۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
رانش ۳۰۰ متری زمین به راه و مسکن در بهارپشته آسیب زد
استاندار مازندران در گفتگو با بازار:

رانش ۳۰۰ متری زمین به راه و مسکن در بهارپشته آسیب زد

ساری - استاندار مازندران گفت: رانش و زمین لغزش به طول ۳۰۰ متری به جاده دسترسی روستای بهارپشته رامسر خسارت زد و ۸ واحد مسکونی را غیرقابل سکونت کرد.

احمد حسین زادگان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به زمین لغزش و رانش ایجاد شده ناشی از بارندگی های سیل آسا هفته گذشته اظهار داشت: این حادثه جاده دسترسی روستای بهارپشته را آسیب زد و هشت واحد مسکونی را تخریب کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه این حادثه به دو دامداری و پنج انباری نیز خسارت وارد کرده است تصریح کرد:این زمین لغزش در بالادست جاده داخل روستا در شیب حدودا ۳۰ درجه و در پایین دست ۲۰ درجه را دارا است و ابعاد زمین لغزش به طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۵۰ متر است.

وی افزود: اجرای جاده بتن ریزی شده بعد از عملیات گازرسانی و لوله گذاری باعث افزایش فشار بار شده است و هم جهت بودن شیب زمین شناسی و شیب مورفولوژی گستره باعث تشدید این پدیده شده است.

حسین زادگان خاطر نشان کرد: وجود ساختگاه های لوله ای و خمیری ناشی از برخورد به کنگلومرای سخت ارتفاعی در حدود ۲ متر در پنجه لغزش را ایجاد کرده است.

وی افزود: ضخامت خاک در حدود ۱ متر تا ۲۵ متر متغیر بوده است و اثرات لغزش به صورت ایجاد درزه های کششی ، جابجایی و افتادگی جاده بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر است.

وی گفت: عرض درزه های کششی از یک تا ۳۰ سانتی متر تغییر می کند و با توجه به عدم هدایت مناسب آب های سطحی در منطقه ، اجرای عملیات زهکشی برای هدایت آبهای زیر فشری و سطحی جهت جلوگیری از لغزش های احتمالی و کند شدن حرکت پیشنهاد می گردد.

استاندار مازندران تصریح کرد: مقرر شد بنیاد مسکن نسبت به ساماندهی مانداب های بالادست جاده داخل روستا و هرزآب ها بصورت دقیق و سیستماتیک در توده لغزشی، همچنین تعریض جاده ، اصلاح شیب هندسی در مناطق به سمت پی سنگ و بالادست جاده که نشست رخ داده تمهیدات لازم را لحاظ کند.

وی گفت: بنیاد مسکن در اسرع وقت نسبت به اخذ مشاور جهت تهیه طرح مطالعاتی زمین شناسی مهندسی در کل پهنه روستای بهار پشته به همراه ارائه نسخه دقیق راهکار اجرایی تثبیت زمین لغزش اقدام کند.

استاندار مازندران تصریح کرد: مقرر گردید بخشداری ضمن آماده سازی مدرسه روستا تمهیدات لازم جهت اسکان موقت خانوارهایی که دچار تخریب کامل منازل مسکونی شده اند را اتخاذ نماید.

وی گفت: خانوارهایی که دچار تخریب کامل منازل مسکونی خود شده اند قطعه زمینی در قسمت امن روستا تهیه، تا بنیاد مسکن بر اساس شرح وظایف خود وام ساخت و وام بلاعوض به آنها اعطا کند.

کد خبر: ۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha