۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
۸۰۰ هزار هکتار زمین دیم در آذربایجان‌شرقی وجود دارد
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ‌شرقی:

۸۰۰ هزار هکتار زمین دیم در آذربایجان‌شرقی وجود دارد

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۸۰۰ هزار هکتار زمین دیم در آذربایجان‌شرقی وجود دارد، گفت: خشکسالی را باید به‌عنوان واقعیتی تلخ بپذیریم.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ‌شرقی، اکبر فتحی در نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران اظهار کرد: با وجود کشت محصولات کشاورزی در منابع به‌ویژه در بخش آب محدودیت داریم و منابع استان ما در این حوزه بسیار محدودتر است.

وی افزود: ۸۰۰ هزار هکتار زمین دیم و ۳۰۰ هزار هکتار زمین آبی در استان داریم و برای قطره قطره‌ آب باید برنامه داشته باشیم.

فتحی با اشاره به استحصال آب باران در مزارع برخی شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی از گذشته، گفت: در باغ‌های شهرستان‌هایی مانند مراغه و اسکو از گذشته به فکر جمع‌آوری آب باران برای آبیاری باغ‌های دیم بوده‌اند و این روش به‌صورت سنتی و عملیاتی اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از رواناب حاصل از بارش باران و برف، یادآور شد: تمام نزولات جوی حاصل از بارش باران، برف و تگرگ پس از برخورد به زمین به شکل متفاوت تقسیم می‌شوند یا در قالب آب زیرزمینی به داخل خاک فرو می‌روند یا بر روی زمین جاری شده و یا بخار می‌شوند.

فتحی اضافه کرد: رواناب، آن بخش از بارش است که متاسفانه به خاک وارد نمی‌شود و وجود پوشش گیاهی و یا هر روشی که منجر به کاهش مقدار رواناب و جمع‌آوری آن در دامنه‌ها شود، مفید است.

وی، تحقق استحصال آب باران و استفاده از رواناب را نیازمند هماهنگی بین‌دستگاهی دانست و متذکر شد: تاکنون دستگاه‌های مختلف به این نتیجه نرسیده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در ادامه تغییر کاربری اراضی، استفاده از ماشین‌آلات سنگین و فعالیت‌های صنعتی و غیرصنعتی را از علت به‌هم خوردن ساختمان‌ خاک عنوان و تصریح کرد: کاهش چشمگیر نفوذپذیری خاک منتهی به رواناب و سیلاب شده و این خاک دیگر به درد کشاورزی نمی‌خورد و پراکنش نامناسب بارندگی در استان نیز از دیگر مشکلاتی است که جمع‌آوری رواناب را با سختی مواجه می‌کند.

فتحی با تاکید بر کشاورزی حفاظتی بیان داشت: لازمه این کار، کم خاک‌ورزی است که رطوبت بیشتری را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. کشت دیم، اولویت اول در استان ما بوده که تحت عنوان طرح‌های مختلف در برخی شهرستان‌ها در حال انجام است.

 وی خاطرنشان کرد: به دلیل بحران دریاچه ارومیه کشت دیم در شهرستان‌های جنوبی آذربایجان‌شرقی چندان امکان‌پذیر نیست اما در شهرستان‌های شمالی مانند شهرستان‌های کلیبر و هوراند اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که سماق هوراند و باغ‌های بادام کلیبر از آن جمله هستند.

کد خبر: ۳۹٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha