۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
بانک‌ مرکزی اجازه واردات نیازهای کشور را نمی‌دهد
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بانک‌ مرکزی اجازه واردات نیازهای کشور را نمی‌دهد

قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از سیاست بانک مرکزی در ممنوعیت وارداتِ بدون انتقال ارز، گفت: یک دندگی بانک مرکزی برای کشور مشکل زاست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، جعفر قادری اظهار کرد: تشکیلات اداری به قدری به تشکل‌های خصوصی اختیار می‌دهد که عنان کار را از دست داده و یا چنان سخت گیری می‌کند که بخش غیردولتی توان و کارایی را از دست می‌دهد.

وی صادرات را زمانی ارزشمند دانست که ارز را وارد کشور کند و لزوم شناسنامه دار بودن بازرگانان را الزامی خواند و گفت: نباید اجازه دهیم با گرفتن یک وکالت از دارندگان کارت‌های بازرگانی، عده‌ای از صادرات سوء استفاده کرده و به کشور خسارت بزنند.

قادری همچنین با اشاره به تمدید نشدن کارت‌ها در شرایط کنونی و از آن سوی بوم افتادن، گفت: در شرایط فعلی باید پیمان سپاری ارزی داشته باشیم و کارت بازرگانی تضمین بازگشت ارز است.

این نماینده مجلس با انتقاد از ضوابط اعمالی بانک مرکزی گفت: یک‌دندگی‌های بانک مرکزی برای کشور ایجاد مشکل می‌کند که آقای همتی هم به این سخن بنده گلایه کردند؛ ولی سوال اینجاست چرا در مقابل واردات کالای مورد نیاز کشور بدون انتقال ارز، ممنوعیت ایجاد می‌کنید!؟

کارت بازرگانی را حذف کنید
همچنین حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی پدیده کارت بازرگانی در ایران را جز استثنائات دانست که در جهان مرسوم نیست و افزود: شکی نیست که کارت‌های بازرگانی دچار ایرادات بسیاری است ولی حداقل شرایط نظیر داشتن دیپلم یا تایید فردی معتمد، از الزامات دریافت آن است.

وی مناسب سازی ساز و کار اقتصاد را موجب حذف کارت بازرگانی دانست و گفت: کشورهای دیگر کارت عضویت دارند که برای شروع کسب و کار دریافت می‌شود و هر کار تجاری نیازمند عضویت در اتاق هاست.

صالحی ادامه داد: کارت بازرگانی ارتباطی به ساختار اتاق‌های بازرگانی ندارد و ما کارت را صادر نمی‌کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی با یادآوری اینکه سلاطین مختلف در عرصه‌های فسادخیر به معضلات اقتصادی کشور باز می‌گشتند و ارتباطی به نهادها نداشتند، گفت: ریشه مشکلات کارت بازرگانی هم به رانت باز می‌گردد.

صالحی گفت: ما عقیده داریم کارت‌های بازرگانی باید جمع شود چون هیچ امتیازی برای اتاق محسوب نمی‌شود.

وی یادآور شد: ۵۶ نامه در سال ۹۷ برای رئیس جمهور و مسئولان ارسال کردیم تا ارز ۴۲۰۰ تومانی واگذار نشود و ارز مملکت را اینگونه از بین نبرند و همواره مخالف هر نوع رانتی بودیم.

کد خبر: ۳۸٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha