۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
فوکرها به رامسر پاگشا می‌شوند؛ رونمایی از باند فرودگاه پس از یک دهه
بازار از فرودگاه عروس شهرهای ایران گزارش می‌دهد؛

فوکرها به رامسر پاگشا می‌شوند؛ رونمایی از باند فرودگاه پس از یک دهه

رامسر - با شکست طلسم ۱۱ ساله ساخت باند جدید فرودگاه رامسر و افتتاح آن در دهه فجر، قرار است با توجه به وضعیت این باند پای فوکرها و ایرباس‌ها به عروس شهرهای ایران باز شود.

بازار- فرودگاه رامسر با قدمت بیش از ۵۰ سال در ضلع شمالی عروس شهرهای ایران‌زمین واقع شده که مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را در طول سال به خود می‌بینید، اما این فرودگاه قدیمی سال‌ها معطل رفع موانع پروازی برای تکمیل آن بوده است.

طرح ملی توسعه فرودگاه رامسر که قرار بود دو ساله بهره‌برداری شود از سال ۸۸ شروع شد اما با گذشت بیش از ۱۱ سال، قرار است دهه فجر امسال رونمایی شود.باند قبلی فرودگاه رامسر ۱.۵ کیلومتر طول داشت که با اجرای طرح توسعه به دو کیلومتر و ۷۵۰ متر رسیده است و ساخت باند ۱.۲ کیلومتری ۱۱ سال زمان برده است.

به گفته متولیان امر، دانشکده فنی حرفه‌ای ملاصدرا، مجتمع رفاهی فدک و درختان بلندقامت حاشیه مسیر از مهم‌ترین موانع فرودگاه قدیمی رامسر بوده که در ضلع شمالی حوزه شهری رامسر و در حاشیه دریای خزر قرارگرفته است.

وجود موانع پروازی فراوان ازجمله تیرک‌های برق و درختان بلندقامت مسیر باند سبب شده که تاکنون پروازهای مختلفی برای نشست‌وبرخاست در فرودگاه عروس شهرهای ایران، لغو شود و با افتتاح باند جدید طبق وعده‌های متولیان، طلسم نشست‌وبرخاست هواپیماهای متوسط پیکر در آن شکسته می‌شود.

در حال حاضر هفته ای ۱۸ پرواز به مقاصد مختلف ازجمله تهران و اصفهان در فرودگاه رامسر انجام می‌شود.

طول باند قدیم فرودگاه کوتاه بوده و برای پرواز با محدودیت‌های نوع هواپیما مواجه بودیم که فقط با هواپیماهای  آی تی آر پرواز داشتیم

محمد آزاد فرماندار رامسر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دهه فجر طلسم باند جدید فرودگاه شکسته می‌شود، می‌گوید: طول باند قدیم فرودگاه کوتاه بوده و برای پرواز با محدودیت‌های نوع هواپیما مواجه بودیم که فقط با هواپیماهای  آی تی آر پرواز داشتیم.

وی تصریح کرد: موانع پروازی باند قدیم فرودگاه رامسرشامل تیرهای برق حاشیه خیابان اصلی حدفاصل پل سایپا به سمت باغ ملی برداشته و درخت‌های پالم در بلوار معلم جابجا شد تا با رفع موانع پروازی، ایمنی پرواز عملیاتی شود.

وی درباره پروازهای فرودگاه رامسر در باند قدیم افزود: پرواز رامسر به تهران و بالعکس به‌صورت هرروزه از فرودگاه رامسر برقرار بوده و پرواز رامسر به اصفهان و بالعکس هفته‌ای دو روز برقرار است.

فرماندار رامسر بابیان اینکه محمد اسلامی استاندار سابق بارها با سفر به شهرستان، پیگیر رفع موانع پروازی بودند، افزود: با انتخاب وی به‌عنوان وزیر راه، فرصت خوبی برای استان و شهرستان رامسر ایجاد شد تا با توجه به شناخت وی از موقعیت فرودگاه رامسر روند اجرایی بهره‌برداری از باند جدید فرودگاه رامسر عملیاتی شود.

محمد آزاد گفت: حسین زادگان استاندار مازندران به جد پیگیر راه‌اندازی باند جدید فرودگاه رامسر بود که با مذاکره و پیگیری سبب اجرایی شدن بهره‌برداری از باند جدید فرودگاه شد.

فرماندار رامسر با اشاره به موانع پروازی گذشته در فرودگاه رامسر افزود: باند جدید نیاز به اقدام فنی و بتن‌ریزی و ایجاد نور داشت که بیش از ۵۰ کیلومتر درطول باند جدید کابل گذاری برای چراغ روشنایی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: موانع بیرونی متعددی فراروی فرودگاه وجود داشت و جابجایی درختان، دکل‌های مخابراتی، چراغ‌های روشنایی و جابجایی سه واحد مدرسه انجام‌شده است.

وی آموزشکده فنی حرفه‌ای ملاصدرا را یکی از موانع پروازی فرودگاه رامسر عنوان کرد و گفت: این آموزشکده به‌صورت موقت به مکان دیگری انتقال یافت و ساختمان جدید آن در کتالم و سادات شهر در حال احداث است.

پروازهای جدید برقرار می شود

فرماندار رامسر فرودگاه رامسر را به‌عنوان زیرساخت اصلی کشور، استان و شهرستان رامسر عنوان کرد و افزود: با راه‌اندازی باند جدید فرودگاه رامسر و ارتقای پروازها حوزه اقتصاد و اشتغال‌زایی تحولات بزرگی ایجاد خواهد شد.

سعد الله وطنخواه مدیرکل فرودگاه‌های مازندران نیز با اشاره به قدمت فرودگاه رامسر و وجود موانع پروازی، گفت: وجود آموزشکده فنی و حرفه‌ای جمله موانع بود که برای جابجایی آن با آموزش‌وپرورش نشست‌هایی برگزار کردیم و با تهیه زمین، قرار شد تا تأسیسات جدید مدرسه در مکان تهیه‌شده ایجاد شود.

وی با اظهار اینکه درگذشته وجود موانع مختلف سبب اختلال در نشست‌وبرخاست پروازها شده بود، گفت: خلبان هواپیما هیچ‌گاه نمی‌تواند برای فرود و پرواز در این فرودگاه ریسک کند، ازاین‌رو تصمیم بر رفع موانع پروازی گرفته شد.

وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف نظیر برق، میراث فرهنگی و آموزش‌وپرورش برای رفع موانع پروازی مسیر فرودگاه گفت: با رفع موانع، پروازهای جدید در این فرودگاه انجام می‌شود.

فوکر و ایرباس در راه رامسر

همچنین ارشاد حاتمی مدیر فرودگاه رامسر در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه باند جدید با شاخص‌های بین‌المللی احداث‌شده است، تصریح کرد: با افتتاح باند، پرواز به مسیرهای جدید نظیر تبریز و مشهد برشمار پروازهای موجود افزوده می‌شود و زمینه برای نشست‌وبرخاست هواپیماهای ایرباس، ام دی و فوکر ۱۰۰ در آن فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساخت باند جدید فرودگاه ادامه داد: تعریض تاکسی وی و پل‌ها، کابل گذاری دورتادور باند با ۱۴ رشته کابل سنگین، نصب چراغ در ۲۲۰ نقطه ازجمله اقدامات صورت گرفته است و با افتتاح باند جدید، تراز فرودگاه، ارتقاء می‌یابد.

مهدی رازجویان معاون استاندار مازندران نیز با اشاره به رفع موانع پروازی و آماده شدن باند برای افتتاح گفت: با بهره‌برداری از باند جدید، پروازهای مختلف به مسیرهای کیش دایر می‌شود.

وی افزود: با توجه به گردشگری بودن رامسر، توسعه فرودگاه سبب رشد گردشگران به‌ویژه توریست‌های خارجی و افزایش ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی دلیل طولانی شدن ساخت باند را کمبود اعتبار برای رفع موانع پروازی اعلام کرد.

شمارش معکوس برای افتتاح باند جدید فرودگاه رامسر آغازشده است و باید دید آیا طبق وعده مسئولان، پای هواپیماهای متوسط پیکر و شرکت‌های هواپیمایی جدید و پرواز در مسیرهای جدید به این فرودگاه باز می‌شود.

مازندران سه فرودگاه در نوشهر، ساری و رامسر دارد.

کد خبر: ۳٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha