۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
هواوی برنده جنگ جی۵  در انگلیس شد
در حالی که نبرد هواوی با امریکا ادامه دارد

هواوی برنده جنگ جی۵ در انگلیس شد

در حالی که ایالات متحده امریکا تمام تلاش خود را جهت عدم همکاری کشورهای اروپایی با شرکت هواوی و شبکه G۵ آن انجام می دهد، به نظر می رسد شرکت چینی هواوی در این نبرد پیروز میدان است.

بازار، فاطمه محمدی پور: سیاست انگلیس از آن روز سرنوشت ساز در ژوئن ۲۰۱۶، هنگامی که مردم آن جهان را با پذیرش برگزیت غافلگیر کردند و به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند، تقویت شده است. در طی سه سال و هفت ماه گذشته دو نخست وزیر انگلیس، «ترزا می» و «بوریس جانسون»، در تلاشند تا  برگزیت یا همان جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را با کمترین میزان خسارت به قدرت اقتصادی و دیپلماتیک انگلستان اجرا کنند.

با این حال، برگزیت این اواخر تا حدودی کمرنگ شد تا جا برای مسئله مهم دیگر باز شود، اینکه آیا هواوی، شرکت مخابرات چین، اجازه ساخت زیرساختهای ارتباطی ۵G انگلیس را خواهد داشت یا خیر. نخست وزیر جانسون پس از بحث وجدل قابل توجه در کابینه، تصمیم گرفت هوآوی را وارد سیستم انگلیس کند. از نظر جانسون، این شرکت چینی مقرون به صرفه ترین راه برای معرفی سریعترین اتصالات اینترنت موجود است. مسئله هواوی فقط یک موضوع پرهیجان دیگر در بیابان سیاسی انگلیس نیست و این مسئله همچنین نشان دهنده نبرد ژئوپلیتیکی است که اکنون بین ایالات متحده آمریکا و چین در جریان است - دو مرکز قدرت جهانی که در تلاش هستند تا برتری دیگری را به دست آورند.

جنگ تجاری و فناوری ایالات متحده آمریکا و چین چیزی بیش از نوسازی نظامی و کنترل سرزمینی، نشاخص های سنتی قدرت  و حیثیت در سیاست های بین المللی است. این نبرد در حوزه های مختلفی جریان دارد، از توسعه زیرساخت ها و تجارت گرفته تا فناوری، امنیت سایبری، مالکیت معنوی و تولید. اختلاف نظر درباره شرکت هواوی و کشورهای در مضیقه مانند انگلیس و آلمان که از واشنگتن و پکن تجربه می گیرند، به یکی از ویژگی های بازی قدرتمند در طول این قرن تبدیل شده است.

ایالات متحده آمریکا و چین طوری در ارتباط با مسئله  هواوی رفتار می کنند گویی مسئله ای وجودی است. دولت ترامپ به متحدان خود یعنی انگلیس و آلمان و سایر کشورهای اروپایی هشدار داده است که چقدر غیرمسئولانه می توانند به شرکت هایی که با حزب کمونیست چین  ارتباط دارند اجازه دسترسی به شبکه های خود دهند. از نظر دولتمردان ایالات متحده آمریکا  این هشدارها دلیل منطقی دارد: به محض دسترسی شرکت هوآوی  به شبکه های اروپایی، پکن می تواند در مورد هر شهروند انگلیسی و آلمانی که از خدمات ۵G  استفاده می کنند، به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابد. همانطور که «مت پوتینگر» معاون مشاور امنیت ملی ترامپ در آسیا در سفر اخیر خود به هند اظهار داشت: واشنگتن از اینکه که لندن حتی تصمیم دارد با شرکت هواوی همکاری کند با سرخوردگی  مواجه شده است.

کاخ سفید شدیدا نگران این موضوع است به همین دلیل طی هفته گذشته وزیر امور خارجه «مایک پومپئو»، وزیر خزانه داری «استیو منوچین» و سفیر ایالات متحده امریکا در لندن   «وودی جانسون» در طی سفری کوتاه به لندن آمده تا با همکاران انگلیسی خود درمورد برون سپاری حاکمیت انگلیس به خاطر خرید تجهیزات ارزان چینی هشدار دهند. دولت امریکا تا حدی قصد دارد چینی ها را از بازار انگلیس منع کند به همین دلیل واشنگتن در طی روزهای گذشته فشار زیادی را علیه دولت انگلیس اعمال کرده و با طرح این ادعا که شرکت هوآوی با سرویس جاسوسی چین هم‌دست است، خواستار عدم همکاری لندن در این زمینه شده است.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نیز جمعه گذشته در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر انگلیس هشدار داد که در صورت موافقت دولت لندن با طرح همکاری هوآوی، راه دو کشور در حوزه امنیت ملی از یکدیگر جدا می‌شود.

دولت ترامپ ظاهراً تهدید کرده است که اگر انگلیس با شرکت هواوی همکاری کند، مذاکرات درباره معامله تجاری جدید با انگلیس را لغو خواهد کرد. (البته این تهدید پس از برقراری تماس تلفنی ترامپ و جانسون فروکش کرده است).

 ایالات متحده آمریکا نباید فقط نگران انگلیس باشد بلکه آلمان نیز کشور دیگری است که اکنون در مخمصه پذیرش یا عدم پذیرش همکاری با شرکت هواوی قرار گرفته است. چین به ویژه برای آلمانی ها توضیح داده است که ممنوعیت مشارکت شرکت هواوی در شبکه های مخابراتی آنها قطعا پاسخ آسیب رسان چین را تحریک می کند، احتمالاً از طریق اعمال تعرفه بر خودروهای آلمانی یا محدود کردن سهم بازار برلین. با توجه به اینکه چین یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی برای خودروهای آلمانی است، این تهدیدی است که «آنگلا مرکل» باید هنگام بررسی خود در مورد این موضوع، توجه جدی به آن داشته باشد. ماه گذشته سفیر پکن در آلمان نیز هشدار داد «اگر آلمان تصمیمی اتخاذ کند که منجر به محرومیت هواوی از بازار آلمان شود، عواقب زیادی برای این کشور در پی خواهد داشت.»

گفتنی است که برلین اکنون در مخصمصه قرار دارد: اگر با شرکت چینی هواوی همکاری کند نگران واکنش امریکا بوده و اگر همکاری نکند باید منتظر عواقب آن از سوی چین باشد. کشورهای اروپایی در واقع گوسفندهایی هستند که توسط واشنگتن و پکن با دو گرگ احاطه شده اند به طوریکه برخی از متخصصان آن را به جنگ سرد جدید تشبیه می کنند. حتی اگر «بوریس جانسون» و «آنگلا مرکل» این چالش خاص را مدیریت کنند مطمئن باشید با گذشت زمان، اروپا، کره جنوبی، ترکیه، عربستان سعودی، عراق و کشورهای آفریقایی نمی توانند بیش از این از رقابت های ژئوپلیتیکی فرار کنند.

کد خبر: ۳٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha