۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
کرونا بازار لوازم‌التحریر کرمان را راکد کرد؛ گوشی همراه جای قلم و کاغذ را گرفت
نوشت افزار فروشی ها در یک قدمی تعطیلی

کرونا بازار لوازم‌التحریر کرمان را راکد کرد؛ گوشی همراه جای قلم و کاغذ را گرفت

کرمان- نیمه‌های شهریور که از راه می‌رسد اولین دغدغه‌ والدین تامین لوازم‌التحریر فرزندانشان است، امسال اما شیوع ویروس کرونا و برگزاری کلاس‌ اغلب به شیوه غیرحضوری، بازار همیشگی خرید و فروش لوازم‌التحریر را با رکود مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: مدارس که از اسفند ماه سال گذشته تعطیل شده بودند، با اما و اگرهای زیاد بالاخره ۱۵ شهریور ماه به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کردند اما با وجود اینکه امسال کلاس‌های درس زودتر از سال‌های قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند استقبال برای خرید لوازم‌التحریر و ملزومات مدرسه بسیار پایین است و اکثر مغازه‌های لوازم‌التحریر خلوت و بدون مشتری روز را سپری می‌کنند.

برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین و غیرحضوری و عدم تمایل والدین برای فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه در شرایط شیوع کرونا، سبب شده تا تقاضا برای خرید لوازم‌التحریر به شدت کاهش پیدا کند.

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ لوازم التحریر
مریم که به همراه دختر ۱۰ ساله‌اش برای خرید به یکی از مغازه‌های لوازم‌التحریر سطح شهر مراجعه کرده است، گفت: سال گذشته مدارس خیلی زود تعطیل شدند و برای همین هنوز تعدادی از دفاتری که تهیه کرده بودم دست نخورده باقی مانده و استفاده نشده است.

وی ادامه داد: امسال هم هنوز تکلیف چگونگی برگزاری کلاس‌ها مشخص نیست برای همین تصمیم گرفتم فعلا چند دفتر و خودکار و مداد خرید کنم و بعد اگر نیاز بود مجددا برای خرید اقدام کنم.

مریم به گرانی لوازم‌التحریر هم اشاره کرد و افزود: قیمت بسیاری از اقلام نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته و این مساله خرید را سخت کرده است.

برای کلاس‌های آنلاین، موبایل و تبلت مهم‌تر از دفتر و قلم است
پسر نوجوانی که به همراه دوست خود در حال انتخاب کلاسور است، به بازار گفت: مدرسه ما اعلام کرده کلاس‌ها را به صورت غیرحضوری برگزار می‌کند اما باید تکالیفی که معلمان مشخص می‌کنند را بنویسیم و تصویر آن‌ها را برای‌شان ارسال کنم برای همین به دفتر و خودکار نیاز داریم.

وی ادامه داد: البته بسیاری از دوستانم را می‌شناسم که به جای خرید دفتر و لوازم‌التحریر دنبال خرید موبایل دسته‌دوم و با قیمت مناسب هستند چون زمان برگزاری کلاس‌های آنلاین، موبایل و تبلت مهم‌تر از دفتر و قلم است.

امید افزود: والدینم اجازه‌ حضور در کلاس‌های مدرسه را نمی‌دهند. هرچند خودم دوست دارم به مدرسه بروم.

بسیاری از دوستانم را می‌شناسم که به جای خرید دفتر و لوازم‌التحریر دنبال خرید موبایل دسته‌دوم و با قیمت مناسب هستند

اضافه شدن هزینه‌های جدید تحصیل

ریحانه هم در گفتگو با بازار چنین گفت: امسال فقط یک بسته کاغذ A۴ خریده ام تا بتوانم تکالیفی که معلم مشخص می‌کند را بنویسم و عکس آن‌ها را ارسال کنم.

وی ادامه داد: دوستان و همکلاسی‌هایم سال‌های قبل برای خرید لوازم‌التحریر فانتزی و زیبا خیلی هزینه می‌کردند اما امسال هیچ‌کس قصد خرید ندارد و همه ترجیح می‌دهند از دفترهایی که سال قبل نصفه و نیمه مانده استفاده کنند.

ریحانه افزود: هرچند نباید دفتر و لوازم‌التحریر بخریم اما هزینه‌های دیگری به تحصیل دانش‌آموزان اضافه شده، مثلا خیلی از دانش‌آموزان مجبور شدند تبلت و موبایل بخرند.

وی گفت: هر ماه هم باید مبلغی را صرف خرید اینترنت کنیم که البته گفته شده ترافیک سامانه شاد رایگان است و در عمل باید دید این مساله چگونه اجرا می شود.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس، یادآور شد: فکر نمی‌کنم شرایط طوری باشد که در کلاس‌ها شرکت کنم. جمعیت مدرسه ما زیاد است و هرچقدر که برنامه‌ریزی کنند باز هم ازدحام خواهیم داشت.

مشتریان بلاتکلیف هستند
مغازه‌داران و فروشندگان لوازم‌التحریر که با شروع مدارس هر سال سرشان شلوغ می‌شد و کار و کاسبی‌شان رونق می‌گرفت هم این روزها با مشکلات زیادی مواجه شدند.

امیر که در حوالی یکی از خیابان‌های بافت قدیم شهر کرمان مغازه لوازم‌التحریر دارد با اشاره به رکود حاکم بر بازار لوازم‌التحریر گفت: سال‌های قبل با وجود گرانی و مشکلات اقتصادی، باز هم مردم از اواسط شهریور خرید لوازم‌التحریر و وسایل مدرسه را شروع می‌کردند اما امسال با وجود این‌که اعلام کردند مدارس زودتر باز می‌شود کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند.

او بیان کرد: سال‌های قبل هر کس بر اساس وسعش خرید می‌کرد برخی فقط دنبال خرید لوازم‌التحریر خارجی و فانتزی بودند و اقشار پایین‌تر هم سعی می‌کردند از لوازم ساده‌تر خرید کنند.

امیر ادامه داد: امسال مشتریانی هم که مراجعه می‌کنند بلاتکلیف هستند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند و اکثرا هم سعی می‌کنند لوازم ساده و ارزان خرید کنند. با وجود اینکه اعلام شده مدارس حضوری است اما باز هم تاکنون استقبال چندانی برای خرید لوازم‌التحریر نشده است.

در پرداخت اجاره‌بهای مغازه مانده‌ام و اگر تا پایان شهریور فروش خوبی نداشته باشم، ناچارم مغازه را تعطیل کنم

گرانی و کرونا قدرت خرید را کاهش داده است
یکی دیگر از فروشندگان لوازم‌التحریر نیز با بیان این‌که رکود باعث مشکلات زیادی شده است، گفت: در پرداخت اجاره‌بهای مغازه مانده‌ام و اگر تا پایان شهریور فروش خوبی نداشته باشم، ناچارم مغازه را تعطیل کنم.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه اعلام شده کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شود اما باز هم کسی تمایلی برای خرید لوازم‌التحریر ندارد چون ممکن است این بازگشایی فقط یکی دو ماه ادامه داشته باشد.

وی افزود: سال گذشته در این روزها مغازه من مملو از مشتری بود اما امسال مراجعه برای خرید بسیار کم شده و کسانی هم که مراجعه می‌کنند به خرید جزئی و محدود بسنده می‌کنند.

این فعال حوزه لوازم‌التحریر بیان کرد: گرانی و کرونا سبب شده قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کند و بسیاری از اصناف به دلیل اینکه توانایی پرداخت هزینه‌های آب و برق و اجاره‌بها را نداشتند تعطیل شدند.

کاهش ۶۰ درصدی فروش لوازم‌التحریر
رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر کرمان نیز با بیان اینکه خانواده‌ها برای خرید و یا عدم خرید لوازم‌التحریر بلاتکلیف هستند، گفت: بسیاری از مدارس اعلام کرده‌اند که کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار ‌می‌شود و این باعث بلاتکلیفی خانواده‌ها برای خرید لوازم‌التحریر شده است و تقاضا برای خرید بسیار پایین است.

علی صداقت‌نیا در مقایسه با وضعیت سال گذشته و میزان فروش مغازه‌های لوازم‌التحریر، افزود: فروش لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته است.

اگرچه مدارس باز شده‌اند اما این بازگشایی هنوز تاثیری بر بازار لوازم‌التحریر نداشته است؛  مردم عجله‌ای برای خرید ندارند و خرید لوازم‌التحریر بسیار کند انجام می‌شود

وی یادآور شد: اگرچه مدارس باز شده‌اند اما این بازگشایی هنوز تاثیری بر بازار لوازم‌التحریر نداشته است؛  مردم عجله‌ای برای خرید ندارند و خرید لوازم‌التحریر بسیار کند انجام می‌شود.

صداقت‌نیا ادامه داد: قیمت لوازم‌التحریر نیز در مقایسه با سال قبل حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است.

وی از تعطیلی تعدادی از مغازه‌های لوازم‌التحریر کرمان خبر داد و یادآور شد: از ابتدای امسال حدود ۴۰ درصد مغازه‌های فعال در حوزه لوازم‌التحریر تعطیل شده‌اند.

صداقت‌نیا استقبال اعضای این صنف از تسهیلات کرونایی را بسیار پایین دانست و گفت: شرایط دریافت تسهیلات بسیار سخت است و مبلغ آن هم بسیار ناچیز است به همین دلیل مغازه‌داران رغبتی برای استفاده از این تسهیلات ندارند.

وی افزود: پرداخت اجاره‌بهای مغازه و هزینه‌های آب و برق از یک‌سو و رکود بازار و عدم فروش مناسب سبب شده تعداد زیادی از مغازه‌داران برای ابطال پروانه مراجعه کنند.

فروشندگان لوازم‌التحریر، امیدشان به شهریور و مهر ماه است که آمار فروش‌شان بالا برود و اگر مغازه‌ها در این دو ماه به اندازه کافی درآمد نداشته باشند با مشکل جدی مواجه می‌شوند و ممکن است بسیاری از واحدهای لوازم‌التحریر به سمت تعطیلی بروند. به نظر می‌رسد بازگشایی مدارس هم تاثیر چندانی بر میزان فروش این مغازه‌ها نداشته باشد زیرا والدین همچنان بر سر دوراهی فرستادن یا نفرستادن فرزندان به مدرسه هستند.  

کد خبر: ۳۹٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha