۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
فرآوری مواد معدنی ظرفیتی مغفول در بام ایران؛ ارزش افزوده ای که نصیب خارجی ها می شود
گزارش بازار؛

فرآوری مواد معدنی ظرفیتی مغفول در بام ایران؛ ارزش افزوده ای که نصیب خارجی ها می شود

شهرکرد- نبود صنایع فرآوری محصولات معدنی درچهارمحال و بختیاری از مهمترین موانع بهره وری مناسب در زمینه توسعه معادن به شمار می رود.

بازار؛ گروه استان ها: وجود معادن در هر منطقه ای از مهمترین ظرفیت های توسعه ای به شمار می رود که نقش مهمی در توسعه سایر بخش های اقتصادی دارد. چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت بسیاری است که معادن، یکی از این ظرفیت‌ها است.

در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷۸ معدن وجود دارد که سنگ لاشه، سنگ گچ، سنگ های تزئینی و نما، خاک نسوز و... جزو مهمترین مواد معدنی استخراج شده از معادن این استان است که به صورت خام به استان های دیگر ارسال می شود. نبود صنایع فرآوری محصولات معدنی در چهارمحال و بختیاری از مهمترین موانع بهره وری مناسب در زمینه توسعه معادن به شمار می رود.

وجود ۷۹ معدن غیرفعال در چهارمحال و بختیاری
رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار عنوان کرد: در استان چهارمحال و بختیاری ۱۷۸ معدن وجود دارد که از این تعداد ۹۹ معدن فعال است.

سجاد رستمی عنوان کرد: در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری ۷۹ معدن غیر فعال است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: سنگ لاشه، سنگ گچ، سنگ های تزئینی و نما، خاک نسوز و مواد اولیه سیمان بیشترین مواد معدنی استخراج شده از معادن استان چهارمحال و بختیاری است.

وی با بیان اینکه فعال کردن معادن تعطیل در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: پنج معدن غیرفعال در استان فعال شده است که این امر موجب ایجاد ۴۲ فرصت شغلی شده است.

وجود معادن از مهمترین ظرفیت استان چهارمحال و بختیاری است که توسعه این بخش نقش مهمی در ارتقای بخش اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: وجود معادن از مهمترین ظرفیت استان چهارمحال و بختیاری است که توسعه این بخش نقش مهمی در ارتقای بخش اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری دارد.

رستمی گفت: فرآوری مواد معدنی استخراج شده در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اکتشاف معادن جدید، فعال کردن معادن تعطیل و ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن نیز از مهمترین اهداف در استان چهارمحال و بختیاری است.

معادن فعال استان از معادن با ارزش افزوده کم هستند در صورتی که پتانسیل‌های استان در معادن دیگر زیاد است که باید با برنامه‌ریزی به این سمت به ویژه در حوزه معادن فلزی گرانبها حرکت کرد

معادن فلزات گرانبها را دریابید
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری پیش تر در شورای معادن این استان عنوان کرده بود: معادن فعال استان از معادن با ارزش افزوده کم هستند در صورتی که پتانسیل‌های استان در معادن دیگر زیاد است که باید با برنامه‌ریزی به این سمت به ویژه در حوزه معادن فلزی گرانبها حرکت کرد.

علی شهریار پور ادامه داد: مواد معدنی استان در خارج از کشور فرآوری می‌شوند در صورتی که می‌تواند شرایط خوبی برای فرآوری آنان در استان ایجاد کرد تا ارزش افزوده بیشتری از محصولات معدنی حاصل شود.

وی تاکید کرد: معادن غیرفعال استان باید فعال شوند و با تمهیداتی مشکلات را حل کرد تا به مرحله بهره‌برداری برسند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: جذب سرمایه گذار در بخش معادن این استان ضروری است و این مهم باید در دستور کار قرار گیرد.

انتقاد از توسعه نیافتگی صنایع وابسته معدن
کارشناس ارشد حوزه معادن در گفت و گو با خبرنگار بازار عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه صنایع فرآوری محصولات معدنی دارد.

اصغر کبیری تاکید کرد: توسعه صنعت فرآوری محصولات معدنی در برخی نقاط کشور موجب شده است که نرخ بیکاری در آن مناطق کاهش یابد و این مناطق به یک قطب تولیدی تبدیل شوند.

این کارشناس حوزه معدن بیان کرد: به عنوان مثال توسعه صنعت فرآوری سنگ های تزئینی در شهر رضوان شهر اصفهان موجب شده است که این منطقه به یک قطب تولیدی سنگ تبدیل شود و از تمام مناطق کشور برای خرید سنگ های نمای ساختمان به این شهر مراجعه کنند.

توسعه صنایع فرآوری محصولات معدنی موجب افزایش ارزش افزوده بیشتر، افزایش اشتغال و فعال شدن صنایع وابسته می شود که به صورت غیر مستقیم در توسعه سایر بخش های اقتصادی از جمله بخش حمل و نقل تاثیر قابل توجهی دارد

وی تاکید کرد: هم اکنون از برخی از معادن استان سنگ های تزئینی استخراج می شود اما آنگونه که باید صنعت فرآوری این نوع سنگ ها در استان توسعه نیافته است که این مهم باید در دستور کار قرار گیرد.

این محقق گفت: توسعه صنایع فرآوری محصولات معدنی موجب افزایش ارزش افزوده بیشتر، افزایش اشتغال و فعال شدن صنایع وابسته می شود که به صورت غیر مستقیم در توسعه سایر بخش های اقتصادی از جمله بخش حمل و نقل تاثیر قابل توجهی دارد.

 توجه به توسعه معادن و سرمایه‌گذاری برای فرآوری مواد معدنی در چهارمحال و بختیاری، تأثیرات زیادی در زمینه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای استان دارد. فراهم آوردن زیر ساخت ها برای جذب سرمایه گذار در این بخش باید مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد. ارتقای زیر ساخت ها و فراهم آوردن زمین برای سرمایه گذاری در بخش فرآوری مواد معدنی در چهارمحال و بختیاری باید در اولویت برای جذب سرمایه گذار باشد.

کد خبر: ۳۹٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha