۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
رشد ۳۹ درصدی صادرات و کاهش ۳۷ درصدی واردات چای/ هند صدر نشین هر دو میدان صادراتی و وارداتی چای!
سخنگوی گمرک ایران در گفت و گو با بازار خبر داد؛

رشد ۳۹ درصدی صادرات و کاهش ۳۷ درصدی واردات چای/ هند صدر نشین هر دو میدان صادراتی و وارداتی چای!

لطیفی سخنگوی گمرک ایران گفت: در ۵ ماهه نخست سال ۳ هزار و ۳۴۰ تن چای ایرانی به ۱۸ کشور دنیا صادر شده است. این در حالی است که در این مدت واردات ۲۲ هزار و ۹۳۳ تن چای از ۸ کشور مختلف انجام گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه در ۵ ماهه نخست سال جاری به ۱۸ کشور صادرات چای داشته ایم، خاطرنشان کرد: در ۵ ماهه نخست امسال ۳ هزار و ۳۴۰ تن چای ایرانی به ارزش ۳ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۱۰۷ دلار صادرات شده است.

روح الله لطیفی در گفتگو با « بازار» افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۶ تن چای به ارزش ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۲۳ دلار صادر شده است و به این ترتیب می توان گفت صادرات چای نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۶۲.۵ درصد رشد و  از نظر وزنی نیز حدود ۳۹ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این افزایش صادرات نسبت به سال گذشته در حالی صورت گرفته که در این مدت به واسطه شیوع کرونا و  اجرای پروتکل های بهداشتی، ترددها  کندتر شده و حجم حمل و نقل ها کاهش یافته است. بنابراین این افزایش صادرات علیرغم وجود چنین موانعی نشانگر این است که چای ایرانی به دلیل ویژگی های منحصر بفردی که دارد ظرفیت صادراتی بالایی دارد.

چای سیاه در صدر صادرات قرار دارد

سخنگوی گمرک ایران در پاسخ به این سوال که چند نوع چای از ایران صادر شده است گفت: اقلام صادراتی ما عبارت اند از «چای سبز در بسته های ۳ کیلوگرم به بالا، چای سبز در بسته های کوچک تر از ۳ کیلوگرم، چای کیسه ای، چای سیاه در بسته های کمتر از ۳ کیلوگرم، چای سیاه و چای تخمیر شده در بسته های عمده فروشی، چای سیاه در بسته های کوچک و انواع و اقسام دیگر چای» که بالاترین رقم صادراتی مربوط به چای سیاه است.

افزایش۳۹ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته در حالی صورت گرفته که در این مدت به واسطه شیوع کرونا و  اجرای پروتکل های بهداشتی، ترددها  کندتر شده و حجم حمل و نقل ها کاهش یافته است

هند مقصد  نخست چای صادراتی ایران
لطیفی در خصوص عمده مقاصد صادراتی چای ایرانی نیز گفت: «هند، افغانستان، بحرین، انگلیس، ازبکستان، آذربایجان، عراق، قزاقستان، ترکمنستان، روسیه، تاجیکستان، قطر، قرقیزستان، ترکیه، اوکراین، کانادا، استرالیا و آلمان» ۱۸ کشوری هستند که مدت ۵ ماهه نخست امسال خریدار انواع چای ایرانی بوده اند.

وی افزود: ما در مدت نامبرده در مجموع به کشور هندوستان  صادراتی به میزان ۷۵۰ هزار و ۴۱۷ دلار، افغانستان ۷۸ هزار و ۶۴۹ دلار، ازبکستان ۳۰۰ هزار و ۶۰۰ دلار، آذربایجان ۳۵ هزار و ۵۱۲ دلار، عراق ۳۹۸ هزار و ۶۶۴ دلار، قزاقستان ۵۹۳ هزار و ۵۷۴ دلار، ترکمنستان ۲۶ هزار و ۳۵۹ دلار داشته ایم.

لطیفی ادامه داد: همچنین به کشورهای روسیه  به میزان ۸۶ هزار و ۳۵۰ دلار، تاجیکستان ۴۷۷ هزار و ۸۰۳ دلار، قرقیزستان ۳۲ هزار و ۱۶۶ دلار، ترکیه ۱۵ هزار دلار، اوکراین ۱۰ هزار و ۸۰۰ دلار و به کشور آلمان نیز به میزان  ۳۷ هزار و ۲۵۱ دلار صادرات چای داشته ایم.

با این تفاسیر بالاترین میزان صادرات چای ایرانی در ۵ ماهه اول سال کشور هندوستان بوده است اگرچه کارشناسان معتقدند هندوستان چای ایرانی را خریداری و در کشور خود فرآوری و مجددا بسته بندی می کند و با نام چای هندی وارد بازارهای جهانی می کند. به این ترتیب در صدر قرار گرفتن هند در لیست خریداران چای ایرانی تا حدودی می تواند نشات گرفته از این موضوع باشد.

لیست کشورهایی که شاید تنها به اندازه چند مُشت از ما چای خریداری کرده اند!

سخنگوی گمرک ایران در خصوص کمترین مقادیر صادراتی چای نیز اظهار داشت: در این بین به برخی کشورها نیز با مقادیر جزئی صادرات چای داشته ایم از جمله «انگلیس با ۲۹ دلار، استرالیا به ارزش ۱۲۵ دلار، قطر ۱۸۰ دلار، بحرین به میزان ۳۰۳ دلار و به کشور کانادا نیز  صادراتی به ارزش ۳۲۶ دلار انجام شده است.

واردات چای از ۸ کشور جهان صورت گرفت
سخنگوی گمرک ایران در خصوص میزان واردات چای در ۵ ماهه نخست امسال نیز اظهار داشت: کل چای وارداتی ما در ۵ ماهه اول سال جاری به میزان ۲۲ هزار و ۹۳۳ تن و به ارزش  ۱۱۲ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۷۱۵ دلار بوده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته واردات ما به میزان ۳۶ هزار و ۲۱۶ تن و به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۱۷ دلار بوده است.

انگلیس با انجام خریدی به ارزش ۲۹ دلار در انتهای لیست صادراتی چای ایرانی در مدت ۵ ماهه نخست سال جاری قرار گرفته است

لطیفی افزود: با این تفاسیر میزان واردات ما در ۵ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر از لحاظ ارزشی نیز به میزان ۳۸ درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این حجم از واردات از ۸ کشور هند، سریلانکا، امارات، آلمان، کنیا، ترکیه، ویتنام و چین صورت گرفته است، افزود: بالاترین واردات از کشور هندوستان به میزان ۵۷ میلیون دلار، از سریلانکا به ارزش ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و از کشور امارات بالغ بر ۱۹ میلیون دلار بوده است.

حال و روز چای در سال های نه چندان دور
گفتنی است چای ایران به دلیل طعم خاص و شرایطی که در آن خشک می شود مشتریان خاص خود را دارد اگرچه تا سال های پیش شاید جایگاه چندانی در بین خانوارهای ایرانی نداشت اما امروز شاهد هستیم که ذائقه مردم به سمت چای ایرانی تغییر کرده است و همین امر موجب شده مصرف این محصول ایرانی در خانواده ها افزایش یابد.

از سو دیگر تا سالهای پیش چای به عنوان خرید تضمینی از کشاورزان خریداری می شد و حتی تا چندین دهه در انبارها می ماند چرا که نه در داخل مصرف می شد و نه به خارج ارسال می شد. در نتیجه از سوی دولت بودجه ای تخصیص داده می شد برای اینکه این چای های سنواتی را از بین ببرند. این در حالی بود که گاهی اوقات این چای سنواتی مجددا به چرخه خرید تضمینی برمی گشت!

اما امروز شاهد هستیم که صادرات چای توانسته است تا حدودی جایگاه خود را در بازارهای مختلف جهانی پیدا کند و در شرایطی که شرایط ارسال محموله نسبت به سال گذشته سخت تر است، شاهد افزایش ۳۹ درصدی این محصول نسبت به سال گذشته باشیم. این افزایش صادرات اتفاق خوبی است که می تواند موجب رونق گرفتن کشت و کار و همچنین صنایع وابسته به چای کشور گردد.

کد خبر: ۴۰٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha