۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
خودرو هم با طرح مجلس، بورسی می‌شود
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

خودرو هم با طرح مجلس، بورسی می‌شود

فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از طرح جدید مجلس برای ورود خودرو به بورس خبر داد و گفت: هیچ کس نخواهد توانست، بیش از ۲۰درصد سهام خودروسازها را خریداری کند.

به گزارش بازار، حجت اله فیروزی با اشاره به دو کار مهم کمیسیون صنایع در هفته جاری اظهار کرد: ساماندهی حوزه خودرو و مطالبات جامعه در مجلس مطرح شد. این طرح جامع و کامل بود و امیدواریم فرصتی دست دهد در صداوسیما آن را تشریح کنیم.

فیروزی ادامه داد: طرح ساماندهی خودرو دایره شمولی گسترده دارد و تامین مواد اولیه، قطعه‌سازی، پیش‌خرید خودرو و سودی که به آن تعلق می‌گیرد و خساراتی که باید به خریدار پرداخت شود و نیز بیمه و تعمیرات مورد تعهد خودروساز را در برمی‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در این طرح خودرو در بورس عرضه می‌شود، افزود: سود خودروساز حاکی از کیفی‌سازی خودرو خواهد بود و درصدی از مازاد قیمت تمام شده تا قیمت فروش، به خودروساز تعلق می‌گیرد.

فیروزی همچنین از لزوم بارگذاری قیمت‌ها در سامانه‌ای که تا ۵ سال پایدار خواهد بود، خبر داد و گفت: مردم باید اطلاع داشته باشند مواد اولیه قطعات خودرو چیست و به چه قیمتی خریداری شده است و قیمت تمام شده خودرو برای خریدار باید مشخص باشد.

وی با اعلام اینکه تولید خودروهای دست‌ساز و غیرکارخانه‌ای بعنوان ساز و کار دیده شده است و هیچ کس نخواهد توانست، بیش از ۲۰ درصد سهام خودروسازها را داشته باشد، این روند را موجب تعادل بخشی به رفتار خودروسازان دانست.

فیروزی همچنین الزام خودروسازان به بیمه کیفی خودروهای تولیدی را از دیگر مفاد این طرح برشمرد و افزود: تعمیرگاه‌ها توسط مردم رده‌بندی شده و نیز قراردادهای خارجی خودروسازان در منظر عموم باید اطلاع رسانی شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس قوه قضائیه را موظف دانست که گزارش دهندگان فساد خودروسازان را پیگیری کند و خاطرنشان کرد: امیدواریم طرح امروز توسط هیئت رئیسه اعلام وصول و تصویب شود.

فیروزی همچنین تصمیم گیری درباره حوزه فولاد را از دیگر اقدامات کمیسیون متبوع‌اش در هفته جاری برشمرد و افزود: متاسفانه نزدیک ۴ ماه وزارت صمت را با سرپرست اداره می‌کنیم؛ در حالیکه این وزارتخانه مهم‌ترین حوزه وزارتی در دولت است.

وی گفت: نیازهای ضروری مردم در این حوزه مطرح است و تنظیم بازار بعنوان دغدغه اصلی مردم در این وزارتخانه تعریف می‌شود.

فیروزی افزود: انتظار داریم دولت سریع‌تر وزیر پیشنهادی را معرفی کند و حتما باید وزیری معرفی شود که وزارتخانه را شناخته و متناسب با شرایط فعلی پای‌کار باشد و روابط را بشناسد تا مجلس به او رأی اعتماد دهد.

کد خبر: ۴۰٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha