۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
برند سازی پوشاک و نساجی اولویت‌ توسعه یزد نیست
یادداشت وارده؛

برند سازی پوشاک و نساجی اولویت‌ توسعه یزد نیست

یزد- در استان یزد به حوزه نساجی کم‌توجهی شده حال آنکه این صنعت قابلیت تبدیل شدن به یک برند مقبول را دارد، این بخشی از یادداشت محمد میرجلیلی، عضو هیئت علمی دانشکده نساجی و پلیمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برای بازار است.

محمد میرجلیلی؛ بازار: پس از نامگذاری شعار سال به «جهش تولید» بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی بر جهش کیفی تولید بر مبنای صنایع پاک همچون نساجی تأکید کرده‌اند. امروزه نمی‌توان با فناوری قدیمی و محصولاتی که بخشی از نیاز جامعه را تأمین می‌کند، بازار فروش خوبی را به دست آورد. پرداختن به این مهم در حوزه نساجی کشور جای بحث دارد. 

صنعت نساجی در کشور ما تحت تأثیر قوانین، نرخ ارز و قاچاق پوشاک است و بعضاً با بسته شدن کارگاه‌های کوچک در مرکز شهرها این گمان ایجاد می‌شود که این صنعت رشد خوبی نداشته و به صنعتی شکست خورده تبدیل شده است، اما نساجی هرچند تحت تأثیر عوامل منفی قرار دارد، در شهرک‌های صنعتی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

آشنایی با تکنولوژی روز دنیا در حوزه نساجی یک ضرورت است. در کشورهای اروپایی و حتی چین، تولید پوشاک و طراحی مد و نیز کسب برند در این دو حوزه حائز اهمیت است، اما در کشور ما به این موضوع چندان توجه نمی‌شود و در اولویت‌های توسعه نیست.

نساجی در دو بخش اعم از مواد اولیه(نخ و پارچه) و طراحی قابل بحث است. در کشورهای اروپایی مثل ایتالیا توجه زیادی به این بخش‌ها شده و صنعت نساجی گسترش یافته است؛ در حالی که در ایران واحد پوشاک با برند مناسب وجود ندارد؛ این در حالی است که اگر تحلیل‌ها واقعی و منطقی باشند و به نیازهای واقعی جامعه دقت شود، می‌توان همراه با خلاقیت، دستاورد نو را به بازار عرضه کرد.

تقویت صنعت پوشاک و نساجی
تقویت تولید پوشاک در کشور نیاز به برنامه‌ریزی کلان دارد. کارگاه‌ها و دوره‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد که به شکل پراکنده در کشور در حال فعالیت در زمینه مهندسی پوشاک هستند؛ ولی برنامه مدونی برای فعالیت آنها در قالب شرکت و برندسازی انجام نشده است که طبیعتأ در این خصوص نیازمند سرمایه‌گذاری است.

قطعأ همه چیز به تحریم‌ها باز نمی‌گردد. پس شرکت‌ها نباید خود را تحریم کنند. شرایط محیطی بر تولید تأثیرگذار است ولی به نظر من، شرکت‌ها باید هدفمندتر برنامه‌ریزی کنند و دلایل شکست و موفقیت را در سیستم کاری خودشان جست‌وجو کنند و دولت نیز با آسان کردن فرآیندهای دست و پاگیر و قانون‌گذاری درست، تولیدکننده را یاری کنند.

متأسفانه مهندسان توانا که وارد عرصه تولید پوشاک شوند و در این صنعت تحول ایجاد کنند بسیار کم‌اند و این ضعف به دانشگاه‌ها بر می‌گردد که باید در تربیت نیروی ماهر و خلاق بیشتر تلاش کنند. از این‌رو، صنایع باید از دانشگاه یاری بخواهند و به این طریق، تعامل صنعت و دانشگاه جهت توسعه حوزه نساجی افزایش یابد.

پیشنهاد می‌شود، نساجی ایران و به ویژه نساجی یزد که پتانسیل برند شدن را دارد، برای بخش تحقیق توسعه(R&D) ارزش بیشتری قائل شود و با خلاقیت و نگاه منطقی به نیاز جامعه محصولات خود را تولید کنند.

همچنین، با توجه به اینکه سرفصل‌های قدیمی دانشگاه در رشته نساجی در اشتغال، ارزآوری و تولید پوشاک تأثیرگذار بوده است، این موارد از سوی مسئولان و دانشگاه‌ها اصلاح و تقویت شود تا بتوان تأثیرگذاری خوبی در جهش تولید داشت.

کد خبر: ۳۹٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha