۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
اقدام ملی مسکن؛ طرحی که اقشار ضعیف تهران آن را گران می دانند
اما و اگرهای یک طرح؛

اقدام ملی مسکن؛ طرحی که اقشار ضعیف تهران آن را گران می دانند

تهران- در حالی 30 آذر برای ثبت نام تهرانی ها در طرح اقدام ملی مسکن اعلام شده است، که بسیاری از اقشار کم درآمد این استان، طرح مذکور را گران قیمت و مناسب افراد متوسط رو به بالا می دانند.

بازار- گروه استان ها؛ مسکن یکی از مهم ترین نیازهای هر خانواده است، که نقش بسیار مهمی در استحکام بنیان خانواده ها دارد.

امروز پرداخت اجاره بها در فقدان مسکن طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی سهم ۴۷ درصدی هزینه های خانوار در استان تهران را داشته و هر خانواده ۳.۲۳ نفری در استان تهران ماهیانه ۲ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۴۶۷ تومان برای اجاره بها و هزینه های مسکن می پردازد.

استان تهران علی رغم این که پایتخت کشور را در خود دارد، محرومیت های متعددی دارد، تا جایی که انوشیروان محسنی بندپی در جلسه ای که با حضور مسئولان این استان برگزار شده بود، با اشاره به محرومیت‌های استان تهران عنوان داشت: در۱۲ سالی که به‌عنوان نماینده در مجلس حضور داشتم، اطلاعاتی به این شکل از محرومیت استان تهران نداشتم تا زمانی که مسئولیت استانداری را برعهده گرفتم و از نزدیک با شاخص‌ها و آمارها، مشاهده کردم که پس از سیستان و بلوچستان دومین استان محروم کشور است.

این محرومیت ها در حالی است، که طبق اعلام استانداری تهران حدود ۵۹ درصد خانه های روستایی این استان در بافت فرسوده قرار دارد و نیز جمعیت قابل توجهی از ساکنان استان تهران در منازل استیجاری سکونت داشته و جوانان بسیاری نیز برای ازدواج با سد بزرگ مسکن مواجه هستند و شاهد اقدام خاصی نیز از سوی دولت برای رفع این معضل نبوده ایم.

طرح ملی مسکن برای افراد کم‌درآمد و بی‌مسکن مناسب نیست

اما چندی است، صحبت از ثبت نام برای طرح ملی مسکن مطرح شده است، که طی آن  ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی امسال و سال آتی احداث و بهره‌برداری خواهد شد و طبق گفته مسئولان، تهرانی ها تنها چند روز دیگر و از ۳۰ آذرماه می توانند در این طرح ثبت نام کنند.

یکی از ساکنان شهرقدس در غرب تهران که در منزل استیجاری زندگی کرده و برای حضور در محل کارش مجبور است، هر روز به تهران تردد کند، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که متاسفانه طرح ملی مسکن شامل افراد کم‌درآمد و بی‌مسکن نمی‌شود، افزود: این طرح و شرایط پرداخت آن برای افراد متوسط جامعه مناسب است، کسانی که مسکن دارند و به نام نزدیکان خود در این طرح ثبت نام می کنند، تا خانه ای جدید خریداری کرده و اجاره دهند.

مسلم خراسانی تهیه پیش پرداخت لازم برای ثبت نام در این طرح را خارج از توان خانواده های کم درآمد دانست، گفت: قسط بیش از یک میلیون تومانی نیز از توان خانوار متوسط جامعه و نیز اقشار کم درآمد خارج است و این طرح تنها برای افرادی است، که پس انداز مناسبی داشته و توان پرداخت اقساط را داشته باشند.

شهروند دیگری که وی نیز در اسلامشهر اجاره نشین است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خانواده ما ۴ نفره است و من، همسرم و ۲ فرزندم در خانه ای اجاره ای و ۷۰ متری در خیابان «تختی» زندگی می کنیم و ۴۰ میلیون تومان پیش پرداخت داده و ماهیانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان اجاره پرداخت می کنم و اگر بخواهم پیش پرداخت طرح مسکن ملی را پرداخت و اقساط ماهیانه را بدهم، دیگر توان پرداخت اجاره خانه را ندارم و این در حالی است، که این مسکن ها هنوز آماده تحویل نیستند و سوال اینجا است، در این مدت تا آماده شدن آن ها کجا باید زندگی کنیم.

وی افزود: کم تر کسی توان پرداخت این اقساط و پیش پرداخت را، آن هم برای مسکنی که مشخص نیست چه زمانی تحویل داده می شود، دارد و به خوبی مشخص است، این مسکن ها نیز مناسب اقشار ضعیف کشور نبوده و در نهایت به دست دلال هایی خواهد، افتاد که به نام دیگران اقدام به ثبت نام کرده و پس از دریافت خانه ها، آن ها را می فروشند.

هدف مسکن ملی دهک های متوسط جامعه است

مدیرکل راه و شهرسازی استلان تهران هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: ثبت‌نام در طرح ملی مسکن طبق اعلام قبلی وزارت راه و شهرسازی از شنبه ۳۰ آذرماه در نشانی tem.mrud.ir آغاز خواهد شد و سایت مسکن ملی فعلا برای مردم تهران، شهرهای پرند و پردیس را برای ساخت منزل در نظر گرفته است.

رضا نگهبان افزود: ممکن است، در شهرهای اندیشه ،دماوند، اسلامشهر و شهریار نیز مسکن ملی ثبت نام شود.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه ثبت نام و شرایط ثبت نام در مسکن ملی برای خانواده های کم درآمد مناسب نیست، گفت: پروژه‌هایی که اکنون از متقاضیان خانه تحت عنوان مسکن ملی ثبت نام می‌شود بر اساس فروش اقساطی است و با شرایط ایده‌آل واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله از متقاضیان ثبت نام می‌شود و برای دهک های متوسط است.

هدف طرح مسکن ملی کمک به خانه دار شدن اقشار متوسط و نیز کم درآمد عنوان شده است، اما می بایست، قبل از تعیین شرایط برای ثبت نام در این طرح میزان توانایی پرداخت اقساط اقشار هدف طرح بررسی می شد، تا بتوان به آینده این طرح امیدوار شد.

کد خبر: ۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha