۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
نیروی ارزان چینی از چشم جهان می افتد/ چین اقتصاد اول دنیا نخواهد شد
پیروز بهره برداری از هوش مصنوعی آمریکا است

نیروی ارزان چینی از چشم جهان می افتد/ چین اقتصاد اول دنیا نخواهد شد

در عصر تکنولوژی دیگر فعالیت کارخانه های کشورهای صنعتی در چین از نظر اقتصادی به صرفه نیست و انتظار می رود خروج سرمایه ها از چین و ورود آن به کشورهای صنعتی در پسا کرونا شروع شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در ماه های اخیر گزارشهای زیادی در مورد  قدرت گرفتن چین در عرصه اقتصادی و افزایش سهم این کشور در اقتصاد دنیا منتشر شده است. گزارشهایی که برخی از تبدیل شدن چین به بزرگترین اقتصاد دنیا تا سال ۲۰۲۴ میلادی خبر می دادند ولی بسیاری از تحلیل گران  این نظریه را نادرست می دانند و بر این باورند چین توان تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی دنیا را ندارد.

 سی ان بی سی در مورد قدرت گرفتن چین در جریان پاندمی کرونا نوشت: «اقتصاد چین با سرعت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا رشد کرد و با سرعت بالاتری توانست از رکود ناشی از کرونا خارج شود ولی بخش زیادی از این رشد را مدیون شرکتهای صنعتی غربی است که برای استفاده از نیروی کار ارزان چینی، کارخانه های خود را به این کشور منتقل کرده اند. روندی که دیگر از نظر اقتصادی توجیه ندارد.»

این رسانه امریکایی با اشاره به رشد تکنولوژیکی در دنیا و افزایش استفاده از تکنولوژی در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی در کشورها نوشت: «در گذشته نیروی کار نقش مهمی در هزینه های تولید داشت و استفاده از نیروی کار ارزان چینی باعث کاهش هزینه های تولید می شد ولی در عصر کنونی یعنی در جریان چهارمین انقلاب صنعتی دیگر سهم نیروی کار در هزینه های کار بالا نیست و این تکنولوژی است که حرف اول را می زند. امریکا به عنوان کشور صدر نشین از نظر سطح تکنولوژی به همراه کشورهای اروپای غربی می تواند میزبان کارخانه های بزرگ تولیدی و صنعتی باشد.»

سرمایه ها از چین خارج می شود
در این شرایط انتظار می رود بعد از پایان بحران کرونا، به تدریج  شاهد خروج سرمایه ها از اقتصاد چین و وارد شدن آنها به کشورهای صنعتی باشیم. خروج سرمایه ها از چین چالش زیادی برای اقتصاد این کشور ایجاد می کند، میلیونها فرصت شغلی را از بین می برد و پتانسیل این کشور برای افزایش نرخ رشد اقتصادی را نیز کاهش می دهد و در نهایت در مسیر تبدیل شدن این کشور به اقتصاد برتر دنیا اختلال ایجاد خواهد کرد. سی ان ان  نوشت: «در سالهای گذشته بخش زیادی از کارخانه های امریکایی به تولید در چین مشغول بودند ولی با توسعه مکانیزاسیون و استفاده از هوش مصنوعی و رباتها دیگر نیازی به استفاده از نیروی کار ارزان نیست. دولت امریکا بر این باور است که انتقال کارخانه ها به امریکا هم می تواند برای کشور فرصت شغلی ایجاد کند و هم درآمد زایی اقتصاد امریکا را بیشتر می کند. ضمن اینکه کم شدن سهم نیروی کار و افزایش سهم تکنولوژی می تواند باعث تولید با کمترین هزینه ها و بالاترین کیفیت ها در داخل امریکا شود.»

از طرف دیگر ورود میلیاردها دلار سرمایه از چین به کشورهای غربی زمینه را برای افزایش قدرت اقتصادی این کشورها فراهم می کند و پیش بینی می شود فاصله اقتصادی و فاصله درآمدی مردم در کشورهای صنعتی از کشورهای در حال توسعه ای مانند چین بیشتر و بیشتر شود.  سی ان بی سی در این زمینه نوشت: «بررسی های تاریخی نشان داده است که همه پاندمی ها باعث افزایش نابرابری اقتصادی  در دنیا می شوند ولی این پاندمی می تواند تاثیر طولانی تری به جای بگذارد زیرا طول دوره همه گیری و شدت اثر گذاری آن بیشتر از پاندمی های قبلی بود و دلیل این مساله هم ارتباط زیاد کشورهای دنیا با هم بود.»

 تنش در روابط تجاری امریکا و چین ادامه پیدا می کند
یکی دیگر از عوامل افزایش دهنده نرخ رشد اقتصادی چین در سالهای اخیر، تجارت این کشور با دیگر کشورهای دنیا و به خصوص امریکا است و شروع جنگ تجاری بین امریکا و چین هم باعث شد تا در این مسیر اختلال ایجاد شود. در سالهای گذشته امریکا بزرگترین شریک تجاری چین بوده است و به گفته رییس جمهوری امریکا بیشترین منفعت از این تجارت به چینی ها رسیده است. سی ان بی سی نوشت: «امریکا بر این باور است که تجارت دو کشور امریکا و چین به نفع اقتصاد چین است و به همین دلیل با وضع  تعرفه های وارداتی و ایجاد سهمیه های وارداتی مانع از ورود آزادانه کالاهای ارزان قیمت چینی به بازار امریکا شد. این سیاست در ابتدا منتقدان زیادی داشت ولی اخیرا برخی از رسانه های امریکا از این سیاست به عنوان بخشی از استراتژی امریکا برای مبارزه با قدرت گرفتن چین در عرصه اقتصادی نام می برند.»

 بلومبرگ در این زمینه نوشت: «امریکا نمی تواند در دنیایی که چین اقتصاد اول است، به فعالیت و رشد ادامه دهد و به همین دلیل از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد برای مقابله با قدرت گرفتن چین استفاده می کند. اما چین توان ادامه حیات و تداوم رشد اقتصادی در دنیایی که امریکا برترین اقتصاد آن باشد را دارد. البته باید بداند نمی تواند با سرعت بیش از حد بالا رشد کند و از قدرت اقتصادی خود به عنوان ابزاری برای تهدید اقتصاد امریکا استفاده کند. »

در پایان باید گفت در کشوری مانند امریکا که سرمایه گذاری های زیاد در حوزه تکنولوژی و صنعت انجام می شود، بستر برای راه اندازی کسب و کارهای تازه یا کارخانه های صنعتی مکانیزه و فعال با هوش مصنوعی فراهم تر از کشورهای در حال توسعه است و در این رقابت تنگاتنگ به نظر می رسد چین بازنده میدان و امریکا برنده اصلی باشد.

کد خبر: ۳۹٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha