۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
جلسه فوق العاده شورای عالی برای بررسی شرایط بورس
سخنگوی دولت خبر داد

جلسه فوق العاده شورای عالی برای بررسی شرایط بورس

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: مبارزه با دو ویروس تحریم و کرونا، مبارزه برای بقای ملی است و باید هم موضوع سلامت و هم بحث آموزش را با هم پیش ببریم.

به گزارش بازار، علی ربیعی در نشست خبری با خبرنگاران، تصریح کرد: دوگانه‌های جان و نان، آموزش و جان، عزاداری و سلامت آزمون‌هایی است که باید با افزایش اعتماد و با موفقیت از آن عبور کنیم. این‌ها آزمون‌های ملی برای همه ما است.

ربیعی افزود: دو گانه‌هایی که در دوران مبارزه با کرونا ایجاد شده مبارزه با این ویروس را سخت کرده است. این یک آزمون ملی برای همه ما است، کرونایی که در حیات وحش جهش پیدا کرد و کرونایی که از سیاست‌های آمریکا سرچشمه گرفته ما را نیازمند همکاری با یکدیگر کرده است.

وی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا در تصمیمات خود در آموزش همه موضوعات را مدنظر قرار داد، دانش آموزان باید اجتماعی شدن و شیوه استفاده از فضای مجازی را تمرین کنند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در این میان منزلت معلمان و عدالت آموزشی هم مدنظر قرار گرفت. تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا و در دولت گرفته شد این است که هیچ اجباری برای حضور در مدارس وجود ندارد.

انزوای بیشتر آمریکا در راه است
سخنگوی دولت گفت: از نظر ما و دیگر اعضای شورای امنیت و جامعه بین المللی، در بیستم سپتامبر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد جز تداوم زورگویی‌های نامشروع و شکست خورده و البته انزوای بیشتر آمریکا.

ربیعی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران افزود: همانطور که قبلاً بارها تکرار کرده ایم، آنچه ایالات متحده آمریکا به آن استناد می‌کند از اساس مبنای حقوقی ندارد؛ این کشور عضو برجام نیست که بخواهد از یکی از بندهای برجام استفاده کند. ضمن آنکه در همان بند قطعنامه و بندهای مرتبط در برجام (بندهای ۳۶ و ۳۷)، اشاره شده که تمامی راه‌های حل و فصل اختلافات باید طی شده باشد، در صورتی که هیچ کدام از آن‌ها طی نشده است.

وی اضافه کرد: از نظر ما و دیگر اعضای شورای امنیت و جامعه بین المللی، در بیستم سپتامبر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد جز تداوم زورگویی‌های نامشروع و شکست خورده و البته انزوای بیشتر آمریکا.

ربیعی گفت: همانطور که اعضای شورای امنیت با صدایی بلند به آمریکا گوشزد کردند، این کشور هیچ حقی در بازگرداندن تحریم‌های پیشین ندارد و از این پس نیز تلاش آمریکا هیچ معنایی غیر از سرکشی در برابر خواست و اراده جامعه بین المللی نخواهد داشت. تحریم‌های مرتبط با قطعنامه‌های ملغی شده پیشین شورای امنیت، در ذات خود تحریم‌های چندجانبه و بین المللی بودند و تلاش برای اعمال یکجانبه آن کاملاً بی معنا و مضحک بوده و فاقد هرگونه اثرگذاری است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره کنترل تورم تصریح کرد: در واقع منظور رییس کل بانک مرکزی استفاده از تجربیات مختلف حتی در بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته در اجرای سیاست‌های نوین پولی است که عملیات بازار باز محور اساسی این سیاست برای کنترل تورمی است.

وی افزود: این سیاست با هدف گذاری تورم تلاش می‌کند از طریق عملیات بازار باز با خرید و فروش اوراق اسلامی خزانه در سود بین بانکی تاثیر گذاشته و از آن طریق بر نرخ تورم تاثیر داشته باشد.

ربیعی گفت: روش ۶۰ سال گذشته در کشورمان این سیاست نبوده طی چند ماه گذشته این سیاست در بانک مرکزی اجرایی شده و بانک مرکزی با اجرای بخش‌هایی از آن در حال کنترل نقدینگی و تورم است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ساخت یا خرید واکسن کرونا تصریح کرد: در کشور ما خوشبختانه گروه‌های مختلف برای ساخت واکسن کار می‌کنند. با کشور روسیه هم مذاکراتی داشته ایم و با بعضی کشورهای دیگر تبادل اطلاعات می‌شود. همچنین در مورد خرید واکسن از منابعی که احتمالا موفق خواهند شد پیگیری می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص نقشه راه اقتصادی دولت در یک سال باقی مانده به قرن جدید گفت: این برنامه اقتصادی از چند جهت تدوین شده است یکی تداوم بخشیدن و سرعت بخشیدن به برنامه‌هایی است که در این ماه‌ها انجام شده است. سیاست‌های تکمیلی برای موثرتر بودن تداوم آن برنامه هاست. لحاظ نمودن تحولات بین المللی بر ظرفیت‌های همسایگان و شرایط داخلی اقتصاد کشور، تهدیدهای امریکا و فرصت‌ها و قوتها، نیز در برنامه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: به علاوه مجموعه اقداماتی در قالب پروژه‌هایی که در یکسال پایان خواهند یافت در برنامه یکساله هست. بی تردید این مجموعه برنامه‌ها در بازار سرمایه تورم و اشتغال اثرگذار خواهد بود همچنین بخشی از برنامه در زمینه معیشتی است بنابراین به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر خود را خواهد داشت.

حضور در مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست
سخنگوی دولت گفت: بر اساس تاکیدات رئیس جمهور حضور در مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست.

ربیعی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نگرانی خانواده‌ها از حضور دانش آموزان در مدارس تصریح کرد: از ابتدا هم قرار نبود حضور در مدارس اجباری باشد متاسفانه این روزها باب شده برخی به روش برجسته سازی آنچه را از هر متنی می‌خواهند استخراج و بازنمایی می‌کنند.

سخنگوی دولت افزود: بحث مهم این بود که در کنار موضوع سلامت دو مساله برای دانش آموزان اهمیت دارد. یکی موضوع عدالت آموزشی بود که دلسوزان شخصیت‌های تاثیرگذار نیز نسبت به آن حساسیت نشان داده و این نگرانی وجود داشت که همه دانش اموزان نتوانند از امکانات و فضای مجازی جهت آموزش استفاده کنند و باید این طبقه از جامعه را هم حتما در نظر داشت.

وی همچنین گفت: بارها تاکید شد که آموزش و پرورش تنها بعد آموزشی ندارد و حضور در مدارس برای افزایش سیاست‌های اجتماعی و شکل گیری شخصیت فرزندان به خصوص دانش اموزان عزیز پایه اول بسیار مهم و موثر است. با این حال رییس جمهور محترم تاکید کردند که حضور در مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست.

ربیعی افزود: در خصوص نظم در مدارس و تعبیر رئیس جمهور هم برخی مجدد بازنمایی کردند. اتفاقا ما هم نگران پادگانی شدن جامعه هستیم. نگران این هستیم که برخی بخواهند با همان نگاه پادگانی اینترنت و فضای مجازی را محدود کنند. آزادی‌ها مشروع را محدود کنند. همیشه یکی از صفات نیروهای مسلح در نزد افکار عمومی نظم است و منظور رئیس جمهور نظم و انضباط در مدارس بود.

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص موفقیت دولت در زمینه برقراری تعادل میان دوگانه‌هایی همچون «نان و جان»، «دین و جان» و در روزهای اخیر «آموزش و جان» گفت: اتقافا برگزاری و ایجاد تعادل بین این دوگانه‌ها رمز موفقیت ما بوده است. برگزاری این دوگانه‌ها باعث جلوگیری از افراط و تفریط است. اتفاقا اینجا جای مقایسه با سایر کشورهای دیگر هم است. کشورهای اروپایی دچار موج سوم شدند و برخی کشورها در فستیوال‌ها و اجتماعات نتوانستند مراعات کنند. اجازه بدهید آخرین موضوع برگزاری دین و جان را بگویم که شاهد بودیم که مردم در عزاداری‌ها تمام پروتکل‌ها را رعایت کردند. همکاران ما در وزارت بهداشت در گزارشی که ارائه کردند پروتکل‌های بهداشتی به اندازه مطلوبی مراعات شده است.

وی تصریح کرد: در مورد دو گانه نان و جان ما از این مرحله عبور کردیم. از ۱۷ درصد رعایت پروتکل‌ها امروز گزارش ناظران وزارت بهداشت نشان می‌دهد در صنوف ۷۷.۵ درصد در ادارات و بانک‌ها ۹۰ درصد پروتکل‌ها رعایت شد و تعطیلات کمی داشتیم. الان هم به رشد رسیدم، ما رشد منفی کمی را تجربه کردیم و امسال خوشبختانه نشان می‌دهد از رکود خارج می‌شویم.

ربیعی در ادامه گفت: هر گونه تحلیل شرایط بدون دیدن محدودیت‌های طاقت فرسا و نفس گیر تبیینی صادقانه نیست.

هیچ دانش آموزی نباید دچار عقب ماندگی تحصیلی شود
سخنگوی دولت گفت: دولت خود را مکلف می‌داند ترتیبی اتخاذ کند که هیچ دانش آموزی دچار عقب ماندگی تحصیلی نشود.

ربیعی در نشست خبری افزود: همزمان با بازگشایی مدارس، مبارزه چند کرونایی دولت و ملت ما وارد مرحله جدیدی می‌شود. این یک مبارزه ساده نیست، مبارزه زندگی است، مبارزه برای بقای ملی است. ما هم باید اموزش را طبق روال همیشگی به پیش ببریم و هم امر سلامت و مراقبت از جان فرزندان خودمان را در صدر همه اولویت‌ها قرار دهیم.

ربیعی گفت: این یک آزمون ملی است ما در شرایط متفاوت با کشورهای دیگر قرار داریم. ما یک کرونا نداریم، دو کرونا داریم، کرونای تحریم، کرونایی که دولت ایالات متحده امریکا مسئول آن است. یعنی کرونایی که از یک میانجی در حیات وحش جهش پیدا کرد و کرونایی که به شکل ویروسی تحریم و تروریسم اقتصادی و از مغز و از ذهنیت غلط و قلدرمنشانه آمریکا سرچشمه گرفته است. به همین جهت مبارزه ملت ما برای حفظ بقای خود یک مبارزه مضاعف است. مبارزه‌ای است برای سلامت و برای کرامت؛ و این یعنی هم "کار" و هم "پیکار"، هم تحصیل، هم سلامت و همچنان که در رمضان و محرم دیدیم، هم دیانت وهم سلامت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: امروز معلمان زحمتکش و متعهد ما در خط مقدم این پیکار قرار دارند و از امروز مناسبات میان معلمان، دانش اموزان، و اولیاء وارد مرحله جدیدی می‌شود.

وی افزود:ستاد ملی کرونا در تصمیمات آموزشی مدارس، همه ابعاد آن را مورد توجه قرار داد. اعم از آینده دانش آموزان، ضرورت تحرک و دریافت آموزش بهتر و علاوه بر توجه به شیوه‌های بهتر برای آموزش، ایجاد تسهیل برای استفاده از فضای مجازی.

ربیعی گفت: همچنین مسئله منزلت و نقش معلمان مورد توجه قرار دارد و در راستای عدالت آموزشی در دولت نیز درباره موارد زیر تصمیم گرفته شد: بنابر پیشنهاد وزیر ارتباطات استفاده از شبکه شاد در سرویس‌های خانگی و تلفن همراه رایگان شده است. همچنین ۸۶ هزار مدرسه به اینترنت پرسرعت رایگان مجهز شده اند و امکان استفاده پرسرعت رایگان معلمان از فضای مجازی فراهم شده است.

وی تصریح کرد: برای حدود ۶۰۰ هزار معلم، همانند آنچه در فروردین ماه رخ داد، وزارت ارتباطات یک بسته‌ی هدیه ۳ ماهه را ارائه خواهد کرد و برای دانش اموزان هم بسته‌های اختصصای تعریف و ارائه خواهد شد. این بسته صرفا برای سالن‌هایی است که در لیست سفید قرار دارند تا سلامت دانش اموزان در فضای مجازی تامین شود. برای اساتید و دانشجویان هم بسته‌هایی در نظر گرفته شده که تا اول مهر اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: در این میان رییس جمهور و دولت به دغدغه و نگرانی پدران و مادران هم توجه نمود و در مورد شیوه حضور در مدارس همانگونه که رییس جمهور روز شنبه نیز تاکید کردند هیچ اجباری برای حضور نداشته و دولت خود را مکلف می‌داند ترتیبی اتخاذ نماید هیچ دانش اموزی دچار عقب ماندگی تحصیلی نیز نشود.

وی افزود: در بحث دیگری که در دولت صورت گرفت رییس جمهور اظهار داشت هیچ ایرانی نباید از تحصیل بازبماند. وزارتخانه‌های رفاه آموزش و پرورش مکلف شدند که بازماندگی از تحصیل در دوران ابتدایی را که به علل اقتصادی، فرهنگی و معلولیت در ثبت نام‌ها نبودند با جدیت دنبال و با تک تک خانواده‌ها گفتگو و موانع حضور این کودکان را برطرف نمایند.

ربیعی در ادامه گفت: یکی از مصوبات هیات دولت در ستاد ملی کرونا این بود که انتخابات میان دوره‌ای مجلس در زمان مقرر با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد؛ بنابراین این مصوبه تشکیل ستاد و سخنرانی ممنوع و تبلیغات و اطلاع رسانی نیز در فضای مجازی انجام خواهد شد.

وی افزود: برای شناسایی بیشتر داوطلبان صداوسیما امکانات برابر اطلاع رسانی و تبلیغاتی در حد متعارف در اختیار آنان قرار خواهد داد.

سخنگوی دولت گفت: در مصوبه دیگر با توجه به درخواست تعدادی ودیعه گیران اجاره مسکن اجازه داده شد تا متقاضیان با بانک‌های عامل تفاهم نموده و مانده بدهی‌های آن‌ها به اقساط تبدیل و پرداخت گردد.

وی افزود: دولت برای تسریع در برنامه طرح ملی مسکن و نیز کمک به کارکنان دستگاه‌ها دولت تصویب نمود ۵۰ درصد از اراضی مازاد دستگاه‌ها به تامین مسکن کارکنان همان واحد اختصاص یابد و مابقی اراضی برای تامین مسکن برای تامین افراد فاقد مسکن تخصیص یابد.

ربیعی همچنین گفت: در روزهای گذشته شاهد مرحله تازه و رو به پیشرفتی در توسعه تعاملات بین المللی سازنده و موثر بودیم که در سفرهای اخیر مقامات بلندپایه آژانس و همینطور حضور هیئت اروپایی در ایران بازتاب داشت. این تحرکات دیپلماتیک نشانه دیگری از ناکامی ایالات متحده در پیشبردن طرح‌های ویرانگری است که نه تنها نابودی برجام بلکه فراتر از آن تهاجم همه جانبه به چندجانبه گرایی و قانونمندی‌های بین المللی را در نظر داشت.

وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه آمریکا خبر می‌دهد که قصد اعمال تحریم‌های منسوخ شده شورای امنیت علیه ایران را دارد؛ همان تحریم‌هایی که اعضای شورای امنیت یکصدا با آن به مخالفت برخاستند و هرگونه برگشت پذیری آن بدست آمریکا را ناممکن دانستند.

ربیعی تاکید کرد: ما بی اعتنا به این تهدیدها و نمایش‌های بی معنا، مصمم به تداوم تعامل توأم با احترام و حسن نیت با همه کشورها جهان و سازمان‌های بین المللی هستیم تا در برابر این یاغی گری کم سابقه و در کنار ملت‌های جهان، از حاکمیت قانون و هنجارهای مشترک بین المللی دفاع کنیم.

وی افزود: علاوه بر اعتمادسازی مستمر به عنوان زیربنای ارتقای روابط خارجی سازنده و موثر با جهان، تلاش برای توسعه روابط تجاری و کاهش موانع مربوط به مناسبات اقتصادی هم در مرکز توجه این دور جدید از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی است. هیچ دستاوردی خود به خود حاصل نمی‌شود. وزارت امور خارجه در خط مقدم نبردهای دیپلماتیک در ماه‌های اخیر، زحمات فراوانی را متحمل شد.

سخنگوی دولت گفت: این مسیر به عنوان خط مشی ثابت جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و اطمینان داریم که بیش از این هم، شاهد خبرها و نشانه‌های امیدبخش دیگری در برابر اردوی تحریم، شرارت و نفرت پراکنی جهانی آمریکا خواهیم بود.

ربیعی همچنین از برگزاری جلسه شورای عالی بورس، در روز پنج شنبه خبر داد و درباره بازار خودرو هم صرفا ابراز امیدواری کرد تا دولت بتواند تنشها رو کنترل کند.

کد خبر: ۴۰٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha