همه مشکلات موجود در بخش مسکن عنوان می کند.

در روزهای نخست روی کار آمدن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با قاطعیت اعلام کرد که وظیفه وزارت راه و شهرسازی ساماندهی بازار مسکن است چرا که متولی این بخش، وزارت راه و شهرسازی است.

بر اساس قانون ساماندهی، وزارت راه و شهرسازی مسئول و متولی بخش مسکن است و باید این بخش را ساماندهی کند. اما متاسفانه این وزارتخانه حتی در طی سال های گذشته نتوانسته از ورود افراد غیر صلاحیت دار و تنها به واسطه داشتن سرمایه که وارد بخش ساخت و ساز شده اند جلوگیری کند. این اقدام موجب مشکلاتی چون کاهش کیفیت ساخت و ساز در طی سال های گذشته نیز شده است.

وزارت راه و شهرسازی حتی در ساماندهی اعلام قیمت مسکن نیز موفق عمل نکرده و حتی انتقاد شخص وزیر راه و شهرسازی در اینکه اعلام آمارهای متفاوت قیمت موجب التهاب بازار مسکن می شود موفق نبوده است

وزارت راه و شهرسازی حتی در ساماندهی اعلام قیمت مسکن نیز موفق عمل نکرده و حتی انتقاد شخص وزیر راه و شهرسازی در اینکه اعلام آمارهای متفاوت قیمت موجب التهاب بازار مسکن می شود موفق نبوده است و نتوانسته جلوی اعلام آمارهای گوناگون قیمتی شود.

رسیدن متوسط قیمت مسکن در مرداد ماه به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و رشد حدود دو درصدی نسبت به تیر ماه از سوی بانک مرکزی نشان داد که حتی بانک مرکزی هم به توصیه های وزیر راه و شهرسازی بی توجه است.

رشد قیمت مسکن و رهاسازی بازار مسکن به حال خود تبعاتی خواهد داشت
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را رها کرده است گفت: رشد قیمت مسکن و رهاسازی بازار مسکن به حال خود تبعاتی خواهد داشت که می بینیم هر ماه رشد قیمت مسکن را تجربه و بانک مرکزی نیز متوسط رشد آن را منتشر می کند.

وی ادامه داد: بخش مسکن و ساخت و ساز می تواند ۱۰۰۰ نوع فعالیت صنفی، خدماتی و تولیدی را با خود به همراه دارد بنابراین توجه به بخش مسکن و ساخت و ساز می تواند علاوه بر متعادل کردن عرضه و تقاضا، سایر بخش ها و صنایع تولیدی را رونق دهد.

مسائل و معضلات ساخت و ساز و بخش مسکن به حال خود رها شده است و از زمانی که وزیر راه و شهرسازی بر مسند کار نشسته است تنها به زدن حرف های قشنگ روی آورده است

دبیر کانون سراسری انبوه سازان بی برنامگی و رها سازی بازار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا قیمت مسکن در بازار هر روز روند صعودی داشته باشد تاکید کرد: مسائل و معضلات ساخت و ساز و بخش مسکن به حال خود رها شده است و از زمانی که وزیر راه و شهرسازی بر مسند کار نشسته است تنها به زدن حرف های قشنگ روی آورده است.

وی ادامه داد: وقتی تواید و عرضه مسکن از تقاضا عقب بماند بودن شک شاهد رشد ماهانه قیمت مسکن خواهیم بود. پس اگر اعلام می کنیم که وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را رها کرده است سخن بیهوده ای نگفته ایم.

پورحاجت در پاسخ به این سئوال که کاهش تولید شاید تماما به وزارت راه و شهرسازی مربوط نباشد، چرا که طبق آمارهای مرکز پژوهش های مجلس میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن کاهش داشته است؟ گفت: باید پذیرفت که سرمایه گذاری در بخش مسکن به دلیل همین بی توجهی ها از سوی متولی بخش مسکن کاهش یافته است. این بی توجهی ها باعث شده تا بخش خصوصی و سازندگان دیگر رغبتی به ساخت و ساز و سرمایه گذاری در این بخش نداشته باشند.

مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام می کنند که این رشد قیمت مسکن و نوسانات مسکن ارتباطی به عرضه و تقاضا ندارد. این اظهارات تنها برای فرار کردن از مسئولیت است، چرا که تولید مسکن و تناسب عرضه و تقاضا بر عهده متولی بخش مسکن یعنی وزارت راه و شهرسازی است

وی افزود: این رشد قیمت ها را که بانک مرکزی اعلام می کند می بینیم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام می کنند که این رشد قیمت مسکن و نوسانات مسکن ارتباطی به عرضه و تقاضا ندارد. این اظهارات تنها برای فرار کردن از مسئولیت است، چرا که تولید مسکن و تناسب عرضه و تقاضا بر عهده متولی بخش مسکن یعنی وزارت راه و شهرسازی است.

تبدیل سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاههای اقتصادی باعث شده تا هر روز تعرفه خدمات مهندسی افزایش یابد

پورحاجت با بیان این که مهم ترین عامل افزایش قیمت مسکن عدم تناسب عرضه و تقاضا است از تبدیل سازمان های نظام مهندسی به بنگاههای اقتصادی نیز انتقاد کرد و گفت: تبدیل سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاههای اقتصادی باعث شده تا هر روز تعرفه خدمات مهندسی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه خدمات مهندسی با رشد ۱۰۰ درصدی نشان می دهد که قیمت تمام شده ساخت نیز رو به افزایش خواهد گذاشت، گفت: علاوه بر این که سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بنگاههای اقتصادی تبدیل شده اند و مشکلات زیادی به بخش تولید مسکن وارد شده است، دخالت های بیش از اندازه سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمام امور صنعت ساختمان باعث شده تا سازندگان واقعی مسکن از این بخش دلسرد شوند.

کد خبر: ۴۰٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha