۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
بانکداری ما، فقط در ظاهر ربوی نیست
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بانکداری ما، فقط در ظاهر ربوی نیست

حجت الاسلام میرتاج الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: گرچه اَشکال و صورت‌های ربا در قالب‌های مختلف حل شده، اما نحوه اجرای آن توسط بانک‌ها، ما را از ماهیت بانکداری اسلامی دور کرده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره اصلاح نظام بانکداری گفت: نظام بانکداری اسلامی با اینکه تجربه‌های زیادی را طی دوره‌های گذشته سپری کرده، اما هنوز به طور کامل و ایده آل در کشورمان محقق نشده است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت اصلاح نظام بانکداری در هفته دولت افزود: مجلس شورای اسلامی طی دو دوره اخیر درصدد اصلاح نظام بانکداری اسلامی و رفع اشکالات و نواقص قانون موجود بوده و البته این موضوع در مجلس یازدهم نیز به عنوان یکی از اولویت ها مطرح است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: مجلس دهم یک طرح ۲۲۰ ماده‌ای را آماده کرد که کلیات آن مطرح شد و رأی هم آورد، اما در ادامه با مخالفت دولت مواجه شد، این طرح مجدداً در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم مورد بررسی قرار گرفته و ما پیگیر هستیم تا این موضوع در سال اول مجلس مطرح و تصویب شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه همه اشکالات نظام بانکداری موجود در این طرح دیده شده است، گفت: گرچه اَشکال و صورت‌های ربا در قالب مضاربه، مشارکت، جعاله و غیره حل شده است، اما نحوه اجرای آن توسط بانک‌های کشور، ما را از ماهیت بانکداری اسلامی که مقابله با رباست دور کرده و عملاً سود مرکب، سود بر سود، سود بر جریمه و همه اینها در بانکداری اسلامی انجام می شود و مفاسد خانمان سوز ربا را به دنبال دارد.

حجت الاسلام میرتاج الدینی متذکر شد: طبق اصل مسلّم قرآن، باید به فرد بدهکار ناتوان در پرداخت بدهی یک مهلتی داده شود، اما متأسفانه این موضوع در نظام بانکداری ما دیده نشده است.

کد خبر: ۳۸٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha