۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
تایرهای با ارز دولتی هنوز موجود است/ قبول داریم لاستیک در بازار گران شده
مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری در گفتگو با بازار:

تایرهای با ارز دولتی هنوز موجود است/ قبول داریم لاستیک در بازار گران شده

باقرجوان، مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری با تاکید بر اینکه رانندگان اتوبوس می توانند با مراجعه به سامانه حواله لاستیک درخواست خود را ثبت کنند گفت: قبول داریم که لاستیک گران شده اما هنوز تعدادی از لاستیک هایی که با ارز دولتی وارد شده اند در سامانه موجود است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حذف ارز دولتی برای واردات لاستیک از ۲۸ اردیبهشت ماه امسال برای اکثر رانندگان خودروها و اتوبوس های بین شهری مشکلات زیادی ایجاد کرده است. اکثر رانندگان اعلام می کنند با حذف ارز دولتی به یکباره قیمت لاستیک در بازار شروع به افزایش کرد. برخی از رانندگان نیز اعلام می کنند که برخی توزیع کنندگان لاستیک می گویند به دلیل عدم صدور حواله از سمت سازمان راهداری توزیع لاستیک در انبارها قفل شده و در بعضی موارد بیش از یک سال است که امکان فروش آن‌ها را ندارند.داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه قبول داریم که از زمان حذف ارز دولتی برای واردات لاستیک قیمت لاستیک متاسفانه در بازار گران شده است، گفت: قیمت لاستیک در بازار گران شده است و ما آنرا قبول داریم. اما باید تاکید کنم که هنوز حواله تایر و لاستیک هایی که با ارز دولتی وارد شده اند موجود است و مشکلی در این خصوص نداریم.  

وی با اشاره به اینکه تمام لاستیک هایی که راهداری برای عرضه آن‌ها حواله صادر می‌کند در اختیار خود مالکان این کالا قرار می‌گیرد و راهداری هیچ انباری برای نگهداری تایر ندارد افزود: رانندگان واجد شرایط می توانند با ورود به سامانه حواله لاستیک، درخواست لاستیک هایی که با ارز دولتی وارد شده است را انجام دهند. پس مشکلی از این بابت نداریم.

سازمان راهداری انباری که بخواهد لاستیک ها را در آنجا انبار کند ندارد
باقرجوان در پاسخ به این پرسش که گفته می شود سازمان راهداری حواله برای لاستیک خودروهای سنگین صادر نمی‌کند و رانندگان خودروهای سنگین مجبور به خرید تایر از بازار آزاد هستند اظهار داشت: قبلا نیز به این موضوع اشاره کرده و باز هم تاکید می کنم که سازمان راهداری انباری که بخواهد لاستیک ها را در آنجا انبار کند ندارد. 

وی افزود: راهداری تا آنجا که تایر در سامانه توزیع تایر خودروهای سنگین وجود داشته باشد و تا زمانی که متقاضی برای تایر خودروهای سنگین در کشور باشد حواله صادر می‌کند.

مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری پیشتر تاکید کرده بود که اینکه تایری در انباری باقی مانده و مدت‌ها در آن انبار قفل شده در حوزه کاری راهداری نیست و مسئولیت توزیع تایر به همکاران ما در وزارت صمت برمی گردد که البته آن‌ها نیز همه تلاش خود را برای توزیع تایر خودروهای سنگین به نحو احسنت انجام می‌دهند.

در همان روزهای آخر اردیبهشت عبدالرضا صالحی دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی درباره تاثیر حذف ارز دولتی از لاستیک گفته بود که در روزهای آینده حذف ارز دولتی از لاستیک احتمالا باعث افزایش قیمت لاستیک خواهد شد. همچنین به دلیل افزایش میزان تقاضا و کمبود مواد اولیه، تولید لاستیک نیز تا حدودی کمتر شده است؛ به طوری‌که کمبود لاستیک در بازار احساس می‌شود.

وی گفته بود که مواد اولیه لاستیک خودروهای سواری نیز وارداتی است. از طرفی لاستیک خودروهای سنگین و کامیون هم وارداتی است و ایران هنوز نتوانسته تکنولوژی تولید لاستیک‌های سنگین را در کشور راه‌‎اندازی کند. با تخصیص ارز نیمایی به لاستیک خودروهای سواری و سنگین، قیمت لاستیک احتمال افزایش می‌یابد و ممکن است در نتیجه بحث روانی آن قیمت کرایه‌های تاکسی و حمل‌ونقل نیز متاثر شوند.

کد خبر: ۳۹٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha