۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
بررسی هزینه خانواده‌ها در آغاز سال تحصیلی کرونایی؛ مسئولان «گوشی» دستشان باشد!
بازار گزارش می‌دهد؛

بررسی هزینه خانواده‌ها در آغاز سال تحصیلی کرونایی؛ مسئولان «گوشی» دستشان باشد!

اردبیل- در روزهایی که کرونا در استان اردبیل با سیر صعودی جولان می‌دهد، بازگشایی مدارس به یک تهدید جدی برای دانش‌آموزان تبدیل شده است.

زهرا رضازاده؛ بازار: هم‌زمان با بازگشایی مدارس روند شیوع کرونا در استان اردبیل نیز روند صعودی به خود گرفته است به‌طوری‌که این موضوع به نگرانی‌ بیشتر خانواده‌ها دامن زده است.

درحالی‌که این روزها رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیداکرده است، اما طبق گزارش‌ها و اظهارات برخی خانواده‌ها، در روزهای اول مدرسه آن‌طور که باید به این مسئله توجه نشده و نمی‌توان به وضعیت بهداشتی مدارس به‌خصوص در مناطق پایین‌شهر اطمینان کرد.

مسئله‌ای که به‌رغم اعلام آمادگی مدیران آموزش‌وپرورش، اما همچنان نبود برخی زیرساخت‌ها و امکانات در مدارس، خانواده‌ها را با چالش و دغدغه جدی مواجه کرده است؛ چراکه شرایط در تمامی مدارس سطح استان یکی نیست و مدارسی که در مناطق حاشیه‌نشین شهر احداث‌شده‌اند نسبت به مدارسی که در مرکز شهر هستند، امکانات و تجهیزات کم‌تری دارند که ازجمله می‌توان به تهویه نامناسب، میز و نیمکت‌های فرسوده و کثیف و شخصی نبودن صندلی‌ها اشاره کرد.

در این میان هزینه‌های بالای مدارس غیرانتفاعی که برای شهریه دانش‌آموزان پرداخت‌شده نیز باعث شده است که خانواده‌ها بر سر دوراهی رفتن یا نرفتن فرزندانشان به مدرسه قرار بگیرند، چراکه از طرفی هزینه‌ هنگفتی برای تحصیل فرزندان خود پرداخت کرده‌اند که نمی‌خواهند از جیب برود و از طرفی سلامتی فرزندان خود را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند.

هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی افزایش یافته است
دراین‌باره ولی دانش‌آموزی در اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: درحالی‌که امسال مشخص نیست تشکیل کلاس‌ها به چه نحوی باشد اما هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته داشته است.

هنوز برخی مدارس آمادگی‌ لازم و کافی را در برابر ویروس کرونا ندارند و این مسئله برای آینده فرزندان ما نگران‌کننده است

ولی دانش‌آموز گفت: در این میان طبق شرایطی که محرز است هنوز برخی مدارس آمادگی‌ لازم و کافی را در برابر ویروس کرونا ندارند و این مسئله برای آینده فرزندان ما نگران‌کننده است و به همین دلیل، خانواده‌ها در دوراهی قرارگرفته‌اند و علی‌رغم این‌که می‌دانیم جان فرزندانمان درخطر است اما مجبور هستیم برای این‌که آن‌ها، از تحصیل عقب نمانند با این شرایط آن‌ها را به مدرسه بفرستیم.

وی ادامه می‌دهد: علی‌رغم این مسائل، رایگان بودن برنامه شاد برای دانش‌آموزان باید از مدت‌ها پیش محقق می‌شد تا با شروع مدرسه، خانواده‌های بی‌بضاعت و نیازمند دچار مشکل مالی نمی‌شدند که تاکنون در این زمینه اقدامی انجام‌نشده است.

ولی دانش‌آموز می‌گوید: خانواده‌ها هزینه‌های هنگفتی برای تهیه نوشت‌افزار، کیف و کتاب و فرم مدرسه انجام داده‌اند در حالیکه هنوز مشخص نیست که امسال از این وسایل استفاده می‌شود یا تنها بار اضافی بر دوش خانواده‌ها خواهد بود.

مدارس دولتی حق دریافت هیچ‌گونه مبلغ از بابت کمک به مدرسه را ندارند
این در حالی است که احمد ناصری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل درباره آخرین وضعیت بازگشایی مدارس گفت: طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت و رعایت موارد بهداشتی برگزاری حضوری کلاس‌ها بلامانع است و ما هم می‌توانیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

ناصری ادامه داد: در مدارس دولتی حق دریافت هیچ‌گونه مبلغ از بابت کمک به مدرسه وجود ندارد و تهیه فرم مدارس نیز امسال کاملاً اختیاری است.

البته در این میان هزینه های سرم سام آور خرید لوازم التحریری در اردبیل نیز باعث شده که گلایه های مردمی نسبت به عملکرد مسئولان در خصوص بازگشایی مدارس بیشتر شود.

فلاحی ولی دانش آموزی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خرید لوازم التحریری با قیمت های فعلی بسیار سخت شده است گفت: من دو فرزند دارم که برای تهیه وسائل مورد نیاز آنها برای رفتن به مدرسه مانده ام.

او  می گوید: اگر مسئولان، طرح آموزش مجازی را در نظر دارند چرا با بازگشایی مدارس هزینه اضافی دست خانواده ها می دهند.

فلاحی ادامه داد: متاسفانه ویروس کرونا باعث شد که خیلی از افراد کار و شغل خود را از دست بدهند و در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم وخیم است. در این شرایط باز شدن مدارس علاوه بر خطراتی که به دلیل این بیماری برای خانواده ها دارد، باعث شده که خانواده ها شرمنده فرزندانشان شوند.

البته دراین‌باره محمودرضا صنعتکار رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور از افزایش قیمت ۲۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تقاضای این محصولات در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد.

۲۵ درصد مواد اولیه لوازم‌التحریر وارداتی است و این موضوع باعث شده است تا قیمت اجناس  ۲ برابر افزایش پیدا کند؛ با توجه به این‌که ۶۰ درصد اجناس لوازم‌التحریر وارداتی هستند به همین دلیل افزایش قیمت در این زمینه محرز است.

وی تصریح کرد: حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد مواد اولیه تولید نوشت‌افزار وارداتی است که ما برای تأمین آن‌ها مشکلی نداریم، اما بانک مرکزی در سال جاری نتوانست ارز موردنیاز ما را تأمین کند. این مسئله باعث شد مواد اولیه برخی تولیدکنندگان نوشت‌افزار حدود سه ماه در گمرک بماند که حداقل ۲۵ میلیون تومان جریمه دیرکرد عودت کانتینر پرداخت کردند.

در همین خصوص یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار چنین اظهار داشت: شاهد افزایش قیمت تمامی اقلام لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته هستیم به‌طوری‌که کاغذهای تحریر ده درصد افزایش‌یافته، قیمت خودکارها ۴۰ درصد بیشتر شده و می‌توان گفت افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی در تمامی نوشت‌افزارها وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که ۲۵ درصد مواد اولیه لوازم‌التحریر وارداتی است گفت: این موضوع باعث شده است تا قیمت اجناس وارداتی ۲ برابر افزایش پیدا کند و با توجه به این‌که ۶۰ درصد اجناس لوازم‌التحریر وارداتی هستند به همین دلیل افزایش قیمت در این زمینه محرز است.

این فروشنده ادامه داد: علی‌رغم این مسئله امسال نسبت به سال‌های گذشته با رکود در این بازار مواجه هستیم و شیوع کرونا همان‌طور که رنگ و بوی دیگری به‌تمامی اصناف داده،  این صنف را نیز تحت تأثیر قرار داده است که امیدواریم در این زمینه مسئولین تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند.

درهرحال این روزها خانواده‌ها در دوراهی رفتن یا نرفتن دانش آموزان بر سر کلاس‌ها قرار دارند و در این میان شرایط بد اقتصادی خانوارها نیز مزید بر علت شده تا بیشتر شهروندان کلاس های مجازی را بر حضوری ترجیح دهد.

حال امید می‌رود مسئولان با قبول مسئولیت و آمادگی کامل میزبان دانش‌آموزان باشند و با این اقدام نگرانی و اضطراب خانواده‌ها را از میان بردارند چراکه با شرایطی که کرونا در اردبیل در حال افزایش است هرگونه سهل‌انگاری عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: ۳۹٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha