۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
خودروساز حق ندارد خودروی دوگانه‌سوز را گرانتر بفروشد!
گفتگو با مدیرعامل شرکت پارس ام سی اس

خودروساز حق ندارد خودروی دوگانه‌سوز را گرانتر بفروشد!

نوید خاصه باف، مدیرعامل شرکت پارس ام‌سی‌اس گفت: خودروسازان حق ندارند خودروهای دوگانه سوز تاکسی و وانت داخلی را گران‌تر از خودروهای تک سوز بفروشند.

بازار؛ گروه خودرو: با اصلاح نرخ سوخت روح تازه‌ای در جان بازار خودروهای گازسوز دمیده شد. چراکه رانندگان برای جلوگیری از پرداخت مبلغ بیشتر ترجیح می‌دهند با صرف کمی هزینه خودروهایشان را دوگانه سوز کنند. در این میان تقاضا برای خرید خودروهای گازسوز کارخانه‌ای هم افزایش یافته است.
البته این حجم از تقاضا با مشکلاتی نیز همراه بوده که می‌توان به فشار مضاعف به تولیدکنندگان قطعات گازسوز در نبود نقدینگی و تولید محصولات اشاره کرد. نوید خاصه‌باف، مدیرعامل شرکت پارس ام ‌سی‌ اس و عضو انجمن صنفی کارفرمایی سی ان جی در خصوص تولید خودروهای دوگانه سوز کارخانه و تبدیل خودروها توضیح می‌دهد.

* تولید خودروهای گازسوز نسبت به سال گذشته چه مقدار افزایش داشته است؟ آیا خودروهای گازسوز حمل و نقل عمومی تولید شده توسط خودروسازان با افزایش قیمت همراه است؟
تولید خودروهای دوگانه سوز کارخانه‌ای همچنان نسبت به سنوات گذشته رشد چشمگیر نداشته است. دلیل نیز نبود برخی از قطعات سیستم سوخت‌رسانی گاز هست که باید تامین شود. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت خودروهای تاکسی و وانت تولیدی خودروسازان مشمول طرح یارانه‌ای وزارت نفت هستند. از همین رو خودروسازان حق ندارند خودروهای دوگانه سوز مذکور را گران‌تر از خودروهای تک سوز بفروشند؛ چرا که وزارت نفت به آن‌ها اعلام کرده این خودروهای گازسوز را تولید و به بازار عرضه کنند و تفاوت قیمت ناشی از مخزن و تجهیزات دوگانه را این وزارت پرداخت می‌کند.

* تولید مخازن گاز چند درصد افزایش داشته است؟ با توجه به افزایش درخواست تبدیل خودروها کمبود مواد اولیه برای مخازن وجود دارد؟

به دلیل طرح تبدیلی که وزارت نفت شروع کرده کمتر امکان تحویل مخزن به خودروسازان را داریم. اما به هرحال خودروسازان تولید محصولات دوگانه را دستور کار خود قرار داده‌اند، البته هنوز تیراژ تولید خودروهای دوگانه سوز چشمگیر و قابل ملاحظه نیست.
البته در خصوص گازسوز شدن ناوگان حمل ‌و نقل عمومی شرایط متفاوت و بهتر است. همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده بودیم خودرو های عمومی از جمله تاکسی و وانت در سامانه گازسوز کردن خودروها ثبت نام می‌کنند و به ترتیب نوبت روند دوگانه سوز شدن را طی می‌کنند.
درحال حاضر برای پیشبرد هدف کاهش مصرف بنزین و افزایش مصرف گاز نیز پنچ شرکت با وزارت نفت قرارداد بسته‌اند و با سرعت مناسبی اقدام به تامین مخازن و دیگر ملزومات این بخش می‌کنند. به دنبال این حمایت‌های وزارت نفت نیز ظرفیت‌های تولید مخزن و قطعات سی ان جی خودرو نیز به بیشترین تعداد خود رسیده است.

* با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری بانک مرکزی در تخصیص ارز به تولیدکنندگان بخش‌های مختلف از جمله قطعه ‌سازان سخت گیری بیشتری داشته، مخزن ‌سازان با معضل تامین مواد اولیه و واردات قطعات مواجه نبودند؟
تامین مواد اولیه مورد نیاز مخزن ‌سازان از ابتدای سال با مشکلاتی از جمله عدم تخصیص به موقع ارز از سوی بانک مرکزی همراه بود که آن نیز با حمایت‌های وزارت نفت برطرف شد و خوشبختانه اکنون مواد اولیه مرغوب و مناسبی در اختیار تولید کنندگان قرار دارد.

* با توجه به اینکه قبل از اصلاح نرخ سوخت توجه چندانی به خودروهای دوگانه سوز نمی‌شد و به بیان کلی‌تر برای رانندگان نصب مخزن صرفه اقتصادی نداشت، سال گذشته تیراژ تولید مخزن سازان چه مقدار بود و امسال با چه رشدی مواجه شده است؟
سال گذشته به دلیل تیراژ پایین خودروسازان و نبود تقاضا تنها حدود ۱۵ هزار مخزن تولید شد. اما اکنون برنامه تولید حدود ۱۰۰ هزار مخزن در سال وجود دارد. بنابراین حدود ۷۰۰ درصد رشد تولید وجود دارد.

* با توجه به اینکه اشاره کردید با اصلاح نرخ سوخت تقاضا برای خرید مخازن سی ان جی نیز افزایش یافته است آیا شاهد بالا رفتن قیمت خودروهای دوگانه سوز در بازار هستیم؟
افزایش قیمت مخازن به دلیل مواد اولیه آن‌ها بوده که مربوط به تامین لوله‌های بدون درز وارداتی است، حداقل ۷۰ درصد بها تمام شده یک مخزن را مواد اولیه تشکیل می‌دهد.
در کنار این موارد نوسان نرخ ارز و بالا رفتن تقاضا سبب افزایش قیمت مخازن شده است، اما در گذشته به دلیل وجود رکود و پایین بودن قیمت ارز، نرخ مخزن کمتر بود. همچنین سال گذشته مواد اولیه را با دلار ۱۰ هزارتومان تامین می‌کردیم، اما در شرایط فعلی مواد اولیه را با دلار ۲۴ هزار تومان وارد می‌کنیم. برای خودروهای شخصی اگر خرید مخزن سال گذشته از سوی مالک خودرو با قیمت یک میلیون ۷۰۰ هزارتومان انجام می‌شد اکنون حدود ۳ میلیون تومان باید پرداخت کند.

* با تمام این توضیحاتی که ارائه دادید اکنون برای تبدیل خودروهای حمل و نقل عمومی نیاز به پرداخت هزینه از سوی مالکان وجود دارد؟
خیر، در طرح رایگان تبدیل خودروهای حمل و نقل عمومی هیچگونه وجهی از مالکان آن خودروها دریافت نمی‌شود. این افزایش قیمت مخازن به مالکان دخیل نبوده و وزارت نفت هزینه آن را به شرکت های تولید کننده پرداخت می‌کند. این یارانه ای است که وزارت نفت به خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه داده است.

* در طرح دوگانه سوز شدن خودروها که وزارت نفت آن را پیگیری و با پرداخت یارانه سوخت گاز را جایگزین بنزین می‌کند، خودروهای شخصی هم جایگاهی دارند؟
تا پایان سال اگر این خودروهای عمومی به حجم قابل توجهی برسد، وزارت نفت قرار است برای خودروهای شخصی نیز یارانه ۵۰ درصدی برای تبدیل ارائه دهد.

کد خبر: ۴۰٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جواد شاد IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      باسلام واحترام برای دوگانه سوز کردن خودروها اول باید فکراساسی در مورد تولید موتورهای پایه گاز سوز با تکنولوژی روز دنیا را در دستور کار خود قرارداده و با توجه به دانش و توانمندی بالا ی دانشمندان جوان ایرانی نسبت به طراحی موتورهای پایه گازسوز این اقدام عملی شود تا اینکه موتورهای فعلی که مناسب سوخت گاز نیستند را تبدیل کنند باتشکر فراوان
    • مهدی IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      فعلا که خودروی دوگانه ۲۰ میلیون از تک سوز گرونتره هیچ غلطی هیچکی نکرده از این به بعد هم نخواهید کرد.
    • علی IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      1 0
      سلام پیشنهاد این است که وزارت نفت پول را به مخزن ساز مانند پارس ام سی اس بدهد تا آنها به صورت رایگان، مخزن را به خودروساز و کارگاه تبدیلی بدهند. هزینه مخزن با شما، مردم خودشان فکری به حال بقیه هزینه بجز مخزن، خواهند کرد.