۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
سقوط فرودگاههای دنیا در دام کرونا؛ افت ۶۳درصدی درآمدها
قربانی بزرگی به نام صنعت حمل و نقل هوایی

سقوط فرودگاههای دنیا در دام کرونا؛ افت ۶۳درصدی درآمدها

همه گیری کرونا صنعت حمل و نقل هوایی را زمین گیر کرده است. گزارشهای اخیر نشان می دهد میزان سفرها در سال جاری نسبت به پیش بینی های قبل از کرونا ۶۵ درصد و درآمد فرودگاه های دنیا ۶۳ درصد کاهش یافته است.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: صنعت حمل و نقل هوایی، صنعتی است که در جریان بحران کرونا بالاترین آسیب را متحمل شد. بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در کشورهای صنعتی تنها با استفاده از حمایتهای مالی دولتی توانسته اند این ماه ها را بگذرانند و دستمزد نیروهای خود را پرداخت کنند. با نزدیک شدن به ماه اکتبر و پایان دوره دریافت حمایتهای مالی در اغلب کشورهای اروپایی و امریکایی، اخباری در مورد اجرای طرح تعدیل در این شرکتها شنیده می شود. شرکت یونایتد ایرلایز یکی از این شرکتهای هوایی است که در روز ۴ سپتامبر سال جاری اعلام کرد درصورتیکه دولت از آنها  حمایت نکند و کمک مالی دریافت نکنند، مجبور به اجرای طرح تعدیل نیرو خواهند بود.

کنسول بین المللی فرودگاه ها اخیرا گزارشی در مورد وضعیت فرودگاه ها و شرکتهای هوایی ارایه داد و اعلام کرد: «شرکتهای هواپیمایی سال ۲۰۲۰ را به سختی پشت سر گذاشته اند. بررسی درآمد فرودگاه ها در دنیا نشان داد در سال جاری درآمد فرودگاه های دنیا ۶۰ درصد کمتر از سال قبل بود. در این سال شمار مسافران در فرودگاه ها  کاهش چشمگیری داشته است  و  تنزل تقاضا برای سفر تهدیدی جدی و مهم برای این صنعت محسوب می شود. تداوم این بحران تا انتهای امسال می تواند اقتصاد دنیا و صنعت حمل و نقل هوایی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.»

افت  ۶۵ درصدی تعداد مسافرتها نسبت به پیش بینی های قبلی
کنسول بین المللی فرودگاه به پیش بینی شمار سفرها قبل از همه گیری کرونا اشاره کرد و نوشت: «قبل از همه گیری کرونا پیش بینی شده بود در سال جاری ۹.۴ میلیارد سفر در دنیا انجام شود  ولی همه گیری کرونا، بسته شدن مرزها و توقف سفرهای توریستی و کاری باعث شد تا این بازار آسیب زیادی ببیند. حال انتظار می رود در خوش بینانه ترین حالت تعداد سفرها در سال جاری به ۳.۸ میلیارد سفر برسد که نشان از افت ۶۵ درصدی شمار سفرهای محقق شده نسبت به سفرهای پیش بینی شده است.

رویترز در مورد این گزارش نوشت: «مسافران را می توان مایع حیات فرودگاه ها دانست. حضور مسافران در فرودگاه ها و انجام سفرها در درجه اول می تواند باعث رونق صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری در دنیا شود ولی رونق مشاغل فرودگاهی هم مساله دیگری است که کمتر به آن توجه می شود. در ماه های اخیر بارها در مورد کاهش شمار کارگران فعال در فرودگاه ها خبرهایی منتشر شده است که این افت شمار نیروها در روزهایی که درآمدی از صنعت وجود ندارد، امری منطقی است. اما رشد بیکاری و از بین رفتن درآمد خانوارهای زیاد در سراسر دنیا مساله دیگری است که دولتها باید به آن توجه داشته باشند.»

 طبق گزارش کنسول بین المللی فرودگاه ها در سال جاری، درآمد فرودگاه های دنیا به ۶۷.۴ میلیارد دلار می رسد در صورتیکه اگر ۹.۴ میلیارد سفر در دنیا اتفاق می افتاد و کرونا پا روی گلوی اقتصاد دنیا نمی گذاشت، درآمد فرودگاه های دنیا در سال جاری به ۱۷۹.۹ میلیارد دلار می رسید. این تغییر نشان از کاهش ۶۳ درصدی مجموع درآمد فرودگاه های دنیا دارد.

اروپا بالاترین کاهش درآمد فرودگاهی را تجربه کرد
مساله دیگری که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است، میزان تاثیر بحران کرونا روی درآمد فرودگاه ها در قاره های مختلف است. کنسول بین المللی فرودگاه ها اعلام کرده است بالاترین میزان کاهش درآمد فرودگاه ها در کشورهای اروپایی مشاهده خواهد شد. درآمد فرودگاه های اروپا در سال جاری ۶۴.۵ درصد نسبت به براوردهای قبلی کمتر خواهد بود. قبل از همه گیری کرونا، درامد فرودگاه های قاره سبز برابر با ۶۰ میلیارد دلار پیش بینی شده بود ولی هم اکنون انتظار می رود فرودگاه های این منطقه کمتر از ۲۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشند.

قاره افریقا در این رده بندی جایگاه دوم را دارد و پیش بینی می شود درآمد فرودگاه های این منطقه ۶۱.۴ درصد نسبت به پیش بینی های قبل از کرونا کمتر شود و نرخ کاهش درآمد فرودگاه های امریکای لاتین نسبت به پیش بینی های قبل از کرونا به ۶۱.۳ درصد خواهد رسید.

 طبق این گزارش افت درآمد فرودگاه های خاورمیانه در این سال ۵۹.۶ درصد، امریکای شمالی ۶۰.۴ درصد و آسیا-پاسیفیک ۵۵.۱ درصد خواهد بود.  اما از نظر ارزش درآمد فرودگاه ها در سال جاری رده بندی دیگری ارایه شده است. پیش بینی می شود در سال جاری فرودگاه های آسیا-پاسیفیک ۲۳ میلیارد دلار درآمد داشته باشند و اروپا و امریکای شمالی با کسب درآمد ۲۰ میلیارد دلاری و ۱۴ میلیارد دلاری به ترتیب جایگاه دوم و سوم دنیا را از نظر میزان درآمد فرودگاه ها داشته باشند در حالیکه قبل از همه گیری کرونا پیش بینی شده بود اروپا رکورددار درآمد فرودگاهی در دنیا باشد و میزان درآمد فرودگاه های این منطقه به ۶۰ میلیارد دلار برسد و آسیا-پاسیفیک و امریکا با کسب درآمد به ترتیب ۵۰ میلیارد دلاری  و ۳۵ میلیارد دلاری جایگاه دوم و سوم دنیا را به خود اختصاص دهند.

کد خبر: ۴۰٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha