۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
 بازی بورس برای یک ماه آینده؛ بازاری صعودی با نوسانهای سخت‌گیرانه
کارشناسان در گفتگو با بازار مطرح کردند؛

بازی بورس برای یک ماه آینده؛ بازاری صعودی با نوسانهای سخت‌گیرانه

با توجه به گفته‌های کارشناسان به نظر می‌رسد که روند بازار در بازه زمانی یک ماه به صورت نوسانی مثبت و منفی، صعودی باشد.

بازار؛ گروه بورس: شاخص بورس روز چهارشنبه ۱۲ شهریور تا زمان تنظیم خبر با ۴۶ هزار واحد منفی بر روی ۱ میلیون ۶۳۸ هزار واحد قرار دارد، روزی که به نظر می‌رسید بازار روند مثبتی داشته باشد. بعد از مثبت شدن بازار در روز سه شنبه هفته گذشته برخی کارشناسان از پایان دوران اصلاح خبر دادند و عنوان کردند که بازار از این به بعد با نوسانات منفی و مثبت در طول هفته  راه خود را تا ابتدای مهر ادامه می‌دهد و بعد از آن به حالت اولیه باز می‌گردد.

نوسانات شاخص در روزهای اخیر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما بر اساس برآیند نظر کارشناسان بازار ،روند صعودی خود را به صورت منفی و مثبت در یک بازه زمانی یک ماه ادامه می‌دهد تا اینکه به تعادل اولیه خود باز گردد.

در هفته گذشته مهم‌ترین خبری که توان تاثیرگذاری بر روی بازار را داشت عرضه دارا دوم بود که  ‌توانست بر روند مثبت بازار تاثیر بگذارد، علاوه بر آن حمایت حقوقی‌ها را نباید در مثبت شدن بازار نادیده گرفت.


بورس از ۱۵ مهر به حالت عادی بر می‌گردد
صفاری کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که در مرداد و شهریور بازار سرمایه با خلاء اطلاعاتی روبه رو است و تا این خلاء پر نشود بازار روند مثبت و منفی دارد.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار، در مورد وضعیت کنونی بازار بورس، گفت: تا زمانی که اطلاعاتی در مورد سود و زیان‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس وجود نداشته باشد، هر خرید و فروشی بر اساس اطلاعات گذشته می‌باشد و این اشتباه است، معمولا بازار بورس ما در نیمه اول تورمی بوده  و  EPS  که  در سیستم مشاهده می‌کنید برای سال گذشته است که سودهای آن تقسیم شده، بنابراین قضاوت نادرستی از سهم به سرمایه گذار می‌دهد.

صفاری اضافه کرد:  می‌توان عنوان کرد که پیش‌بینی سود را از سیستم حذف کردند و  حذف پیش‌بینی سود باعث شده است که سهامداران با خلاء اطلاعاتی روبه رو شوند، چه آن‌ها که می‌ترسند و فرار می‌کنند چه کسانی که در حال خرید هستند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: سازمان بورس می‌تواند با اعلام  eps پیش‌بینی شرکت‌ها پذیرفته شده برای سال جدید این خلاء اطلاعاتی که در مرداد و شهریور وجود دارد را کم رنگتر کند و بازار به تعادل برساند.  الان بازار یک روز مثبت و یک روز منفی است و مردم اطلاعات آنچنانی از روندهای سود آوری ندارند.

وی در مورد عرضه دارا دوم و با سودآور شمردن آن گفت: سودآوری دارا دوم به دلیل اینکه  ۲۰ درصد زیر قیمت در حال عرضه شدن است و همچنین یکسری تخفیفات خوراک هم برای شرکت‌های موجود در این صندوق لحاظ کردند  مضاعف می‌شود.

صفاری با مثبت دانست دارا دوم در مورد استقبال سهامداران از این صندوق  افزود: دولت در جو منفی بازار در حال فروش دارا دوم است و این طبیعی است که در جو منفی تقاضای کمتری برای آن باشد. الان سهامداران با مشاهده روزهای منفی بازار، این تصور را دارند که روند منفی بازار طولانی مدت است و همچنین به دلیل خلاء اطلاعاتی شاهد فروش هیجانی در بازار هستیم و بسیاری در حال سیو (ذخیره) سود هستند. رشد بورس در چهار ماه ابتدایی بسیار زیاد بوده بنابراین  بسیاری در حال حفظ سودشان هستند و منتظرند که بازار به حالت تعادل برسد.

این کارشناس در مورد آینده بازار گفت: از ۱۵ مهر بازار شروع به برگشت می‌کند البته ممکن است به دلیل انتخابات امریکا یک مقطعی شاخص نوسان مثبت و منفی بدهد و اما از آبان ماه بازار به مسیر اصلی خود بر می‌گردد.

انتظار اصلاح تا ۱ میلیون ۵۰۰ هزار واحد بود
منصوری کارشناس بازار سرمایه رفتار احساسی تازه واردها را دلیل ریزش می‌داند و می‌گوید نمی‌دانم چرا برخی از سهمها، با وجود اینکه یک سهم ۴۰درصد اصلاح خورده است باز هم وارد صف فروش می‌شوند.

دکتر منصوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد وضعیت بازار گفت: ما هفته گذشته انتظار داشتیم که شاخص تا ۱میلیون ۵۰۰ هزار واحد ریزش داشته باشد که با حمایت حقوقی‌ها اصلاح کامل نشد.

منصوری افزود: رفتار تازه کاران به گونه‌ای است که انگار امروز اولین روز اصلاح است. نمی‌دانم چرا برخی از سهامداران وارد صف‌های فروش سهم‌هایی می‌شوند که ۴۰درصد اصلاح خورده است.

وی در مورد بازار امروز هم گفت: امروز حقوقی‌های بزرگ را در سازمان جمع کردند تا  از ظرفیت‌های که در اختیار دارند برای حمایت از سهم‌های خودشان استفاده کنند، مانند کاری که هفته گذشته صورت گرفت و احتمالا آرام آرام حمایت حقوقی‌ها شروع شود اما باید دید که آیا با وجود این صف‌های فرش توان این کار را دارند یا نه. الان در بسیاری  از سهم‌ها حقوقی‌ها در حال خرید هستند ولی قدرت فروش بالا است.

این کارشناس با اشاره به اینکه با حمایت حقوقی‌ها جلوی اصلاح را می‌گیرند اظهار داشت: باید اجازه دهند بازار مکانیسم خودش را دنبال کند و اصلاحش کامل شود. به نظر بنده این حمایت نهایتا تا دو روز ادامه داشته باشد چرا که حقوقی‌ها هم برای خرید نیاز به پول دارند.


اجلاس وین بازار را منفی کرد
علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار دلایل منفی بودن بازار امروز و روز گذشته را به اخبار سیاسی گره زد و گفت: اجلاس کنونی در وین و همچنین سفر هفته بعد وزیر امور خارجه سوئیس به تهران سبب ایجاد ابهاماتی در بازار شده است. در اجلاس وین چون هر دو طرف بر روی برجام که تقریبا کاربری ندارد تاکید کردند بنابراین بازار هم زیاد نسبت به آن واکنش نشان نداد.

به نظر می‌رسد روند نوسانی بازار در طول یک ماه پیش رو است که بازار به صورت نوسانی مثبت و منفی صعودی خواهد بود. آنچه کارشناسان تکنیکال بیان کردند ادامه روند بازار تا نقطه حمایت بعدی که ممکن است دو میلیون واحد باشد به صورت نوسانی است.

کد خبر: ۳۹٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha