۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
نفس صنعت نساجی اصفهان به شماره افتاد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد

نفس صنعت نساجی اصفهان به شماره افتاد

اصفهان- رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی اصفهان گفت: مشکلات ایجاد شده برای حوزه صنعت حمل و نقل صنعت نساجی را با مشکلات زیادی در زمینه تامین مواد اولیه و واردات و صادرات روبه‌رو کرده است.

مریم یاوری؛ بازار: صنعت نساجی یکی از صنایع استراتژیک در استان اصفهان است، صنعتی که فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد کرده و اصفهان را به عنوان مرکز این صنعت در ایران به جهانیان معرفی کرده است، اما این صنعت که طی دو دهه اخیر به دلایل مختلفی از جمله واردات بی رویه دچار چالش شده بود از اوایل دهه ۹۰ راه بازگشت به رونق را یافته بود اما گویی چالش‌های پیش روی این صنعت تمامی ندارد و این بار مشکلات صنعت حمل و نقل بر فعالیت این واحدهای صنعتی در اصفهان سایه انداخته است.

در ابن ارتباط مرتضی منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بحران کرونا بر روی کارگاه‌های صنعت نساجی همانند دیگر مشاغل تاثیر گذاشته است، اظهار داشت: قطع ارتباطات با دیگر کشورها در این زمینه معضلی بزرگ است که صنعت نساجی را از آشنایی با آخرین دستاوردهای روز دنیا دور کرده است.

وی افزود: در سال جاری فعالان حوزه صنعت نساجی موفق به حضور در نمایشگاه‌های ترکیه، هند و آلمان نشدند.

فرصت حضور در نمایشگاه‌های خارجی را نداریم
رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی استان اصفهان با بیان اینکه بازار فروش محصولات ایران در خارج از کشور نیز به واسطه تحریم‌ها و همچنین بحران شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است، ادامه داد: در سال جاری تولید کنندگان داخلی حتی فرصت عرضه محصولات خود در کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان را هم نداشتند.

مشکل عدم توانایی در تامین تجهیزات صنعت نساجی تا یک سال آینده ملموس خواهد شد که عمده این مشکلات نیز ناشی از اختلالات حوزه حمل و نقل است

وی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات نیز با مشکلات زیادی رو به رو هستیم، اضافه کرد: این امر به دلیل وجود تحریم‌ها اتفاق افتاده و معضل بزرگی برای صنعت نساجی به حساب می‌آید و حدود یک سال آینده به خوبی ملموس خواهد بود.

منصوری با با بیان اینکه کاهش مصرف داخلی به دلیل کاهش ترددها نیز از دیگر مشکلات حوزه نساجی است، ادامه داد: در این زمینه مشکلات حوزه حمل و نقل به عنوان صنعت مادر مشکلات صنعت نساجی را چند برابر کرده است.

۱۵درصد ریزش نیرو در صنعت نساجی اصفهان
وی با بیان اینکه در بحران شیوع کرونا با ریزش شدید نیرو در کارخانجات و کارگاه‌های نساجی روبه‌رو بوده‌ایم، ادامه داد:‌ در این شغل که دارای بهترین شرایط بوده است با  ۱۵ درصد ریزش نیرو روبه‌رو بوده‌ایم.

صدور مجوز تولید ماسک برای ۱۳۰ نفر در اصفهان در دستور کار است که این افراد خارج از شهرک‌های صنعتی فعالیت خواهند داشت

رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی استان اصفهان با بیان اینکه واحدهای تولیدی و بافندگی در اصفهان به تولید ماسک نیز ورود کرده‌اند، اضافه کرد: در این زمینه برای ۱۳۰ نفر صدور مجوز فعالیت در دستور کار است که این افراد خارج از شهرک‌های صنعتی فعالیت خواهند داشت.

ناتوانی در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کارگاه‌های نساجی
وی ابتلای کارگران شرکت‌های تولیدی نساجی به کرونا را از دیگر چالش‌های فعالان در این حوزه دانست و ادامه داد: باید توجه داشت که در بسیاری از کارخانجات و کارگاه‌ها امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی بسیار سخت است و برای مثال مواردی را داشته‌ایم که به دلیل ابتلای یک نفر به کرونا ۵۰ نفر دیگر نیز مبتلا شده و برای مدتی این کارخانه تعطیل شده است.

منصوری ادامه داد: برخی کارخانجات و کارگاه‌ها مجبور به کاهش تولیدات به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند.

وی با بیان اینکه ناتوانی در حوزه صادرات و همچنین واردات مواد اولیه دچار مشکلات اساسی هستیم، افزود: صنعت حمل و نقل زمینی و دریایی صنعت کشور را با چالش‌های زیادی رو به رو کرده است و در زمینه ارسال محصولات دچار مشکل شده‌ایم، بخشی از حمل و نقل بار توسط خطوط هوایی انجام می‌شود که بسیار هزینه بر است.

تاکنون هیچ یک از فعالان صنعت نساجی موفق به دریافت وام آسیب دیدگان ناشی از کرونا نشده اند و به گونه‌ای این امر تنها در حد شعار بوده است

رئیس اتحادیه بافندگان کارگاه‌های نساجی استان اصفهان در خصوص پرداخت وام دولت به مشاغل آسیب دیده کرونا نیز تصریح کرد: خیلی از اصناف در این زمینه ثبت نام کردند، شش ماه مردم را سرگردان کردند اما تاکنون هیچ یک از فعالان صنعت نساجی موفق به دریافت این وام نشده اند و به گونه‌ای این امر تنها در حد شعار بوده است.

دلار، مشکل اساسی برای تامین قطعات و مواد اولیه صنایع نیست
وی که معتقد است افزایش قیمت دلار بر خلاف آنچه گفته می‌شود، مشکل اساسی برای تامین قطعات و مواد اولیه صنایع نیست، اضافه کرد: اگر مشکل قیمت دلار بود باید قیمت کالا دو یا سه برابر افزایش می‌یافت و این در حالی است که به دلیل کمبود قطعات قیمت‌ها به ۱۰ برابر افزایش هم رسیده است.

۸۰ درصد واردات از چین کلاهش یافته ضمن اینکه زمان رسیدن کالاها از ۴۵ روز به ۴۵ روز رسیده است و این امر می‌تواند در آینده نزدیک مشکلات زیادی را ایجاد کند.

مرتضوی با بیان اینکه واردات از چین دچار چالش شده و این امر صنعت نساجی اصفهان را نیز تحت تاثیر قرار داده است،‌ادامه داد: در این زمینه باید توجه داشت که در کنار مشکلات پست اجناس، زمان رسیدن و میزان واردات کالاها از چین نیز مشکلات زیادی را به وجود آورده است،‌ می‌توان گفت ۸۰ درصد واردات از چین کلاهش یافته ضمن اینکه زمان رسیدن کالاها از ۴۵ روز به ۴۵ روز رسیده است و این امر می‌تواند در آینده نزدیک مشکلات زیادی را ایجاد کند.

کد خبر: ۳۹٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha