۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
دوباره جوجه‌های یک روزه به خاطر گرانی خوراک مرغ دفن می‌شوند/ نرخ گذاری ستاد تنظیم بازار دقیق نیست
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بازار مطرح کرد

دوباره جوجه‌های یک روزه به خاطر گرانی خوراک مرغ دفن می‌شوند/ نرخ گذاری ستاد تنظیم بازار دقیق نیست

ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در حال حاضر مرغ دار خوراک مرغ را با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست نمی آورد و تقریبا ۴ برابر قیمت می‌خرد.

جواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به افزایش نهاده‌های دامی در کشور گفت: قیمت جوجه یک روزه، روز گذشته ۵۰۰ تومان بوده است این در حالی است که ستاد تنظیم بازار قیمت جوجه یک روزه را ۲ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه کرده و این بدین معنا است که در حال حاضر جوجه یک روزه خریدار ندارد و وقتی خریدار نباشد قیمت کاهش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: این مسئله به طور کلی نشان می دهد که مرغداران فعلا جوجه ریزی نمی‌کنند و اگر یادمان باشد پیش تر هم شاهد دفن جوجه یک روزه در پی عدم خرید بودیم و در حال حاضر هم این اتفاق در حال رخ دادن است اما فیلم و یا عکسی از آن به نمایش گذاشته نمی‌شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بنابراین وقتی مرغ دار جوجه ریزی نمی‌کند این بدین معنا است که آقای مسئول و آقای وزیر باید منتظر باشند که ۴۵ روز دیگر میزان  گوشت مرغ در بازار کاهش خواهد یافت و قطعا این مسئله مساوی با افزایش قیمت خواهد بود.

این نماینده مجلس بیان داشت: وقتی قیمت جوجه یک روزه به ۵۰۰ تومان می رسد یعنی ما با افزایش قیمت گوشت مرغ مواجه خواهیم شد.

جوجه ریزی به صرفه نیست
وی تاکید کرد: یکی از دلایل مهمی که مرغ دار اقدام به جوجه ریزی نمی کند این است که قیمت نهاده‌ها گران است و جوجه ریزی به صرفه نیست.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به آنالیز قیمت هر کیلو گوشت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار بیان داشت: این ستاد همواره تمام فاکتورهای تولید مرغ را جمع زده و نهایتا به یک قیمت مشخص می رسد.

وی تاکید کرد: جالب است که که در آنالیز قیمت ستاد تنظیم بازار تغذیه مرغ و یا نهاده‌های دامی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می شود یعنی سویا باید با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارائه و ستاد پشتیبانی مسئول است تا این نهاده‌ها را به مرغ دار بدهد این درحالی است که سویا روز گذشته ۱۵ هزار تومان خرید و فروش شده است.

وی گفت: بنابر این باید دانست که مرغ دار خوراک مرغ را با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست نمی آورد و تقریبا ۴ برابر قیمت می‌خرد که این خود گویای این است که تعیین نرخ  ستاد تنظیم بازار برای خرید گوشت به صرفه نیست و تولید کننده از تولید مرغ دست می کشد.

این غلط است که بگوییم کشاورز و دامدار باید به مردم یارانه بدهند چرا آنهایی که باید یارانه بدهند یارانه نمی دهند و کشاورزی که فقیر است باید یارانه بدهد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به راهکارهای موثر در این  بخش اظهار داشت: این غلط است که بگوییم کشاورز و دامدار باید به مردم یارانه بدهند چرا آنهایی که باید یارانه بدهند یارانه نمی دهند و کشاورزی که فقیر است باید یارانه بدهد لذا برای رفع این موضوع پیشنهاد ما این است که تصمیم‌گیر در این بخش وزارت جهاد کشاورزی باشد.

وی تاکید کرد: باید اختیارات بازرگانی و تعیین قیمت نهاده های دامی به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد و ما پیگیر این موضوع هستیم.

ساداتی نژاد گفت: همچنین یارانه به جای اینکه به وارد کننده داده شود تا نهایتا به فساد و رانت بیانجامد باید در مسیر تولید مرغ  قرار گرفته و ارائه شود.

کد خبر: ۴۰٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha