۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
خروج نقدینگی از بورس، عامل افزایش مجدد قیمت خودرو
عضو کارگروه خودرو مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

خروج نقدینگی از بورس، عامل افزایش مجدد قیمت خودرو

جدی، عضو کارگروه خودرو مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش دوباره قیمت خودرو در روزهای اخیر تغییر جریان سرمایه‌گذاری از بورس به سمت بازار خودرو است.

به گزارش بازار، علی جدی به موضوع آشفتگی قیمت در بازار خودرو پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه هر زمان که قیمت خودرو دچار تنش می‌شود به آن می‌پردازیم، اما هیچ‌گاه در پی اصلاح ریشه‌ای ساختار صنعت خودرو نیستیم.

وی از نبود متولی سیاستگذاری در بخش خودروسازی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر همه به دنبال فرار از مسئولیت این حوزه هستند. سازمان حمایت، شورای رقابت و وزارت صمت هریک به نوعی از پاسخگویی گریزان هستند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که خودروسازان از شکستن انحصار نگران هستند، عنوان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور حاضرند خودرو را با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده به فروش برسانند و راضی به تحمل زیان و منفی شدن تراز مالی هستند، اما نمی‌خواهند با ورود خودرو خارجی، در بازار رقابتی بازنده باشند.

جدی، دلیل رشد منفی و ریزش شاخص بورس را در گسیل شدن بخشی از نقدینگی و سرمایه به سمت بازار خودرو دانست و اظهار کرد: می‌توان گفت یکی از دلایل اصلی افزایش مجدد قیمت خودرو در روزهای اخیر تغییر جریان سرمایه گذاری به سمت خودرو است.

وی به مشکلات عرضه خودرو اشاره کرد و گفت: خودروساز داخلی برای آن که قدرت چانه‌زنی داشته باشد و بتواند قیمت کالای تولیدی خود را افزایش دهد عرضه را کاهش می‌دهد تا عطش تقاضا در جامعه ایجاد شود و از این هجوم نقدینگی به نفع خود بهره ببرد.

عضو کارگروه خودرو تاکید کرد: باید برای عرضه خودرو برنامه تعیین و تعریف شود تا خودروسازان در زمان افزایش تقاضا دست به احتکار نزنند.

به گفته جدی کارگروه خودرو در مجلس شورای اسلامی میزان و چگونگی عرضه را تعریف کرده است. بر این اساس خودروسازان داخلی یا واردکنندگان باید یک حد مشخصی از خودرو را در بورس عرضه کنند تا عرضه برای مردم شفاف باشد، همچنین برای آن که خودروسازان به سمت عرضه بیشتر هدایت شوند، مشوق در نظر گرفته شده است.

وی راهکار آزادسازی صنعت خودرو را تشریح کرد و گفت: باید یک محدوده زمانی برای آزادسازی این صنعت تعیین شود تا اگر حمایت صورت می‌گیرد برای تسهیل و ایجاد زیرساخت‌های این کار هم اقداماتی صورت بگیرد.

نماینده مردم شیروان در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: آزادسازی خودرو زمانی معنا پیدا می‌کند که تولیدکنندگان دیگر در کنار سایپا و ایران خودرو رقابت کنند به معنای دیگر تا زمانی که تولید و عرضه خودرو انحصارا در اختیار دو شرکت قرار دارد، ممکن است آزاد سازی وضعیت این صنعت را از امروز هم بدتر کند.

جدی معتقد است: این ادعا که با آزادشدن واردات خودرو، این صنعت رو به نابودی خواهد رفت، احساسی کردن موضوع است. هیچ تضمینی وجود ندارد که خودروسازان با ایجاد انحصار بتوانند خود را با بازار جهانی منطبق کنند.

وی با بیان اینکه موضوع سهامداران خودرو در این صنعت بسیار تاثیرگذار و مهم است، اظهار کرد: در صنعت خودروسازی که هنوز دولت در تصمیم گیری‌های آن نقش دارد، قطعه سازان سهام داران مهمی هستند که در هیچ جای دنیا این گونه نیست.

جدی با اشاره به موضوع تحریم‌ها و ناتوانی در واردات قطعات خودرو گفت: بسیاری از قطعه سازان موفق ما، به کشورهای دنیا صادرات دارند، اما چگونه بپذیریم که نمی‌توانند نیاز داخل را تامین کنند و خودرو همچنان به ارز و نوسانات آن وابسته باشد.

کد خبر: ۴۰٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha