۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
چین، آقای اقتصاد در جهان کرونازده
اقتصاد دنیا منقبض می شود

چین، آقای اقتصاد در جهان کرونازده

موسسه رتبه بندی فیتچ در گزارش ماه سپتامبر خود اعلام کرد چین تنها کشوری است که در سال جاری رشد اقتصادی را تجربه می کند. این رشد در شرایطی محقق می شود که اقتصاد دنیا با نرخ ۴.۴ درصد منقبض خواهد شد.

بازار؛گروه بین الملل: در این روزها بازار پیش بینی اوضاع اقتصادی دنیا داغ است. موسسه رتبه بندی فیتچ هم هر سه ماه یک بار ، پیش بینی خود را در مورد رشد اقتصادی  دنیا در سال جاری ارایه می دهد. طبق آخرین گزارش موسسه رتبه بندی فیتچ که در ماه سپتامبر سال جاری منتشر شده است، ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴.۴ درصد تنزل خواهد یافت که ۰.۲ درصد از پیش بینی های قبلی کمتر خواهد بود.

اما اقتصاد کشور چین که از فصل دوم سال جاری روند بازسازی را شروع کرده است، در سال جاری نه تنها انقباض را تجربه نخواهد کرد بلکه با نرخ ۲.۷ درصد رشد می کند. این موسسه در ماه ژوین پیش بینی کرده بود اقتصاد کشور چین در سال ۲۰۲۰ با نرخ ۱.۲ درصد رشد می کند ولی مشاهده سرعت بالای احیای اقتصادی این کشور در ماه های اخیر و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در چین سبب شد تا پیش بینی ها تغییر کند. بررسی اطلاعات اقتصادی چین نشان می دهد از ماه جولای تا کنون سرمایه گذاری در بخشهای زیر ساختی این کشور بالغ بر ۲۱ درصد رشد کرده است و سرمایه گذاری در بخش مسکن هم با افزایش ۱۴ درصدی همراه بوده است. آمارها از رشد صادرات این کشور در ماه های اخیر حکایت دارد.

فیتچ در این گزارش با اشاره به رشد اقتصادی چین نوشت:« چین تنها کشوری است که در سال جاری رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد ولی مساله با اهمیت این است که رشد اقتصادی چین، تمامی دنیا را منتفع خواهد کرد و می تواند باعث تسریع روند بازگشت دنیا به شرایط قبل از کرونا شود. به همین دلیل قدرت گرفتن اقتصاد چین در این روزهای کرونا زده، خبر خوبی برای تمامی دنیا است.»

وضعیت هند، پیش بینی های جهانی را کاهش داد
موسسه رتبه بندی فیتچ در گزارش ماه سپتامبر خود خبر از کمتر شدن نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای در حال توسعه نسبت به برآورد ماه ژوین سال جاری داد. دلیل این مساله هم تنزل نرخ رشد اقتصادی هند به دلیل افزایش موج همه گیری کرونا در این کشور و تاثیرات ماندگار آن روی اقتصاد هند است. طبق برآورد تازه این موسسه نرخ رشد اقتصادی هند در سال جاری برابر با منفی ۱۰.۵ درصد خواهد بود در حالیکه در گزارش سه ماه قبل، نرخ رشد اقتصادی این کشور برابر با منفی ۵ درصد پیش بینی شده بود. لازم به ذکر است گزارشهای دولتی این کشور خبر از کاهش ۲۳.۹ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داده است؛ نرخ انقباضی که تا کنون در تاریخ هند بی سابقه بوده است.

اکونومیک تایمز هند در این مورد نوشت:«در فصل دوم سال ۲۰۲۰،هند شدیدترین قرنطینه را در کشور اجرا کرد. با وجود این شمار مبتلایان به کرونا در این کشور با سرعت رشد کرده است و امروز هند بعد از امریکا دومین کشور از نظر شمار مبتلایان به کرونا در دنیا است.»

بر مبنای گزارش فیتچ با شیوع کرونا در هند، تقاضا در این کشور با شدت زیادی تنزل پیدا کرده است. تعطیلی کسب و کارها و افزایش موج بیکاری در این کشور باعث شد تا شمار زیادی از مردم توان مالی لازم برای خرید نیازهای اولیه را هم نداشته باشند. از طرف دیگر دولت هند بر خلاف دولتهای صنعتی، نتوانست طرح های حمایت از اقتصاد را در کشور اجرا کند و مبلغ پرداختهای مستقیم به مردم در این کشور بسیار کم بود.شکنندگی سیستم مالی در این کشور هم عامل دیگری است که باعث افت شدید تقاضا در این کشور شده است.

اقتصاد کشورهای در حال توسعه با نرخ ۵.۷ درصد منقبض می شود
طبق این برآورد در سال جاری اقتصاد کشورهای درحال توسعه دنیا با نرخ ۵.۷ درصد کوچک می شود در حالیکه در ماه ژوین سال جاری پیش بینی  شده بود اقتصاد این کشورها با نرخ ۴.۷ درصد منقبض شود. انتظار می رود در سال جاری نرخ انقباض اقتصادی دنیا دو برابر نرخ انقباض در سال ۲۰۰۹ میلادی باشد و شدت آسیب های وارد شده به اقتصاد دنیا هم در این سال، دوبرابر سال ۲۰۰۹ باشد.

مطالعات نشان داده است شدت شیوع ویروس کرونا در کشورهای در حال توسعه از قبیل برزیل و هند و روسیه بیش از کشورهای صنعتی به استثنای امریکا بوده است.همین مساله سبب می شود تا تاثیر اقتصادی این بحران روی اقتصادهای در حال توسعه بیش از اقتصادهای صنعتی باشد.از طرف دیگر در اغلب این کشورها دولت منابع مالی لازم برای کمک به اقتصاد را در اختیار نداشت و این مساله هم بر شدت آسیبها افزود.

با وجود اینکه پیش بینی ماه سپتامبر موسسه فیتچ، خبر از تشدید سرعت انقباض اقتصادی دنیا در سال جاری نسبت به برآورد سه ماه قبل دارد ولی پیش بینی رشد اقتصادی شماری از کشورها امیدوارکننده است. مثلا در پیش بینی ماه سپتامبر آمده است اقتصاد امریکا در سال جاری با نرخ ۴.۶ درصد منقبض می شود در حالیکه پیشتر  انتظار می رفت در سال جاری ما شاهد انقباض ۵.۶ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا باشیم.

کد خبر: ۴۰٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha