۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
حمل بار با هواپیمای مسافری/ قیمت بالای سوخت پروازهای باری را زمین گیر کرد
بازار از چالش جدی در فرودگاه پیام گزارش می دهد ؛

حمل بار با هواپیمای مسافری/ قیمت بالای سوخت پروازهای باری را زمین گیر کرد

کرج- نرخ ۱۰ برابری سوخت در بخش باری به نسبت پروازهای مسافری، موجب زمین گیر شدن پروازهای باری فرودگاه پیام شده است و به ناچار اکثر بارهای با حجم پایین برای کاهش هزینه با پروازهای مسافری وارد می شوند.

 شیما عبداله خانی- بازار: استان البرز با برخورداری از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی که می توانند با صادرات محصولات خود به ارزآوری و همچنین گسترش کسب و کار خود کمک کنند، نیاز به درگاه فعالی برای صادرات و واردات کالا دارد، این ظرفیت با وجود فرودگاه پیام که در بخش مسافری و کارگو(باری) فعال است و همچنین استقرار گمرک استان در منطقه ویژه اقتصادی پیام فراهم است.

از طرفی ایجاد پنجره واحد تجاری درمنطقه ویژه اقتصادی پیام که ارگان های مرتبط از جمله استاندارد، بانک، جهاد کشاورز و مخابرات را در خود جای داده است می تواند به تسهیل روند اداری تجارت و سرمایه گذاری در منطقه کمک کند و همچنین ترخیص کالاها را تسریع بخشد. امسال بعد از ۶ ماه تعلیق پروازهای باری در این فرودگاه از مرداد ماه این پروازها از سر گرفته شده و برنامه ریزی برای گسترش پروازهای باری منظم با کشورهای خارجی در حال انجام است.

ظرفیت های گسترش پروازهای باری فرودگاه پیام فراهم است
مدیر عامل فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام از آمادگی این فرودگاه برای افزایش فعالیت ها در زمینه صادرات به دیگر کشورها خبر داد و اظهار کرد: فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام از ظرفیت های بالایی برای گسترش صادرات و واردات برخوردار است.

«نادر ثناگو مطلق» به خبرنگار بازار گفت: با توجه به اینکه فرودگاه پیام از ظرفیت های فرودگاهی خوبی برخوردار است و از طرفی با وجود استقرار گمرک و منطقه ویژه اقتصادی که شرکت های تولیدی را در خود جای داده است می توان از ظرفیت پروازهای باری استفاده بهینه را داشت.

وی با بیان اینکه شرایط بیماری کرونا باعث شده بود که پروازهای باری از اسفند ۹۸ به مدت ۶ ماه متوقف شوند، تصریح کرد: امسال از آغاز مرداد ماه این پروازها از سر گرفته شد و برای گسترش پروازها نیز برنامه ریزی هایی وجود دارد.

مدیر عامل فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام در ادامه به میزان صادرات و واردات تا مرداد ماه ۹۹ از گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرده و گفت: در چهار ماه ابتدایی سال حدود ۱۳۷ میلیون دلار کالا از طریق گمرک مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام وارد و ۲۱۱ میلیون دلار نیز صادرات کالا صورت گرفته است.

ثناگو کالاهای صادراتی را شامل مواد غذایی، لوازم خانگی، مواد دارویی، بهداشتی، صنعتی و بازرگانی عنوان کرد که به کشورهایی چون چین، ترکیه، عمان، روسیه،عراق، افغانستان، سوریه، امارات متحده عربی، هند و آذربایجان صادر شده اند.

به گفته وی محصولات وارداتی نیز شامل قطعات لوازم خانگی، الکترونیکی و کامپیوتری، تجهیزات مخابراتی و کمپرسورهای برودتی هستند که از کشورهایی چون چین، ترکیه، آلمان برزیل، رومانی، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، کنیا، هند وفرانسه وارد کشور شده اند.

وی همچنین ایجاد پنجره واحد که از سال ۹۴ درمنطقه ویژه اقتصادی پیام صورت گرفته را موجب تسهیل در روند صادرات و واردات و سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: با وجود این امکان همه نهاد های مورد نیاز برای انجام امور صادرات و واردات و سرمایه گذاری در منطقه مستقر هستند و به ارائه خدمات به تجار می پردازند.

مدیر عامل فرودگاه پیام کاهش روند اداری برای صادرکنندگان و واردکنندگان را مهم دانسته و گفت: فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام با داشتن ظرفیت ها و پنجره واحد تجاری باعث تسریع در اظهار و ترخیص کالا، صرفه جویی در زمان و هزینه برای سرمایه گذاران و تجار شده است.

ثناگو مطلق فرودگاه پیام را ظرفیتی بزرگ برشمرد که صادرکنندگان و تاجران می توانند برای گسترش کسب و کار و صادر کردن کالاهای خود به کشورهای همسایه از آن بهره ببرند و نقش این مکان را در صادرات و واردات استان انکار ناپذیر عنوان کرد.

برنامه ریزی برای گسترش پروازهای باری فرودگاه پیام
عضو هیات مدیره فرودگاه پیام نیز با اشاره به برنامه این فرودگاه برای گسترش پروازهای کارگو(باری) گفت: با توجه به حضور سرمایه گذاران از کشورهای خارجی در منطقه پیام و وجود ظرفیت تبادل تجاری به صورت مستقیم با کشورهای دیگر در پی فراهم کردن گسترش پروازهای باری هستیم.

«ارسلان ذاکری افشار» در گفت و گو با خبرنگار بازار ادامه داد: با خطوط هوایی داخلی و خارجی مذاکره داشتیم و برنامه ریزی برای شکل گیری پروازهای کارگو(باری) از مبدا دبی و چین به فرودگاه پیام صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه پرواز کارگو خارجی از ایرلاین های داخلی بسیار محدود است و ایجاد این خط پروازی می تواند بسیار ارزشمند باشد، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، یک هواپیما برای شکل گیری پروازهای کارگو در نظر گرفته می شود که با زمان بندی مشخص در حوزه صادرات و واردات با کشورهای خارجی مورد استفاده قرار بگیرد.

ذاکری با اشاره به اینکه ظرفیت های پیام برای پروازهای باری زیاد است اما بنا به دلایلی چون قیمت سوخت در بخش باری مغفول مانده است، تصریح کرد: قیمت سوخت کارگو تقریبا ۱۰ برابر بیشتر از قیمت سوخت مسافری است که باعث محدود شدن پروازهای باری به صورت زمان بندی می شود. بیشتر بارهایی که با حجم پایین وارد می شوند با پروازهای مسافری وارد می شوند که هزینه کمتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: بخشنامه ای مبنی بر اختصاص یارانه سوخت برای صادرات توسط دولت انجام شده که در این زمینه با وزارت صمت مذاکراتی داشته ایم که بخشی از این یارانه به فرودگاه پیام اختصاص یابد.

به گفته عضو هیات مدیره فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام شرکت ها و تولید کنندگان زیادی برای واردات و صادرات وجود دارند ولی قیمت سوخت محدودیت هایی برای پروازهای باری ایجاد کرده است.

وی افزود: اکثرا شرکت هایی با محوریت آی سی تی در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر هستند و ظرفیت های باری بسیاری وجود دارد. مخصوصا در مورد تجهیزات الکترونیکی و آی تی که باید در کمترین زمان موجود به مقصد برسند بنابراین برنامه ریزی برای گسترش این پروازها وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: در کل مشکلات داخلی و خارجی، شیوع بیماری کرونا و موضوعاتی چون تحریم برای شکل گیری پروازهای باری وجود دارد ولی با توجه به ظرفیت های بسیار فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام و با توجه به رسالتی که در حوزه باری داریم در تلاش هستیم بتواینم این پروازها را شکل دهیم.

بر اساس این گزارش گسترش پروازهای باری در فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام با توجه به وجود ظرفیت های بسیار، می تواند به تسهیل امر صادرات و واردات در استان کمک کند و موجب جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاران داخلی و خارجی به استان باشد بنابراین اهتمام بر این موضوع اهمیت زیادی دارد.

کد خبر: ۳۹٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha