۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
چهره بی‌رمق ماه مهر با بی‌مهری بازار نوشت‌افزار
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

چهره بی‌رمق ماه مهر با بی‌مهری بازار نوشت‌افزار

اردبیل- گرانی و افزایش قیمت نوشت‌افزار با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید برای خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان در حالی رقم می‌خورد که برخی از تولیدکنندگان این صنف بازار خود را کساد می‌دانند.

زهرا رضازاده؛ بازار: با نزدیک شدن به زمان شروع مدارس، بازارلوازم‌التحریرفروشی‌ها در اردبیل داغ شده است و برخی از فروشندگان هم از آب گل‌آلود ماهی گرفته و با قیمت‌گذاری دلبخواهی، محصولات خود را به خانواده‌هایی که بچه مدرسه‌ای دارند عرضه می‌کنند.

این در حالی است که وضعیت اقتصادی کنونی بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر نادیده گرفته می‌شود و خانواده‌هایی با درآمد متوسط و متوسط به پایین که چند دانش‌آموز را می‌خواهند به مدرسه بفرستند نگران و مضطرب از احوالات کنونی هستند و نمی‌توانند هزینه خرید لوازم‌التحریر فرزندان خود را تهیه کنند.

این طور که به نظر می‌رسد اهمیت به کنترل قیمت بازار به خصوص در ایام و فصول خاص سال یک ضرورت مهم و اساسی برای اولیا و خانواده‌های دانش‌آموزان است چرا که برخی از واحدهای صنفی، با رسیدن به پیک فعالیتی خود، برای کسب درآمد بیشتر هزینه‌های گزاف را بر گردن آنان تحمیل می‌کنند.

موضوعی که همه ساله با نزدیک شدن به آغازین روزهای فعالیت مدارس تکرار می‌شود، حکایت آشفته‌بازار لوازم‌التحریر فروشی‌ها است که مسئولین و دستگاه‌های نظارتی را وامی‌دارد تا نسبت به روند عرضه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر نظارت‌های لازم را داشته باشند.

افزایش قیمت نوشت‌افزار یک تحمیل اجباری برای خانواده‌ها است
سید کاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار نگرانی در ارتباط با آشفته‌بازار لوازم‌التحریرفروشی‌ها اظهار داشت: این مسئله در آستانه سال تحصیلی جدید یک تحمیل اجباری به خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان است.

وی بیان کرد: مجلس افزایش بی‌رویه نوشت‌افزار و لوازم مدرسه را قبول ندارد و انتظار داریم وزارت‌خانه های مربوطه در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهند و به این راحتی از این مسئله عبور نکنند؛ چرا که نیاز است جلوی این گرانی‌ها هر چه سریع‌تر گرفته شود.

موسوی افزود: لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار نیاز اولیه دانش‌آموز برای شروع مدارس است این در حالی است که برخی ها، قیمت‌ محصولات مورد نیاز  را بی‌رویه افزایش می‌دهند و خانواده‌ها هنگام مراجعه به نوشت‌افزار فروشی‌ها وقتی به جیب خود نگاه می‌کنند مجبور می‌شوند فروشگاه را ترک کنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصادی و شیوع کرونا که بسیاری از خانواده‌ها از مشکل مالی رنج می‌برند این افزایش قیمت‌ها علاقلانه و منطقی نیست و در این زمینه نیاز است وزارت آموزش و پرورش برای تأمین نیازهای دانش‌آموزان حمایت‌های ویژه‌ای را در دستور کار قرار دهد.

موسوی افزود: در راستای تعیین قیمت منصفانه لوازم‌التحریر در بازار نیز وزارت صمت باید ورود کند و با مناسب‌ترین قیمت وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان را در اختیار آنان قرار دهد تا بخشی از فشار اقتصادی و مالی از دوش خانواده‌ها برداشته شود.

نوشت‌افزار دانش‌آموزان بی‌بضاعت تأمین می‌شود
در این میان سپاه و بسیج استان در یک اقدام خداپسندانه نسبت به تهیه نوشت‌افزار برای نیازمندان و اقشار ضعیف جامعه وارد عمل شده‌اند که در تشریح این موضوع ایرج نقی‌پور، مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اردبیل اظهار داشت: در راستای اجرای طرح کمک مؤمنانه تهیه یک هزار و ۵۶۰ نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر با همکاری خیران، آموزش و پرورش، بسیج و قرارگاه سپاه استان برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و نیازمند محقق شده است.

وی بیان کرد: اجرای این طرح در تمامی شهرستان‌های استان ادامه می‌یابد و طی روزهای آینده به دست دانش‌آموزان جامعه هدف می‌رسد.

 نقی پور افزود: در راستای تأمین نیاز نوشت‌افزار دانش‌آموزان، خیران می‌توانند در خرید کیف و کفش و لوازم مدرسه به نیازمندان مشارکت داشته باشند.

 مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان اردبیل تصریح کرد: در راستای تحقق طرح پویش همکلاسی مهربان کمک‌های مردمی برای تهیه البسه و کیف و کفش به عنوان یک امر خداپسند، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذاری نخواهیم کرد.

در سوی دیگر اما تولیدکنندگان لوازم‌التحریر نیز امسال بیش از هر زمان دیگری بازار خود را کساد می بینند و بسیاری از مشکلات پیش آمده را ناشی از شیوع ویروس کووید - ۱۹ و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها عنوان می کنند.

هم‌اکنون نیز نامشخص بودن وضعیت باز یا بسته بودن مدارس در سال تحصیلی جدید، آینده نامعلومی را برای این تولیدکنندگان رقم زده و از سوی دیگر، نوسانات قیمت دلار بر کار این تولیدکنندگان تأثیر منفی گذاشته است؛ به طوری که بیشتر آنها برای تأمین مواد اولیه خود دچار مشکلاتی هستند.

این کنندگان افزایش ساعتی قیمت کاغذ را نیز از عوامل افزایش قیمت نهایی محصولات می‌دانند و معتقدند نوسانات شدید قیمت دلار و طلا مسبب اصلی افزایش قیمت‌ها بوده است.

فعالان این صنف اعتقاد دارند که تاکنون مسئولان برای حمایت از تولیدکنندگان نوشت‌افزار اقدام عملی انجام نداده‌اند.

و اما کلام آخر این که آنچه که به یک رویا برای برخی از دانش‌آموزان اردبیلی تبدیل شده، تهیه و خرید نوشت افزارهای مورد علاقه شان هست که در سایه افزایش بی رویه قیمت ها، حالا دست نیافتنی شده است.

حال در این شرایط در کنار بحث نظارت و بازرسی، تدبیر و چاره‌اندیشی برای تهیه و در اختیار قراردادن لوازم مورد نیاز دانش آموزان در آستانه شروع مدارس، بیش از هر مسئله دیگری حائز اهمیت است.

کد خبر: ۳۹٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha