۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
سردرگمی مردم در آشفته بازار مسکن؛ وقتی قیمت‌ خانه سر به سقف فلک می‌ساید
گزارش بازار؛

سردرگمی مردم در آشفته بازار مسکن؛ وقتی قیمت‌ خانه سر به سقف فلک می‌ساید

اصفهان- در آخرین شهریور از قرن حاضر بازار مسکن و املاک ایران انگار قرار نیست روی خوش به خود ببیند چراکه هیچ ضابطه ای برای قیمتهای ارائه شده در این آشفته بازار وجود ندارد.

هادی نجف زاده؛ بازار: در آخرین شهریور از قرن حاضر بازار مسکن و املاک ایران انگار قرار نیست روی خوش به خود ببیند؛ از درددل های مستاجران همزمان با شروع تابستان و فصل جابجایی ها که بگذریم تابستان امسال متاسفانه شرایط آشفته ای در بازار مسکن شاهد بوده و هستیم و حتی طرح های مقطعی دولت هم طبق پیش بینی ها به جز بر روی کاغذ هیچ کارایی و بازدهی دیگری برای مردم نداشته است.

چه بسیار کارشناسانی که با انتقاد از این طرح های گذرا توجه دولتمردان و تصمیم گیرندگان در این حوزه را به ارائه طرح هایی ماندگار جلب کردند ولی هیچ توجهی به آن نشد و امروز این بی توجهی اثرات خود را نشان می دهد در جایی که اکثر مردم به خصوص قشر کارمند و کارگر دیگر نه آرزویی برای خانه دار شدن دارند و نه حتی فکر، ایده یا راه حلی به ذهنشان درباره این موضوع می رسد.

طبیعی است در این آشفته بازار، قیمت مسکن نیز به جرات می توان گفت هیچ ضابطه ای ندارد و هر کسی به ظن و خیال خود برای مسکن و ملک خود قیمت می گذارد، در این میان بالطبع بازار دلالان و سودجویان این عرصه هم داغ است و از آب گل آلود ماهی می گیرند.

با حضوری در آژانس های مشاوران املاک، این آشفتگی و بی سر و سامانی در بازار مسکن و املاک بیش از پیش عیان می شود؛ یکی از مشاوران املاک که خود را بازنشسته معرفی می کند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شغل اصلی من این نیست ولی به دلیل اینکه بازنشسته شده ام در یکی از آژانس های املاک به عنوان مباشر فعالیت می کنم.

افزایش قیمت دلار و همچنین گرانی های اخیر  بهانه ای برای افزایش قیمت املاک و خانه هاست چرا که فروشندگان این ادعا را دارند که اگر ملک خود را بفروشند باید با تناسب همین‌ قیمت ها ملک دیگری را خریداری کنند

افزایش قیمت مسکن و عدم توانایی خرید مسکن توسط کارمندان
وی که خود را رستمی معرفی کرد در ادامه ابراز داشت: متاسفانه قیمت های ارائه شده به نسبت شش ماه پیش افزایش زیادی پیدا کرده است به طوریکه این موضوع باعث شده است بسیاری از مردم به خصوص حقوق بگیران توانایی آنها در خرید مسکن به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

این مباشر املاک با بیان اینکه تقریبا قیمت یک ملک نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، تصریح کرد: افزایش قیمت دلار و همچنین گرانی های اخیر مهمترین دلیل و یا به عبارتی بهانه برای افزایش قیمت املاک و خانه ها بوده است چرا که فروشندگان این ادعا را دارند که اگر ملک خود را بفروشند باید با تناسب همین‌ قیمت ها ملک دیگری را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در این میان دلالان و سوداگران متاسفانه مبالغ هنگفتی از این آشفتگی به جیب زدند، افزود: خیلی از مردم پول های خود را برای دریافت وام در بانک گذاشته بودند که بعد از یک سال پس انداز متاسفانه پول و وام آنها دیگر ارزش سال گذشته را ندارد.

در همین هنگام که مشغول گفت و گو با این مباشر املاک هستیم زن و مردی جوان وارد دفتر آژانس او می شوند. قیمت ارائه شده توسط آنان متاسفانه در فایل های این دفتر آژانس املاک نبود.

خودم را به آنها معرفی کردم و تقاضای مصاحبه کردم. بلافاصله قبول کردند و اولین حرفشان هم این بود که درد دل مردم و جوانها را به گوش مسئولان برسانید.

دل پری از آنچه بر سرشان گذشته بود داشتند. بانوی این خانواده که خود را دانشجوی دکتری و کارمند یکی از ادارات کاشان معرفی کرد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: من و همسرم هر دو کارمند هستیم و بعد از بیش از ۱۰ سال زندگی کارمندی و اجاره نشینی قصد خرید یک آپارتمان را با ذخیره مالی خود کرده ایم ولی متاسفانه قیمت ها بسیار بالاست.

ارزش ذخیره پولی ما نسبت به قبل از عید بسیار کم شده است و یا باید منزلی با شرایط پایین تر از انتظارمان تهیه کنیم و یا در محله ای منزل خریداری کنیم که در ابتدا مدنظر ما نبوده است

کاهش ارزش ذخیره پولی مردم نسبت به قبل از عید
وی با بیان اینکه پیش از عید قصد خرید آپارتمان را داشتیم ولی به علت کرونا منصرف شدیم، ابراز داشت: ارزش ذخیره پولی ما نسبت به قبل از عید بسیار کم شده است و یا باید منزلی با شرایط پایین تر از انتظارمان تهیه کنیم و یا در محله ای منزل خریداری کنیم که در ابتدا مدنظر ما نبوده است.

این همشهری کاشانی با بیان اینکه یکی از اشتباهات ما گذاشتن پول در بانک مسکن برای گرفتن وام بود، بیان داشت: اگر همان زمان برگه اوراق را از بانک می خریدیم و منزل را تهیه می کردیم به راحتی کارمان انجام می شد چرا که در طول این مدت متاسفانه ارزش پول ما بسیار کمتر شده است.

یک کارشناس بازار مسکن هم در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در شهری مثل کاشان قیمت هر متر آپارتمان تقریبا متری هشت تا ۹ میلیون است که این در محله های مختلف شهر متفاوت است و این یک میانگین قیمت است.

اعطای وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن و خرید آپارتمان ۲۰ متری
وی با اشاره به اعطای وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن به متقاضیان خرید ابراز داشت: با این مقدار وام می‌توان یک ۲۰ متر و کمتر از یک آپارتمان متوسط در محله متوسط کاشان را خریداری کرد که بالطبع این موضوع در شهرهای بزرگ مثل اصفهان به دلیل رشد بیشتر قیمتها فاجعه آمیز تر است.

محمدمهدی دواتگران یکی از معضل های مهم و تاکنون لاینحل بازار مسکن را وجود دلالان و ملاکان دانست که بر طبق و نظر و سود خود قیمتها را کم و زیاد می کنند و متاسفانه هیچ توجهی هم به مردم و اوضاع زندگی آنها نمی کنند چرا که اولویت اول آنها سوددهی بیشتر از بازار مسکن است.

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرستانها حتی باندهای مافیایی شامل حدود ۵۰ نفر از افراد دلال قیمت املاک را تعیین می کنند، بیان داشت: متاسفانه هیچ نظارتی بر عملکرد این افراد در هیچ کجای ایران نیست که این باعث شده است به آشفتگی بازار مسکن بیشتر دامن‌ زده شود.

سردرگمی عجیب و به نوعی بلاتکلیفی در بازار مسکن جریان دارد؛ فروشندگان از فروش املاک خود به دلیل نوسان بالای قیمتها دو دل هستند و از طرفی خریدار پول به دست دنبال خرید املاک برای استفاده و یا حتی سرمایه گذاری هستند

مشاهدات عینی خبرنگار بازار نشان می دهد نوع  سردرگمی عجیب و به نوعی بلاتکلیفی بازار مسکن کشور جریان دارد؛ از سویی فروشندگان از فروش املاک خود به دلیل نوسان بالای قیمتها دو دل هستند و از طرفی خریدار پول به دست دنبال خرید املاک برای استفاده و یا حتی سرمایه گذاری هستند.

خروج سنگین سرمایه از بازار بورس و ورود به بازار مسکن
یک کارشناس مسائل اقتصادی هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به ریزش سهام در بازار بورس اظهار داشت: با این وضع و خروج سنگین سرمایه از بازار بورس این سرمایه ها به بازار مسکن روانه شده است و این بر نابسامانی بازار بیشتر دامن می زند.

وی با اشاره به اینکه هیچ وقت طرح های زودگذر دولت نتوانسته است بازار مسکن را کنترل کند، بیان داشت: بسیاری از کارشناسان تاکید بر عرضه بیشتر مسکن در بازار دارد که این موضوع با اعطای وام های آسان مسکن به انبوه سازان و مردم امکان پذیر است.

مسئولین اگر از ساماندهی بازار مسکن عاجز شده اند حداقل برای کنترل قیمت به خصوص برای انبوه سازان مشوق هایی برای آنها در نظر بگیرد تا آنها بتوانند مسکن را با قیمت مناسب به مردم عرضه کنند

حسین هدایتی با بیان اینکه طرح مالیات بر خانه های خالی یک ضرورت برای ساماندهی بازار مسکن است، یادآور شد: این موضوع می تواند بسیاری از خانه های خالی را برای اجاره یا فروش برای استفاده عموم مردم آماده کند.

وی با بیان اینکه مردم به خصوص اقشار حقوق بگیر کارگر یا کارمند بیشترین آسیب را از این آشفته بازار مسکن می بینند، افزود: مسئولان اگر از ساماندهی بازار مسکن عاجز شده اند حداقل برای کنترل قیمت به خصوص برای انبوه سازان مشوق هایی در نظر بگیرد تا آنها بتوانند مسکن را با قیمت مناسب به مردم عرضه کنند.

اعطای زمین با قیمت مناسب به مردم و یا انبوه سازان خوش سابقه
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی دیگر از مسائلی که دولت می تواند به کنترل بازار مسکن کمک کند اعطای زمین با قیمت مناسب به مردم و یا انبوه سازان خوش سابقه است.

بازار مسکن همیشه در طول این سالها دستخوش نوسانات مختلفی از رکود در آن گرفته تا رونق بوده است. در این میان در طی این چندماه اخیر افزایش قیمت طلا و ارز به طرز شگفت آوری قیمت مسکن و املاک را هم به دنبال خود کشانده است و افزایش قیمت مصالح ساختمانی هم در این میان روی دیگری از سکه آشفتگی بازار مسکن است.

پرواضح است که تمام این عوامل در کنار دیگر سبب های جنبی باعث شده است تا بیش از پیش مردم افزایش افسارگسیخته قیمتها را بر روی دوش خود احساس کنند و بالطبع باعث نگرانی بسیاری از خانواده ها و فرزندان آنها شده است به نحوی که اگر درباره این معضل چاره ای جدی اندیشیده نشود ممکن است عواقب ناگواری به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۳۹٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha