۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
جنوب کرمان «سی ان جی» ندارد؛ سکوت مسئولان در برابر مطالبه مردم
تحمیل هزینه‌های هنگفت به مردم

جنوب کرمان «سی ان جی» ندارد؛ سکوت مسئولان در برابر مطالبه مردم

کرمان – جنوب بزرگترین استان کشور در حالی از نعمت سوخت «سی ان جی» محروم مانده که سهمیه‌بندی و گرانی سوخت به یکی از مشکلات عمده مردم این منطقه تبدیل شده است.

به گزارش بازار، سهمیه بندی سوخت یکی از اقداماتی بود که دولت بدون اطلاع قبلی مردم انجام داد و به همین دلیل بسیاری از خانوارها اتومبیل های مورد نظرشان را بدون توجه به این شاخص مهم انتخاب و میلیون ها تومان در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند.

این در حالی است که ارجحیت انتخاب خودرو بعد از سهمیه بندی سوخت در جامعه برمبنای مصرف سوخت کمتر و همچنین دو گانه بودن سوخت خودروها تغییر کرده است.

در چنین شرایطی و در حالیکه مسئولان یکی از اهداف مهم سهمیه بندی سوخت را گرایش مردم به سمت مصرف سوخت جایگزین عنوان کرده اند که عملا خرید خودروهای هیبریدی به دلیل قیمت بسیار زیاد از دایره سبد اقتصادی مردم خارج شده و از سوی دیگر قیمت خودروهای دوگانه به جای اینکه ارزان و در دسترس قرار گیرد به یکباره گران شده است.

از سوی دیگر در برخی از مناطق کشور به خصوص استان های گرمسیر و گاه محروم امکان سوختگیری خودروهای دوگانه سوز نیز وجود ندارد و مردم به سمت سوخت ال پی جی که بسیار خطرناک و غیر استاندارد است گرایش پیدا کرده اند.

در برخی از مناطق کشور به خصوص استان‌های گرمسیر و گاه محروم امکان سوختگیری خودروهای دوگانه سوز نیز وجود ندارد

مصرف سوخت ال پی جی در جنوب استان کرمان به صورت دستی و در مراکز غیر مجاز انجام می شود و تا کنون موجب بروز حوادث متعددی شده است.

از سوی دیگر گرایش مردم به خرید کپسول‌های گاز موجب شده مصرف کنندگان سیلندرهای گاز خانگی نیز با چالش تامین سوخت مواجه شوند.

عدم اتصال شهرستان‌های جنوبی کرمان به گاز لوله کشی سراسری عملا موجب شده جایگاه های سوخت «سی ان جی» نیز در هفت شهرستان کرمان وجود نداشته باشد و خودروهای دوگانه سوز بی مصرف شوند.

مردم جنوب کرمان ناچارند از بنزین آزاد استفاده کنند

با وجود محرومیت زیاد مردم و گستردگی راه های این مناطق مردم مجبورند از بنزین سه هزار تومانی برای تامین نیاز استفاده کنند و هزینه های خانوار به شدت افزایش یافته است.

بروز سیلاب در جنوب کرمان و لزوم استفاده بیشتر از خودروها این روزها بیش از پیش مردم را با هزینه های سرسام آور تامین سوخت مواجه کرده و علیرغم درخواست‌های مکرر مردم برای ایجاد جایگاه‌های سوخت «سی ان جی» اما سکوت مسئولان و بی عملی در این زمینه ادامه دارد و در مقابل وعده‌های مکرر در خصوص احداث شبکه سراسری گاز همچنان از زبان مسئولان شنیده می شود.

محرم ابارقی یکی از ساکنان جنوب کرمان است که می گوید: بسیاری از مردم اقدام به خرید خودروهای دوگانه سوز کرده اند اما در عمل این خودروها در این منطقه بی مصرف هستند و سهمیه سوخت بنزین نیز فقط ۳۰ لیتر است به همین دلیل ما باید هزینه های زیادی برای تامین سوخت پرداخت کنیم و کسی نیز پاسخگوی شرایطی که دولت برای ما ایجاد کرده، نیست.

مسافران سرگردان و گازی که وجود ندارد

احمد طحامی دیگر شهروند جنوب کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: بسیاری از مسافرانی که برای عبور، جاه های استان کرمان را انتخاب می کنند نیز با مشکلات جدی مواجه هستند.

وی می گوید: این افراد برای تامین سوخت به وجود جایگاه‌های سوخت سی ان جی حساب کرده اند و در حالیکه از شمال تا جنوب استان کرمان این جایگاه‌ها وجود دارد به یکباره با یک خلاء عجیب مواجه می شوند و برای بسیاری از این مردم غیر قابل باور است که هفت شهرستان عاری از وجود این امکانات باشد.

زهرا زارع نیز می افزاید: سالهاست مسئولان فقط وعده می دهند در حالیکه ما مجبوریم برای تامین سوخت از سیلندرهای گاز استفاده کنیم که در ماه‌های اخیر گرایش مردم به سوخت ال پی جی افزایش یافته و به همین دلیل صفهای طولانی برای تهیه سیلندرها ایجاد و همه مردم با مشکل مواجه شده اند.

افزایش مصرف «سی ان جی» در کرمان

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان نیز با اشاره به آغاز اجرای طرح گران شدن قیمت بنزین از افزایش مصرف ماهیانه بیش از شش میلیون متر مکعب سوخت «سی ان جی» نسبت به قبل از اجرای طرح در استان خبر داد.

منوچهر فلاح گفت: با افزایش قیمت بنزین، گرایش مصرف‌کنندگان به استفاده از گاز طبیعی فشرده، افزایش یافته است به طوری که پس از اجرای طرح سهمیه بندی سوخت، در سال‌جاری تاکنون مصرف سوخت «سی ان جی» در استان کرمان ۵۰ درصد بیشتر شده است.

وی ادامه داد: گاز به صورت «سی ان جی»، سوخت پاک و ارزان تری در مقایسه با سایر سوخت‌ها است و استفاده از این سوخت از لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه بوده و به طور قابل ملاحظه ای سبب کاهش میزان آلودگی هوا و محیط زیست می شود.

باید امکانات و بسترهای لازم برای استفاده از «سی ان جی» در استان کرمان فراهم شود و در این زمینه در جال برنامه‌ریزی هستیم

مدیر عامل شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر ۷۷جایگاه سوخت «سی ان جی» به‌ صورت شبانه‌روزی در استان فعال است، اظهار کرد: مصرف «سی ان جی» در خودروهای سواری دوگانه سوز به طور میانگین در روز به ۶۳۰ هزار مکعب رسیده است که تا پیش از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین به‌ طور میانگین روزانه ۳۵۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی فشرده «سی ان جی» در جایگاه‌های عرضه استان توزیع می‌شد.

فلاح با اشاره به اینکه باید امکانات و بسترهای لازم برای استفاده از «سی ان جی» در استان فراهم شود، تصریح کرد: گاز «سی ان جی» نسبت به سایر سوخت ها، پاک و ارزان است و مصرف کنندگان باید سیستم «سی ان جی» خودروی خود را در مراکز معتبر و استاندارد نصب کنند و به هیچ عنوان از گاز «ال پی جی  مایع»، به جای گاز «سی ان جی»  استفاده نکنند و در هنگام سوخت گیری در جایگاه ها همه سرنشین ها از خودرو پیاده شوند.

وی تاکید کرد: این شرکت هم اکنون در مناطق جنوبی و کمتر برخوردار از جایگاه های «سی ان جی» باتوجه به توسعه گازرسانی و رشد مصرف کنندگان از گاز طبیعی زیر ساخت‌های لازم به منظور راه اندازی جایگاه‌های جدید توسط بخش خصوصی را فراهم آورده است.

کد خبر: ۳٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      0 0
      کاش هر چه زودتر جایگاه های سی ان جی شهر جیرفت راه اندازی میشد تا مردم این منطقه نیز از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شدند. هفت شهرستان جنوبی استان کرمان (جیرفت، عنبرآباد، منوجان، فاریاب، کهنوج، قلعه گنج و رودبار) و سه شهرستان جنوبی شرقی استان کرمان (نرماشیر، فهرج و ریگان) از نعمت داشتن جایگاه سوخت گاز طبیعی بی بهره هستند. خواهش میکنم مسئولین پیگیری کنند تا مردم این منطقه نیز از نعمت سوخت سی ان جی بهره مند شوند.