۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
کاهش ۷۰ درصدی پروازهای لندن به دبی
انگلیس سومین بازار منبع درآمد دبی در سال گذشته؛

کاهش ۷۰ درصدی پروازهای لندن به دبی

 شرکت تحلیل سفر ForwardKeys در گفتگو با عربین بیزینس اعلام کرد که در اثر ضربه مهلک ویروس کرونا به صنعت گردشگری امارات، رزروهای دبی از لندن در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ به میزان ۷۴.۱ درصد کمتر از سال گذشته مشاهده شده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: با توجه به اهمیت اقتصادی صنعت توریسم، از سالها پیش گردشگری در جهان رشد فزآینده ای پیدا کرده و همین امر موجب شده تا برخی کشورها از جمله امارتهای عرب نشین و به ویژه آنهایی که از نفت و گاز کمتری در جهت رشد و توسعه اقتصاد خود برخوردار هستند، از صنعت گردشگری به عنوان یک منبع اساسی تولید ثروت و درآمد ملی استفاده نمایند.

بر اساس گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، در سال گذشته در میان شهرهای عربی،  دبی امارات گوی سبقت را از سایر شهرهای عربی در ارتباط با صنعت گردشگری ربود، زیرا بخش گردشگری یکی از پایه های اساسی رشد و تنوع منابع اقتصادی در دبی است که قرار است به بیشترین تعداد گردشگر در جهان تبدیل شود.

بر اساس همین گزارش، دبی در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میزبان هشت میلیون و ۳۶ هزار مسافر از کشورهای مختلف من جمله اروپاییها بود و تعداد مسافران خارجی در همین مدت نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ به میزان سه درصد رشد داشت.

دبی در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میزبان هشت میلیون و ۳۶ هزار مسافر از کشورهای مختلف من جمله اروپاییها بود و تعداد مسافران خارجی در همین مدت نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ به میزان سه درصد رشد داشت

پس از هندیها و عربستانیها،  انگلیسی ها در جایگاه سوم مسافران وارد شده به دبی قرار داشتند.  آمارهای سال ۲۰۱۹ در رابطه با تعداد مسافرین کشورهای مختلف به دبی نشان می داد که ۹۹۷ هزار گردشگر هندی، ۷۵۵ هزار مسافر عربستانی و پس از آن ۵۸۶ هزار گردشگر انگلیسی از دبی بازدید کردند. چینی ها با تقریبا ۵۰۱ هزار مسافر ۱۱ درصد گردشگران در دبی را تشکیل می دادند، اما در شرایط فعلی و با توجه به بحران کنونی کرونا، بر اساس اعلام منابع رسمی، ورود مسافران هوایی از لندن به دبی به میزان ۶۹.۱ درصد کاهش یافته است.  

پیش از شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، از دو سال گذشته پیش بینی ها نشان می داد که تعداد گردشگران از اروپا به کشورهای حاشیه خلیج فارس تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۷ درصد افزایش خواهد یافت و اتحادیه اروپا در بخش های تفریحی و کسب و کار ورود چشمگیری به این کشورها خواهد داشت به طوری که نه تنها ثروتمندان بلکه گردشگران قشر متوسط جامعه نیز با ورود روزافزون خود بازار سنتی این شهر عربی را تغییر خواهند داد.

اشغال ۷۶ درصد از  ۷۱۴ هتل دبی در سال ۲۰۱۹ /  ضریب اشغال هتل‌ ها در سال ۲۰۲۰ به کم‌تر از ۱۰ درصد رسیده است

بر اساس اعلام مدیر کل اداره جهانگردی و بازاریابی تجاری در دبی، در سال گذشته ۷۶ درصد اتاق ها در هتل های دبی در نیمه اول سال پر شده بود و صنعت گردشگری در همان مدت شاهد رشد شش درصدی بود.

اما هم اکنون شرایط تغییر کرده، به طوری که شرکت تحلیلی سفر ForwardKeys در گفتگو با عربین بیزینس اعلام کرده که در اثر ضربه مهلک ویروس کرونا به بازار گردشگری امارات،  رزروهای دبی از لندن در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ به میزان ۷۴.۱ درصد کمتر از سال گذشته است.

همچنین در پی گسترس ویروس کرونا، بسیاری از هتلداران مجبور به بستن بسیاری از آنها شده به طوری که ضریب اشغال هتل‌های دبی به کم‌تر از ۱۰ درصد رسیده که این اوضاع دشوار به مدت چندین ماه و احتمالا تا آخر ۲۰۲۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

اولیور پونتی، معاون ForwardKeys اظهار کرد که پیش بینی زمانی برای بازگشت عادی به مسیر پرتردد هوایی لندن-دبی بسیار دشوار است و محدودیت های سفر در انگلیس و امارات متحده عربی و همچنین گسترش این بیماری همه گیر تأثیر عمده ای در بهبودی این اوضاع خواهد داشت.  

در حال حاضر امارات متحده عربی جزء مقصد سفرهای ایمن از نظر دولت انگلیس قرار ندارد، زیرا بیش از ۱۵ کشور از جمله فرانسه، یونان، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و کرواسی در فهرست سبز یا قرنطینه آزاد دولت انگلیس قرار دارند و بنابراین انتظار می رود مسافران پس از ورود به کشورشان به مدت ۱۴ روز در قرنطینه قرار بگیرند.

طبق گزارش شرکت تحقیقاتی یورومانیتور اینترنشنال، انگلیس به لحاظ تاریخی یک بازار منبع مهم برای دبی است و در سال ۲۰۱۹ به عنوان سومین بازار منبع بزرگ دبی در نظر گرفته شده است.

طبق گزارش شرکت تحقیقاتی یورومانیتور اینترنشنال، انگلیس به لحاظ تاریخی یک بازار منبع مهم برای دبی است و در سال ۲۰۱۹ به عنوان سومین بازار منبع بزرگ دبی در نظر گرفته شده است

رابعه یاسمین، تحلیلگر ارشد در این شرکت گفت: در حالی که دبی دروازه های شهر را به روی گردشگران گشوده است، ویروس کرونا اقتصاد انگلیس را به شدت تحت تأثیر قرار داده و با ظهور برگزیت که موجب افزایش عدم اطمینان اقتصادی در انگلیس شده، بازار خروجی انگلیس را به مقصد طولانی مانند دبی تحت تأثیر قرار داده است.

ترافیک هوایی در فرودگاه‌های انگلیس نزدیک به ۹۰ درصد کاهش داشته و بیش از ۲۰ هزار کارمند صنایع هواپیمایی انگلیس از ابتدای شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند.

یورومانیتور پیش بینی می کند که ورود کل بازدیدکنندگان انگلیسی به امارات متحده عربی به میزان ۶۹ درصد کاهش خواهد یافت و انگلیسی ها به احتمال زیاد برای استراحت به تفرجگاه هایی در داخل کشور از جمله مناطق روستایی یا منطقه ای سفرخواهند کرد.

یورومانیتور پیش بینی می کند که ورود کل بازدیدکنندگان انگلیسی به امارات متحده عربی به میزان ۶۹ درصد کاهش خواهد یافت و انگلیسی ها به احتمال زیاد برای استراحت به تفرجگاه هایی در داخل کشور از جمله مناطق روستایی یا منطقه ای سفر خواهند کرد

یاسمین در گفتگو با عربین بیزینس گفت: به همین ترتیب در امارات متحده عربی، در حال حاضر گردشگران داخلی، کلید اصلی و بازار کلیدی هتل های محلی هستند.

هانس-پیتر بتز، مدیر دفتر بین المللی مدیران کل هتل های دبی در این رابطه نیز گفت: پر شدن و اشغال هتل ها در حال حاضر به دلیل تقاضای داخلی می باشد و رزو هتل ها در این مرحله در رابطه با همین تقاضا است که در تعطیلات آخر هفته با استقبال خوبی مواجه می شویم. درصد ورود گردشگران بین المللی هنوز بسیار ناچیز است.  

آمار و داده های خطوط هوایی دولتی امارت دبی در روز دوشنبه نشان داد که تاکنون بیش از پنج میلیارد دینار (۱.۴ میلیارد دلار) به عنوان بازپرداخت سفرهای ناشی از این بیماری به مسافرین پرداخت شده است.

بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار درخواست بازپرداخت از ماه مارس تاکنون انجام شده که نمایانگر ۹۰ درصد موارد عقب مانده و انباشت شده شرکت هواپیمایی است که در تعهد خود برای تکمیل بازپرداخت های معوقه در تلاش مداوم است.

این ایرلاین در بیانیه ای اعلام کرد که این موضوع شامل همه درخواست های دریافت شده از مشتریان در سراسر جهان تا پایان ماه ژوئن به جز مواردی که نیاز به بررسی دستی بیشتری دارند، می باشد.

پیش از پاندمی ویروس کرونا، امارات روزانه شش پرواز از ناوگان A۳۸۰ به فرودگاه هیترو و سه پرواز دیگر در روز به فرودگاه گاتویک لندن انجام می داد. همچنین خدمات روزانه بوئینگ ۷۷۷–۳۰۰ ای آر را به مقصد فرودگاه استانستد آغاز کرده بود.  پس از فرودگاه هیترو، گاتویک و منچستر، از سال ۲۰۱۵، فرودگاه استانستد سومین فرودگاه پر رفت و آمد بریتانیا بر اساس مجموع جابه جایی بوده است.

از هشت سپتامبر سال جاری، بخش قابل توجهی از ناوگان A۳۸۰ آن زمین گیر باقی مانده و فقط یک پرواز A۳۸۰ به هیترو انجام شده است.

در این میان، ساج احمد،  استراتژیست هوایی که در بریتانیا مستقر است و در زمینه خاورمیانه تخصص دارد، معقتد است که تقاضا برای مسیر هوایی لندن - دبی  هم اکنون معتدل است.

احمد در گفتگو با عربین بیزینس گفت: به دلیل شرایط قرنطینه ای که مدام در حال تغییر است، مسافران در رابطه با تهیه برنامه های سفر خود که ممکن است بدون اطلاع قبلی متوقف شوند، محتاط عمل می کنند و امارات متحده عربی با تجربه کنونی خود در رابطه با تقاضای گردشگری که به شدت کاهش یافته، تنها نیست.

 این استراتژیست هوایی افزود: عملکرد چندین شهر عمده در سراسر جهان، که توسط شرکت های هواپیمایی زیادی اداره می شوند، در رابطه با تقاضا و دسترسی به دلیل فروپاشی کامل محدود شده اند. یک نمونه خوب در این باره توقف ملکه آسمان ها یعنی بریتیش ایرویز و تعلیق پروازهای ناوگان پهن پیکر آن برای ارائه خدماتی است که می توانست چندین بار در روز به پرواز درآید.

این کارشناس خاطر نشان کرد که کلید بازگرداندن تقاضا در این صنعت تا حدودی متکی به عملکرد جامعه پزشکی جهانی است که داروی این بیماری یا داروی مهارکننده این ویروس را ارائه دهند. در واقع بازگشت به سطح تقاضای سفرهای جهانی به دوران قبل از کرونا،  از نظر عملکرد و سودآوری، به راحتی نیازمند گذشت پنج تا ده سال  زمان است و حتی ممکن است این ارزیابی مدت زمان بیشتری را نشان دهد.  

ساج احمد: بازگشت به سطح تقاضای سفرهای جهانی به دوران قبل از کرونا،  از نظر عملکرد و سودآوری، به راحتی نیازمند گذشت پنج تا ده سال  زمان است و حتی ممکن است این ارزیابی مدت زمان بیشتری را نشان دهد

احمد گفت: افزایش استفاده از نرم افزارهای از راه دور مانند اسکایپ، زوم و مایکروسافت تیم به معنای این است که شرکت ها اکنون دیگر مزیتی از پروازهای گران قیمت تجاری به دست نخواهند آورد. مردم به راحتی و با خیال راحت می توانند در خانه تجارت خود را انجام دهند.  صنعت هواپیمایی دیگر هرگز مثل سابق نخواهد بود.

با توجه مسائل ذکر شده در رابطه با کاهش پروازهای صورت گرفته به سوی دبی به دلیل آنکه این شهر عربی یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در میان مسافران می باشد، مرزهای امارات در حدود دو ماه پیش مجددا به روی گردشگران باز شد و هواپیمایی امارات نیز توانست مجددا پروازهای خود را به بسیاری از مقاصد بین المللی از سر بگیرد.  

این هواپیمایی به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی در خاورمیانه، گامهایی فراتر و جلوتر از سایر ایرلاینها برداشت و با انجام اقداماتی از جمله صدور بیمه رایگان کرونا در جهت جلب اعتماد مشتریان برای خرید بلیط هواپیما به سمت دبی گام برداشت.

کد خبر: ۴۰٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha