۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
شوک به کشاورزان در آستانه فصل کشت؛ امنیت غذایی در دام ناامنی
افزایش قیمت سموم و کودهای شیمیایی

شوک به کشاورزان در آستانه فصل کشت؛ امنیت غذایی در دام ناامنی

تبریز- بعداز فروش محصولات کشاورزی به قیمت پایین، حالا افزایش چند برابری قیمت سموم و کودهای شیمیایی شوک جدیدی به کشاورزان در آستانه فصل کشت وارد کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: افزایش پنج برابری قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه و افزایش حدود سه تا پنج برابری سموم به عنوان مؤلفه‌های مهم تولید در صنعت کشاورزی، که به تصویب شورای اقتصاد رسیده در آستانه آغاز فصل زراعی جدید و در سال جهش تولید، ضربه بزرگی به تولید کنندگان وارد می کند.

با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز طی چند ماه اخیر و تشدید مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، تقریبا در تمام صنایع تولیدی کشور شاهد افزایش قیمت مواد اولیه بوده ایم که در نهایت نیز به فاصله چند هفته، این افزایش قیمت در محصولات نهایی نیز خود را بروز داده است. چرخه ای که در نهایت باعث بروز تورم شدید و وارد شدن فشار سنگین روی قشر ضعیف تر جامعه می شود.

در این میان اما برخی تصمیمات مسئولان دولتی به سمتی پیش رفته که در کنار ایجاد فشار بر روی مصرف کننده نهایی، تولید کننده نیز دیگر توان و انگیزه ادامه تولید را به دلیل ضرر و زیان وارده به خود از دست می دهد و از کار دست می کشد.

یکی از نمونه های چنین اقداماتی را اخیرا در بخش کشاورزی شاهد هستیم که شورای اقتصاد اقدام به افزایش شدید قیمت سموم و کودهای شیمیایی کرده اما اجازه افزایش قیمت تولیدات کشاورزی را متناسب با هزینه های صورت گرفته نمی دهد. موضوعی که باعث اعتراض برخی انجمن ها و تشکل های کشاورزی نیز شده است.

کاشت محصول با این قیمت کود و سم مقرون به صرفه نیست
یکی از کشاورزان هشترودی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص افزایش قیمت سموم و کودهای شیمیایی گفت: قیمت سم و کود افزایش چند برابری داشته و دیگر کاشت محصول با این قیمت آب ساعتی که از چاه تامین می شود در کنار کودهای چند صد هزار تومانی مقرون به صرفه نیست.

شعبان خداقلی با بیان اینکه نباید شاهد افزایش قیمت کود شیمیایی باشیم، ادامه داد: وقتی کود و سم گران می شود، کشاورز توان خرید آن را از دست داده و در نتیجه استفاده نمی کند که در این صورت کیفیت محصولات افت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان انتظار حمایت های عملی دولت را دارند، افزود: بنده یک گندمکار هستم و باید از کود فسفات در زمان کشت محصول استفاده کنم ولی قیمت دو گونی ۵۰ کیلوگرمی آن یک میلیون تومان است و بنده توان خرید آن را ندارم.

کشاورزان برای خرید نهاده و کود نقدینگی ندارند
کارشناس کشاورزی فعال در آذربایجان شرقی درخصوص پیامد های افزایش قیمت کود و سموم کشاورزی به خبرنگار بازار گفت: با توجه به مصوبه ای که دولت داشته است، با افزایش قیمت ۵۰۰ درصدی کودهای مورد استفاده توسط کشاورزان مواجه هستیم.

رضا احمد نیا ابراز داشت: درخواست داریم تا دولت یا از قیمت گذاری محصولات کشاورزی دست بکشد و آن را بر عهده عرضه و تقاضا بگذارد یا اینکه به جای افزایش قطره چکانی قیمت ها، نیاز های کشاورزان و تولیدکنندگان را تشخیص داده و متناسب با آن قیمت گذاری کند.

وی ادامه داد: در صورت ادامه شرایط فعلی، من و دیگر کشاورزان توانایی و نقدینگی لازم برای خرید نهاده ها و سموم کشاورزی مورد نیاز خود را برای فصل زراعی پیش رو که نزدیک است نخواهیم داشت. ما باید امروز محصولات خود را با قیمت متناسبی به فروش برسانیم تا در آن سو توانایی خرید مواد اولیه کار خود را داشته باشیم. در غیراینصورت تولیدات ما پایدار نبوده و به زودی به صفر خواهد رسید.

آخرین قیمت کود و سم در بازار تبریز
پرس و جوی میدانی خبرنگار بازار در تبریز نشان می دهد که قیمت هر گونی ۵۰ کیلوگرمی کود سوپر فسفات که در ابتدای سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود، اکنون به بیش از ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافته و همچنین هر کیسه کود کلرید پتاسیم ۵۰ کیلوگرمی از ۵۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت هر گونی ۵۰ کیلوگرمی کود سولفات پتاسیم از ۹۰ هزار تومان سال قبل به ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزارتومان و هر ۵۰ کیلوگرم کود سولفات پتاسیم از ۶۵  هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان برای سال زراعی پیش رو افزایش یافته است.

در میان این کودها تنها قیمت کود دی آمونیم فسفات چهار برابر شده است و هر گونی ۵۰ کیلوگرمی آن از ۱۰۵ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

هزینه تولید محصولات کشاورزی چند برابر شده است
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص افزایش قیمت کود و سم کشاورزی گفت: از نمایندگان مردم در مجلس و تشکل ها می خواهیم از سازمان ها و نهاد های مرتبط بخواهند پاسخگوی دلیل این افزایش قیمت ها باشند.

هادی فرجی آزاد با اشاره به افزایش چند برابری قیمت نهاده های کشاورزی و به تبع آن افزایش هزینه های تمام شده تولید گفت: افزایش قیمت ها باعث کاهش تولید می شود.

حذف ارز دولتی قیمت کود و سموم را افزایش داد
وی با بیان اینکه حذف ارز دولتی قیمت کود و سموم را افزایش داد، افزود: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه با حذف ارز دولتی شش یا هفت برابر شده است. طی سال گذشته کود فسفات ۶۵ هزار تومان بود که امسال حدود ۴۶۰ هزار تومان شده است.

فرجی آزاد ابراز داشت: در سم هم همین طور است، برای مثال یک لیتر سم دلتامترین که در اردیبهشت امسال ۴۷ هزارتومان بود در حال حاضر به بیش از ۱۰۷۰۰۰ تومان رسیده یا سم سایپرمترین که پارسال ۵۵۰۰۰ بود امسال به قیمت ۲۳۵۵۰۰ تومان رسیده است، در حقیقت باید پرسید با این افزایش قیمت ها و کاهش نقدینگی، کشاورز چگونه می تواند این شرایط را تاب بیاورد.

وی ادامه داد: دولت موظف است نهاده ها و تسهیلاتی ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار دهد تا بتوانند به کشت بپردازند، تنها راه کاهش هزینه های تولید، ارائه تسهیلات ارزان قیمت یا ارائه نهاده های ارزان کشاورزی است. اگر این طور نباشد کشاورزان حاضر نمی شوند محصولات استراتژیک و پرزحمتی مانند گندم، جو و کلزا بکارند.

کشاورزان از روی ناچاری به کشت صیفی جات اقدام می کنند
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: کشاورزان از روی ناچاری به کشت صیفی جات رو می آوردند تا بتوانند چرخ زندگی خانواده خود را بچرخانند.

وی گفت: با توجه به اینکه هزینه تولید چند برابر شده و دولت قیمت های پایین و ناعادلانه برای خرید تضمینی در نظر می گیرد کشاورزان ناخواسته به کشت صیفی جات و محصولات پر آب سوق داده می شوند که این امر باعث تحمیل زیان های اساسی به بخش کشاورزی می شود.

فرجی آزاد اظهار داشت: کشت صیفی جات و محصولات پر آب باعث خسارت به منابع آبی و خاکی می شود و نیروی انسانی متحمل ضرر می شود و همچنین نبود زیرساخت های اساسی برای نگهداری محصولات کشاورزی باعث می شود محصولات یک جا به بازار وارد شوند و در این صورت به دلیل همخوانی نداشتن عرضه و تقاضا به اقتصاد کشور آسیب بزرگی وارد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برخی کشاورزان به دلیل بالا بودن هزینه تولید مجبور به اجاره دادن زمین های  کشاورزی خود هستند، ادامه داد: این امر باعث می شود تولید محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و کلزا که برای کشور در خودکفایی و تامین امنیت غذایی نقش مهمی دارد کاهش یافته و بازهم دولت وابسته کشورهای بیگانه شود.

دولت چنانچه می خواهد از این بحران های موجود در بخش کشاورزی عبور کرده و هزینه تولید را پایین آورده و درخود کفایی و تامین امنیت غذایی کشور با مشکل مواجه نشود و همچنین صنعت بزرگ کشاورزی بتواند روی پای خود بایستد، حداکثر تا پایان شهریورماه باید قیمت منطقی و عادلانه برای محصولات کشاورزی استراتژیک اعلام و برای کنترل قیمت کود و سموم کشاورزی اقدام کند.

کد خبر: ۳۹٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha