۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
هشدار سازمان ملل در مورد تشدید ناامنی غذایی در ۴ کشور

هشدار سازمان ملل در مورد تشدید ناامنی غذایی در ۴ کشور

لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه هشدار داد تشدید ناامنی غذایی در چهار کشور جمهوری دموکراتیک کنگو، یمن، نیجریه و سودان جنوبی، جان میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مارک لوکاک در گزارشی به ۱۵ عضو شورای امنیت اعلام کرد: «ناامنی غذایی ناشی از مناقشات در حال حاضر بسیار شدیدتر از ناامنی غذایی ناشی از فجایع طبیعی، شوک‌های اقتصادی و بحران‌های سلامتی است که همگی به علت شیوع ویروس کرونا تشدید شده است. مجموع این عوامل جان میلیون‌ها زن، مرد و کودک را به خطر می‌اندازد.»

براساس قطعنامه مصوب سال ۲۰۱۸ در مورد ارتباط بین مناقشات مسلحانه، ناامنی غذایی و قحطی، دبیرخانه سازمان ملل متحد موظف است در صورت گسترده‌تر شدن خطر با توجه به شاخص‌های مختلف، به شورای امنیت هشدار دهد.

این مسئول سازمان ملل خاطرنشان کرد: در این چهار کشور به علت کمبود حمایت مالی جامعه بین الملل، برنامه‌های کمک باید متوقف شود یا کاهش یابد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه از شورای امنیت خواست در جهت برقراری صلح در این کشورها، رعایت قوانین بشردوستانه بین المللی و افزایش حمایت مالی از عملیات بشردوستانه، تلاش کند.

وی افزود: در جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از ۲۱ میلیون نفر در معرض بحران قرار دارند یا سطح شدیدتری از ناامنی غذایی نسبت به گذشته نزدیک را تجربه می‌کنند. در یمن، دو سال پس از موفقیت در جلوگیری از بازگشت به قحطی، حالا خطر قحطی به آرامی در حال بازگشت است. در سال ۲۰۲۰ تنها ۲۴ درصد نیازهای بشری تامین شد و نهادهای مربوطه اکنون مجبور شده اند برنامه‌های مهم کمک به یمن را کاهش دهند یا متوقف کنند.

مارک لوکاک در ادامه گفت: در شمال شرقی نیجریه شرایط بحرانی است. در ایالت‌های بورنو، آداماوا و یوب میزان ناامنی غذایی به سطحی نگران کننده رسیده است که تندروهای وابسته به گروه‌های مسلح عامل ایجاد این شرایط هستند. در این سه منطقه، بیش از ۱۰ میلیون نفر به کمک بشردوستانه و محافظت نیاز دارند که در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در سودان جنوبی، در شش ماه نخست امسال شرایط در جونگلی و منطقه اداری پیبور به سرعت وخیم شد. عملیات بشردوستانه به علت خشونت‌ها و حملات و نبود منابع مالی مختل شده است.

این مسئول سازمان ملل همچنین اذعان داشت: شاخص‌های اصلی منفی تشدید ناامنی غذایی در سومالی، بورکینافاسو و افغانستان نیز به چشم می‌خورد.

کد خبر: ۳۹٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha