۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
چرا باید راه‌اندازی  یک سرور ملی حدود ۱۵ سال زمان ببرد؟
لزوم استارت شبکه ملی اطلاعات

چرا باید راه‌اندازی یک سرور ملی حدود ۱۵ سال زمان ببرد؟

کوتاهی وزارت ارتباطات در تامین زیرساخت و اختلاف با شورای‌عالی فضای مجازی

اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شد در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در کشور گسترده بود بسیاری از صاحبان مشاغل گوناگون می‌توانستند با استفاده از شبکه ملی اطلاعات و انتقال امور شغلی خود به فضای مجازی از خسارت‌های وارد شده به خود جلوگیری کنند.

احمدرضا صباغی؛ بازار: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات همواره از سخنان مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری به مسئولان متعدد در زمان‌های مختلف بوده است به طوری‌که از سال ۱۳۸۶ که پروژه ایجاد شبکه ملی اطلاعات کلید خورد تا به امروز به‌اذعان بسیاری از کارشناسان و مسئولان سابق و کنونی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشرفت فیزیکی برای راه اندازی این شبکه ملی به ۶۰ درصد هم نرسیده است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیرکنونی وزارت ارتباطات که بارها در سخنان خود خبرهای خوشی را درباره راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات داده است اما در شرایط کنونی همچنان درباره عملکردش  نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مورد انتقاد فعالان رسانه‌ای و حوزه آی‌تی قرار می‌گیرد.

عموم جامعه همچون مردم عادی هم ایجاد شبکه ملی اطلاعات را اینگونه در ذهن خود القا کرده‌اند که گویا قرار است ارتباط کشور با اینترنت جهانی به طورکامل قطع یا محدود شود در حالی که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

کوتاهی مسئولان سابق و کنونی وزارت ارتباطات در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات طی ۱۳ سال گذشته برکسی پوشیده نیست اما نکته مهم اینجاست که اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شد در موقعیت‌های مختلف مردم می توانستند بسیاری از مشکلات خود را حل کنند.

اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شد در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در کشور گسترده بود بسیاری از صاحبان مشاغل گوناگون می‌توانستند با استفاده از شبکه ملی اطلاعات و انتقال امور شغلی خود به فضای مجازی از خسارت‌های وارد شده به خود جلوگیری کنند اما حلقه‌مفقوده‌ای همچون شبکه ملی اطلاعات موجب شد تا صاحبان بسیاری از مشاغل در زمان کرونایی بودن جامعه تا مرز ورشکستگی پیش بروند.

از طرف دیگر موضوع آموزش دانش‌آموزان در زمان شیوع کرونا و عقب‌نماندن آنها از دروس خود هم مطرح است به طوری‌که همزمان با بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور سال جاری و راه‌اندازی شبکه ((شاد)) از سوی وزارت آموزش و پرورش، افتتاح شبکه ملی اطلاعات می‌توانست کمک بزرگی به دانش آموزان در مناطق محروم کشور کند تا آنها که با قطعی اینترنت متوالی روبرو هستند با استفاده از شبکه ملی اطلاعات ایرانی به تحصیل خود ادامه دهند.

کوتاهی وزارت ارتباطات در تامین زیرساخت و اختلاف با شورای‌عالی فضای مجازی
علی آذرکار دبیر سازمان صنفی رایانه‌ای استان تهران با انتقاد گسترده از عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: موضوع ایجاد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات وظیفه اصلی وزارت ارتباطات است. از سال ۱۳۸۸ تا آغاز دولت تدبیر و امید با توجه به تحریم گسترده کشور در حوزه‌های مختلف شاهد پیشرفت چشمگیری بودیم اما با آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید تا به امروز صحبتی از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات نیست و گویا موضوع اینستاگرام و تلگرام اولویت بیشتری نسبت به شبکه ملی اطلاعات برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد.

وی گفت: موضوع تامین محتوا برای شبکه ملی اطلاعات بر عهده شورای عالی فضای مجازی است اما اختلاف‌های گسترده سلیقه‌ای در موضوع زیرساخت و تامین محتوا بین شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات موجب شده تا شبکه ملی اطلاعات پس از ۱۳ سال به نظر بنده کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

آذرکار با اشاره به سخنان متعدد مقام معظم رهبری نسبت به راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد: رهبرمعظم انقلاب اسلامی چشم‌انداز بسیار جامع و کاملی نسبت به موضوع‌های مختلف دارند اما متاسفانه مسئولان دولتی و نظارتی اولویت‌های کشور را درنظر نمی‌گیرند که وقوع این اتفاق موجب شد تا در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور که بسیاری از شاغلان و دانش‌آموزان ایرانی به صورت دورکاری به فعالیت می‌پرداختند نبود شبکه ملی اطلاعات برای آنها به چشم آید.

شعارهای زیبای مسئولان برای مردم شبکه ملی اطلاعات نشد
علی زکریایی فعال فرهنگی و مدرس جنگ نرم با اشاره به اینکه راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات در هیچ زمان دغدغه دولت نبوده است، افزود: چرا باید ایجاد  یک سرور ملی و راه‌اندازی آن حدود ۱۵ سال زمان ببرد؟

وی با بیان اینکه بعضی از مسئولان دولتی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را برخلاف موضوع تامین منافع خود عنوان می‌کنند، تصریح کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که ایجاد شبکه ملی اطلاعات موضوعی نیست که راه‌اندازی آن عده‌ای را خوشحال و یا عده‌ای را ناراحت کند بلکه استفاده از اینترنت ایرانی که در سخنان مقام معظم رهبری به آن تاکیدهای فراوان شده است یک موضوع و دغدغه ملی است.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات، گفت: مسئولان در وزارت ارتباطات فقط شعارهای زیبا می‌دهند اما در عمل خبری از انجام مور نیست.  خود من یک تیم آی‌تی از دانشجویان نخبه کشور  را طی نامه‌نگاری‌های فراوان به وزارت ارتباطات معرفی کردم تا آنها هم زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی و هم در موضوع فیلترینگ هوشمند این وزارتخانه را کمک کنند اما فعالیت این تیم با مخالفت بعضی از مدیران وزارت ارتباطات روبرو شد تا جایی که آنها حضور این تیم دانشجویان نخبه را عامل تامین‌نشدن منافع مالی خود در وزارتخانه عنوان کردند.

زکریایی استفاده اینترنت رانتی تنها برای ۴ درصد از جمعیت کشور را یک موضوع مهم عنوان کرد و افزود: به نظر من ایجاد شبکه «شاد» برای دانش آموزان شاید به صورت موقت پاسخگو باشد اما همین شبکه منافع مالی بسیاری از افراد را در وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش تامین می‌کند.

این فعال جنگ نرم با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ایرانی، افزود: شیوع ویروس کرونا در کشور نشان داد که شبکه ملی اطلاعات برای تداوم فعالیت شغلی و ادامه تحصیل دانش‌آموران ایرانی مفید است اما در ۱۵ سال گذشته جز شعار و حرف‌های زیبا درباره شبکه ملی اطلاعات امور اجرایی درخور توجه‌ای برای راه‌اندازی آن ندیدیم.

کد خبر: ۳۹٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha