۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
بحران گردشگری؛ شبیه حادثه ۲۰۰۱  گذرا  ولی مشروط
مطالعه تاریخی تاثیر بحران ها روی صنعت توریسم

بحران گردشگری؛ شبیه حادثه ۲۰۰۱ گذرا ولی مشروط

چه بر سر صنعت توریسم می آید؟ و آینده شغلی فعالان در اصناف مختلف آن چه می شود؟ اینها سئوالاتی است که نه فقط مختص فعالان ایرانی این حوزه بلکه در جهان است. نگاهی به روند تاریخی اثر بحران ها به توریسم از سوی مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد که این صنعت، مرگ ندارد!

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا باعث شد تا سفر در دنیا متوقف شود. هم سفرهای تجاری و کاری و هم سفرهای تفریحی. برخی پیش بینی می کنند این بحران باعث مرگ صنعت توریسم شود ولی مجمع جهانی اقتصاد این دیدگاه را نمی پذیرد و بر این باور است که صنعت دوباره احیا می شود.

یکی از صنایع مهم در دنیا صنعت توریسم است که هم برای میلیونها نفر شغل ایجاد کرده است و هم درآمد زیادی برای اقتصاد دنیا بوجود می آورد. صنعتی که در جریان همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها آسیب بزرگی متحمل شده است. برخی از تحلیل گران بر این باورند همه گیری کرونا باعث مرگ صنعت سفر شد و ما از این پس دیگر تجربه سفر مانند روزهای قبل از کرونا را نخواهیم داشت. آنها دورکاری و افزایش استفاده از تکنولوژی برای برگزاری جلسات کاری را دلیل این پیش بینی می دانند.

اما مجمع جهانی اقتصاد این دیدگاه را نمی پذیرد. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود با اشاره به احتمال طولانی شدن دوره درگیری دنیا با بحران کرونا و اثرات منفی اقتصادی آن نوشت: «نمی توان به طور قطع پاندمی را به معنای مرگ صنعت توریسم دانست. البته بدون شک همزمانی پاندمی کرونا با چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا تغییراتی در این صنعت ایجاد می کند، همانطور که تمامی صنایع دیگر هم متحول خواهند شد ولی مرگ صنعت توریسم بعید به نظر می رسد. از طرف دیگر چهارمین انقلاب صنعتی، شرایط تازه و نیازهای تازه ای با خود به همراه می آورد که این نیازهای تازه خود می توانند  باعث افزایش سفر شوند.»

مطالعات تاریخی نشان می دهد که پیشتر هم در دنیا پیش بینی های مشابهی انجام شده است و تمامی آن پیش بینی‌ها نادرست بود. مثلا بعد از حملات تروریستی یازده سپتامبر در امریکا، پیش بینی هایی در مورد تاثیر منفی این حملات روی تقاضا برای سفرهای تجاری در دنیا مطرح شد  که البته این تاثیر در سالهای اولیه بعد از بحران مشاهده شده است ولی این وضعیت دوام زیادی نداشت و بعد از گذشت ۷ سال از این بحران و در نظر گرفتن تمهیدات امنیتی زیاد در پروازها و فرودگاه های دنیا، تقاضا برای سفرهای تجاری به سطح قبل بازگشت و حتی سرعت رشد آن هم بیشتر شد. بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی هم تقاضا برای سفرهای تجاری در دنیا کم شد ولی با فاصله زمانی یک ساله از شروع بحران، تقاضا برای سفرهای تجاری دوباره احیا شد.

شرایط کنونی با بحران سال ۲۰۰۸ قابل مقایسه نیست
مجمع جهانی اقتصاد نوشت: «نمی توان شرایط کنونی را با بحران سال ۲۰۰۸ مقایسه کرد. در آن زمان یک مشکل اقتصادی در دنیا ایجاد شده بود و منطقی به نظر می رسید که بعد از برطرف شدن این مشکل اوضاع دوباره اصلاح شود ولی هم اکنون ما در میانه یک پاندمی بزرگ قرار داریم. مساله ای که سلامت و اقتصاد دنیا را همزمان تحت تاثیر قرار داده است و بدون شک از بحران سال ۲۰۰۸ بزرگتر است. ولی به نظر می رسد بررسی الگوی سال ۲۰۰۱ و حملات تروریستی به برج های دوقلو تناسب بیشتری با شرایط امروز داشته باشد. ما با بحران بزرگی روبرو هستیم که تقاضا برای سفر را به شدت کاهش داده است و بسیاری از شرکتهای هواپیمایی را به ورشکستگی کشانده است. از طرف دیگر با توسعه سریع تکنولوژی و ورود آن به زندگی روزمره روبرو هستیم. هر دو مساله می تواند شرایط را به کلی تغییر دهد ولی  تجربه سال ۲۰۰۱ نشان داد ما با مرگ صنعت توریسم روبرو نخواهیم بود و انتظار می رود این صنعت در آینده اصلاح شود.»

تاثیر شوک های گذشته روی صنعت چقدر بود
یکی از صنایع بسیار مهم در صنعت توریسم، صنعت حمل و نقل هوایی است. بدون شک احیای این دو صنعت به هم وابسته است. اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۱۵ گزارشی در مورد سرعت احیای صنعت حمل و نقل هوایی بعد از شوک های بزرگ و کوچک اقتصادی تهیه کرد. طبق این گزارش برای احیای صنعت حمل و نقل هوایی بعد از شوک های کوتاه مدت به طور متوسط ۵ سال زمان مورد نیاز است. اما علیرغم این مساله، دنیا شاهد یک رشد پایدار و مستمر ترافیک هوایی از دهه ۱۹۷۰ میلادی تا کنون بوده است.

ارتباط بین شوک های کوتاه مدت با بازه ۵ ساله مورد نیاز برای احیای صنعت حمل و نقل هوایی، منبع اطلاعاتی خوبی در اختیار ما قرار می دهد. طبق این گزارش شوک کوتاه مدت، شوکی است که حداکثر شش ماه  ادامه داشته باشد و بعد از این بازه زمانی روند بازسازی اقتصادی شروع شود. بنابراین شوک ناشی از همه گیری کرونا در دسته شوک های کوتاه مدت قرار نمی گیرد. هر چه پاندمی طولانی تر باشد، روند احیای اقتصاد و احیای صنعت حمل و نقل هوایی هم طولانی تر خواهد بود ولی بدون شک ما بازگشت به وضعیت  قبل را تجربه خواهیم کرد. اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی متوسط بازه زمانی مورد نیاز برای احیای این صنعت در صورت تداوم بحران کرونا تا انتهای سال ۲۰۲۰ میلادی را بالغ بر ۸ سال پیش بینی کرده است.

کد خبر: ۳۹٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha