۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
جزئیات خدمات بیمه سلامت در روستاها
مدیر کل خدمات بیمه سلامت تشریح کرد

جزئیات خدمات بیمه سلامت در روستاها

میرزایی، مدیر کل خدمات بیمه سلامت گفت: مریض برای دریافت خدمات سطح یک، اول به پزشک و در صورت نیاز به متخصص یا فوق تخصص ارجاع داده می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از صدا وسیما، محمد رضا میرزایی در مصاحبه تلویزیونی گفت: حدود ۲۸ میلیون نفر ساکن روستا و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر داریم که اکثر این جمعیت بیمه شده روستایی هستند و درصد کمی از آن‌ها بیمه تأمین اجتماعی و سایر بیمه‌ها هستند. همه جمعیت روستایی از بیمه سلامت روستایی که تحت پوشش سازمان بیمه هستند برخوردارند. گروه اندکی از آن‌ها از تأمین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه گر بیمه هستند.

وی ادامه داد: ۴ هزار و ۱۱۲ مرکز روستایی داریم که این مراکز ۷ هزار پزشک عمومی، ۵ هزار و ۶۰۰ ماما و ۲ هزار دندانپزشک دارند و کادر بهداشتی آن‌ها تکمیل است. در طول سال حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون معاینه پزشک خانواده، ۱۴ تا ۱۵ میلیون معاینه مامایی و ۵ میلیون معاینه دندانپزشکی داریم و پوشش خدمات سطح یک کامل است و مردم روستایی در روستا خدمات را دریافت می‌کنند از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر مراکز باز است و خدمات ارائه می‌دهند.

وی درباره خدمات سطح یک گفت: کلیه خدماتی که نیاز به معاینه پزشک خانواده یا دندانپزشکی، مامایی خدمات بهداشتی و واکسیناسیون را در مراکز روستایی انجام می‌دهیم، و ارائه دارو، خدمات آزمایشگاه و تصویر برداری در همان مرکز انجام می‌شود.

میرزایی افزود: برای معاینه پزشک خانواده تنها ۵۰۰ تومن از بیماران دریافت و برای دارو ۳۰ درصد و برای آزمایشگاه ۱۵ درصد دریافت می‌شود. اگر بیماران نیاز به خدمات تخصصی یا فوق تخصصی داشته باشند با نظام ارجاع به بیمارستان‌های دولتی و سایر بیمارستان‌های خصوصی طرف قرار داد در شهرها مراجعه و خدمات دریافت می‌کنند.

وی درباره چگونگی اجرای طرح پزشک خانواده گفت: این طرح در سال‌های گذشته با اجرای برنامه تحول سلامت کامل شد و به ازای ۴ هزار نفر روستایی یک پزشک خانواده داریم. بیمار در نخستین مراجعه باید به پزشک خانواده خود مراجعه کند پرونده سلامت باز می‌شود در اختیار پزشک است، اگر در حد پزشکی عمومی بخواهد درمان شود در همان جا اتفاق می‌افتد، اما اگر نیاز به تخصص داشت به بیمارستان‌های دیگر ارجاع داده می‌شود. این طرح هر سال دارد تکمیل می‌شود البته مشکلاتی هم هست که باید به مرور حل شود. غیر از روستا، شهرهای زیر ۲۰ هزار دو استان فارس و مازندران پزشک خانواده را از ۷ سال پیش دارند، اما مشکل ما در سال‌های گذشته بقیه جمعیت شهری غیر از این دو استان است که جمعیتی ۵۰ میلیون نفری است و برابر قانون باید جمعیت شهری هم این خدمات را دریافت کند.

وی درباره وظیفه پزشک خانواده در روستاها افزود: پزشک خانواده مدیر مرکز سلامت جامعه روستایی است و باید جمعیت تحت پوشش خود که حداکثر ۴ هزار نفر است، بشناسد. بیماری‌های غیر واگیر شایع را شناسایی و مراقبت‌هایی ارائه کند، واکسیناسیون با پوشش ۱۰۰ درصد اتفاق بیافتد هفته‌ای دو بار به خانه بهداشت برود. اگر نیاز به متخصص داشتند معرفی کند و...

میرزایی درباره تعداد بیمه شدگان روستایی گفت: از جمعیت حدود ۲۸ میلیون نفری حدود ۲۱ میلیون نفر بیمه شده رایگان روستایی هستند، ۵ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی هستند و ۲ میلیون بقیه بیمه‌ها را دارند. قاعدتا سازمان بیمه سلامت از سال ۸۴ با مشارکت معاونت بهداشت برنامه پزشک خانواده را اجرا می‌کند و اعتبار را سالانه ۵۰ درصد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ۵۰ درصد را سازمان بیمه تأمین می‌کند. پارسال حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود که ۳ هزار میلیارد آن جذب و صرف خدمات روستایی شد.

وی ادامه داد: هزینه معاینه، دارو و بستری مراکز تخصصی را ما می‌پردازیم، یک سری امتیازها برای بیمه شدگان روستایی پیش بینی کرده ایم و تأمین می‌کنیم.

کد خبر: ۳۸٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha