۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
شاباش بانک مرکزی روی سر سفته‌بازها!
سیاست غلط ارزی فعلا متوقف شد

شاباش بانک مرکزی روی سر سفته‌بازها!

سیاست غلط و شکست خورده بانک مرکزی در ارزپاشی با هدف جلوگیری از رشد قیمت این کالا موجب شد تا با وجود کاهش منابع ارزی کشور، بازار سفته بازی و سوداگری داغ و طی این چند روز صدها هزار دلار بنام ارز سهمیه ای توسط صرافی های بانکی به نیازمندان غیر واقعی پرداخت شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازار داد و ستد ارزی در خیابان فردوسی و حوالی آن طی یکی دو هفته اخیر شکل و شمایلی دیگر داشت. تشکیل صفوف به هم پیوسته طولانی در این شرایط کرونایی و مشاهده افرادی که خیلی از آنها که تا کنون از نزدیک ارز را لمس نکرده اند در روزهای گذشته برای همه تعجب برانگیز بود. البته ظهور این پدیده به دنبال افزایش قیمت ارز در بازار و ورود آن به کانال ۲۴ هزار تومان رخ داد که بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد قیمت این کالا اقدام به تزریق چندین میلیون دلار در صرافی بانک ها کرد تا با این شیوه مانع از رشد قیمت ها شود، غافل از این که سوداگران سودجو دام شکار ارز را پهن کرده و بعضا با اجیر کردن خیلی ها برای خرید ارز سهمیه ای با کارت ملی آنها منابع ملی را قبضه کردند.

موضوع از این قرار بود که در چند روز گذشته هر فرد دارنده کارت ملی می توانست تا ۲۲۰۰ دلار از صرافی های بانکی ارز بخرد، در چنین شرایطی خیلی ها به بازار ارز ریختند تا برای خرید ارز ارزان از این موقعیت به وجود آمده کسب سود کنند. چرا که هر فردی با خرید ارز سهمیه ای می توانست همان لحظه ارز دریافتی خود را بدون هیچ گونه مشکلی با اختلاف حدود ۳ هزار تومان به بیش از ۲۵ هزار تومان به دلالان بفروشد.

دلارهای تا نشده بانک مرکزی در دست دلالان
این نابسامانی موجب شد تا بانک مرکزی طی چند روز صدها هزار دلار را به نفع برخی ها به هدر دهد. هدر رفت منابعی که اکنون کشور به دلیل تحریم و محدودیت های تجاری بشدت نیازمند ارز است و خیلی از وارد کنندگان به دلیل نبود ارز برای وارد کردن کالاها شرایط سختی را سپری می کنند.

پس از این جنجال، بانک مرکزی بالاخره عصر دیروز به صرافی های بانکی دستور داد که دیگر مانند قبل نسبت به فروش ۲۲۰۰ دلار به هر فرد (کارت ملی) اقدام نکنند.

در توضیحات ابلاغی به صرافی های بانکی آمده است که «به استناد تصمیمات متخذه از سوی بانک مرکزی ج. ا. ا فروش اسکناس از محل سایر کد (۲۴) تا اطلاع ثانوی از سیستم سنا حذف گردید» بدین ترتیب فروش ۲۰۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به هر دارنده کارت ملی در سال منتفی گردیده است.

هر چند هر فرد در طول سال برای یک بار می تواند از ارز سهمیه ای استفاده کند اما جنجال خرید و فروش ارز در چند روز گذشته غیر عادی بود.

ناتوانی بانک مرکزی در مدیریت ارزی
محسن صادقی کارشناس مسائل مالی در گفتگو با «بازار» درباره علت هدر رفت منابع ارزی با سیاست غلط بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با سیاست تزریق ارز به بازار در قالب پرداخت ارز سهمیه ای به مردم با کارت ملی، مشخص کرد که در مدیریت ارزی بسیار ناتوان است.

وی با بیان اینکه دست و دل بازی های بانک مرکزی در ارزپاشی به بازار موجب شد تا با این اقدام فقط جیب عده ای از سوداگران را پر کند افزود: بانک مرکزی با هدف ممانعت از رشد قیمت ارز در بازار دست به چنین اقدامی زد، بدون اینکه تبعات آن را در نظر بگیرد. تبعاتی که نه تنها به کاهش قیمت ارز در بازار منجر نشد بلکه نرخ ارز در این چند روزه افزایش نیز یافت.

عقب نشینی بانک مرکزی در فروش ارز سهمیه ای بی شک موجب می شود تا قیمت ها همچنان در مسیر رشد قرار گیرند چرا که بازار ارز در این چند روزه فعال شده است

این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: عقب نشینی بانک مرکزی در فروش ارز سهمیه ای بی شک موجب می شود تا قیمت ها همچنان در مسیر رشد قرار گیرند چرا که بازار ارز در این چند روزه فعال شده است و خیلی از سرمایه گذاران بازار سرمایه نیز در مواجهه با ریزش شاخص ها اکنون راه بازار ارز را برای سودآوری و سرمایه گذاری در پیش گرفته اند.

مختل شدن بازار واردات در پی بی توجهی بانک مرکزی
صادقی به مختل شدن بازار واردات کشور در پی بی توجهی بانک مرکزی نسبت به تامین ارز فعالان این بازار اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی در حالی ارز را به بازار می ریزد و با این شیوه باعث تشکیل صف های طولانی خرید این کالا می شود که از طرفی با بی توجهی نسبت به تامین ارز واردات، فعالان این بازار را نیز در صف ارز نگه داشته است.

وی به سیاست غلط بانک مرکزی در ارز پاشی سهمیه ای اشاره کرد و افزود:هیچ توجیهی ندارد ارز ارزان قیمت بدون نظارت و کنترل به هر کسی داده شود چرا که خیلی ها که اکثرا توان خرید ارز سهمیه ای را ندارند از طرف سرمایه گذاران اجیر شده و با دریافت مبلغی از آنها فقط از امتیاز کارت ملی برای خرید ارز بهره می برند، بنابراین با چنین رویه ای ارز از سیستم بانک مرکزی خارج و در کیسه دلالان سود جو می نشیند.

وی افزود: پرداخت ارز سهمیه ای کاملا تعریف شده است و نیازمندان واقعی چون مسافران، دانشجویان، و نیازمندان ارز برای درمان با مدرک مشخص و تائید شده می توانند از این ارز استفاده کنند نه این که هر کسی که دارای کارت ملی است  از ارز ارزان صرافی ها بهره مند شود.

آقای همتی به جای صحبت با مردم، برگزاری نشست های خبری و مشورت با کارشناسان رو به فضای مجازی آورده و پیام های خود را از این طریق منتشر می کند

این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: متاسفانه مدیران بانک مرکزی همیشه خود را ارشد می دانند و معمولا با کسی حرف نمی زنند آنطوری که آقای همتی به جای صحبت با مردم، برگزاری نشست های خبری و مشورت با کارشناسان رو به فضای مجازی آورده و پیام های خود را از این طریق منتشر می کند.

بنا به این گزارش، پس از عقب گرد بانک مرکزی از سیاست ارایه ارز به دارندگان کارت ملی همتی رئیس کل بانک مرکزی بر مقابله جدی این بانک با سفته‌بازی در بازار ارز تاکید کرد.

وی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی به بیان نکاتی درباره بازار ارز و پول پرداخت و تأکید کرد:  در چند روز اخیر در سایه التهابات ایجادشده دربرخی بازارها، شاهد نوسان نرخ ارز در بازار بودیم. دیروز (سه‌شنبه) فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیررسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعاً فعالیت گسترده سفته‌بازان شد.

او همچنین درباره سیاست ارزی بانک مرکزی برای جلوگیری از سفته‌بازی گفته است:‌ در دوسال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته‌بازی بوده است، این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است، این سیاست را از امروز (چهارشنبه) نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.

کد خبر: ۴۰٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha