۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
«میشخاص» قطب باغداری ایلام/ لزوم ایجاد بازارچه فروش محصولات باغی در منطقه
بازار گزارش می‌دهد؛

«میشخاص» قطب باغداری ایلام/ لزوم ایجاد بازارچه فروش محصولات باغی در منطقه

ایلام- منطقه «میشخاص» واقع در بخش سیوان از توابع شهرستان ایلام در حالی به عنوان قطب باغداری و گردشگری در کل استان شناخته می شود که نیازمند ایجاد بازارچه فروش محصولات باغی است.

بازار؛ گروه استان ها: یکی از مهمترین مناطق اقتصادی استان ایلام به لحاظ باغداری و گردشگری بدون شک منطقه میشاخص از توابع بخش سیوان واقع در شهرستان ایلام است.

چشم اندازی های زیبا، باغات متعدد، وجود آب و جاذب های فراوان در کنار ظرفیت های کشاورزی و...باعث این منطقه به عنوان قطب گردشگری و باغداری استان ایلام لقب بگیرد.

آنچه باعث شکوفایی اقتصادی این منطقه شده باغات این منطقه است که در حال حاضر حدود ۶۰۰ هکتار در این منطقه وجود دارد و باعث امرار معاش مردم محلی منطقه شده است.

وجود خاک حاصلخیز و آب فراوان باعث کیفیت محصولات باغی این منطقه شده به طوری که از سراسر استان برای خرید محصولات باغی به این منطقه سفر می کنند.

در حالی که منطقه میشخاص در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر ایلام در چند سال اخیر به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات باغی مطرح شده که عمده این باغات شامل انواع درختان هلو، گردو، زرد الو، گوجه سبز، انگور، سیب، انار و انجیر است.

هرچند این منطقه دارای ظرفیت های متعدد در بخش تولید محصولات باغی است اما این منطقه نیازمند توجه بیشتر مسئولان به خصوص برای ایجاد بازارچه فروش محصولات باغی است.

تولید سالانه بیش از یک هزار تن محصول باغی در منطقه میشخاص
بخشدار سیوان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تمامی بخش سیوان از شهرستان ایلام دارای ظرفیت های متعدد گردشگری و تولید محصولات باغی است که بیشتر این ظرفیت های در منطقه میشخاص قرار دارد.

از ۶۰۰ هکتار از اراضی باغی منطقه میشخاص سالانه بیش از یک هزار تن محصولات باغی به ارزش هشت میلیارد تومان برداشت می شود

علی نیکوکار عنوان کرد: از ۶۰۰ هکتار از اراضی باغی منطقه میشخاص سالانه بیش از یک هزار تن محصولات باغی به ارزش هشت میلیارد تومان برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه یک هشتم باغات استان ایلام در این منطقه قرار دارد، گفت: بیش از ۵۰ درصد مردم منطقه به شغل باغداری مشغول هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

میشخاص نیازمند بازارچه فروش و صنایع تبدیلی
یکی از باغداران منطقه میشخاص در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: باغداران منطقه میشخاص نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی هستند چراکه به رغم همه ظرفیت های باغی، زیرساخت های منطقه باید تکمیل شود.

غلامرضا عباسی اظهار کرد: جاده دسترسی، توسعه ارتباطات تلفن همراه و اینترنت، امکانات رفاهی و...از مهمترین نیازهای زیرساختی این منطقه است.

با توجه به اینکه اکثر باغداران برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند، ایجاد بازارچه فروش محصولات، ایجاد صنایع تبدیلی و..از دیگر نیازهای اصلی مردم منطقه است

وی با اشاره به اینکه اکثر باغداران برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند، افزود: ایجاد بازارچه فروش محصولات، ایجاد صنایع تبدیلی و..از دیگر نیازهای اصلی مردم منطقه است.

عباسی اضافه کرد: استان ایلام یکی از مناطقی است که در آن به دلیل دوری و گران بودن کرایه های حمل و نقل، میوه بسیار گران است، می توان با توسعه باغات این منطقه میوه با قیمت مناسب در اختیار مردم استان قرار داد.

ساماندهی باغات منطقه میشخاص
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: توسعه باغات منطقه میشخاص یکی از اولویت های اصلی جهاد کشاورزی استان است.

اسماعیل گوهری بیان کرد: در حال حاضر طرح ساماندهی باغات منطقه با استفاده از روش آبیاری نوین در سطح ۳۵۰ هکتار با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: قطعا ساماندهی باغات منطقه کمک موثری در تثبیت تولید و توسعه باغات منطقه خواهد داشت.

غفلت از ظرفیت های گردشگری منطقه میشخاص
یکی از کارشناسان گردشگری در استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بدون شک یکی از پرظرفیت ترین مناطق اقتصادی استان ایلام منطقه میشخاص است.

علی قبادی بیان کرد: وجود آب و باغات فراوان که باعث به وجود آمدن چشم اندازهای طبیعی بسیار زیادی شده، زمینه ای را برای توسعه گردشگری روستایی فراهم کرده ولی متاسفانه این منطقه از حداقل امکانات گردشگری برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه گردشگران برای اسکان با مشکلات زیادی در این منطقه مواجه می شوند، افزود: نیاز است با همکاری میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی استان، طرحی برای توسعه گردشگری در این منطقه اجرایی شود.

قبادی تصریح کرد: ایجاد مراکز اقامتی و سکوبندی در کنار تعدادی از باغات می تواند به رونق گردشگری منطقه کمک کند.

وی افزود: متاسفانه مسیر دسترسی به این منطقه نیز مناسب نیست و امکانات رفاهی برای گردشگری اصلا وجود ندارد.

منطقه میشخاص به لحاظ تنوع محصولات طبیعی، جاذبه های گردشگری و جلوه های خاص آب و هوایی منحصربه فرد باعث جلب گردشگران زیادی می شود که از ظرفیت می توان برای توسعه و کسب درآمد مردم منطقه استفاده کرد.

ایجاد صنایع تبدیلی مثل کارخانه تولید لواشک در این منطقه با توجه میوه های تولیدی باغات، نقش موثری در شکوفایی و توسعه منطقه خواهد داشت و می تواند برای بسیاری از جوانان استان شغل ایجاد کرد.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان کشاورزی استان، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه میشخاص در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی به ویژه در مناطق روستایی  بسیار موثر است.

کد خبر: ۳۹٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha