۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
آلمان و بریتانیا سرزمین استارت آپها
قاره سبز پیشگام است

آلمان و بریتانیا سرزمین استارت آپها

در این روزها که تمامی کشورهای دنیا درگیر بحران کرونا و تاثیرات مخرب آن روی اقتصاد هستند، اروپایی ها به برنامه ریزی های بلند مدت برای پسا کرونا روی آورده اند و حمایت از استارت آپها را در راس آن قرار داده اند و آلمان و بریتانیا هم در این زمینه پیشگام هستند.

بازار؛ گروه بین المللاستارت آپها را می توان نمادی از خلاقیت و نوآوری در اقتصاد کشورها دانست و هر چه شمار استارت آپهای فعال در این اقتصاد بیشتر باشد به همان نسبت هم امکان رشد اقتصادی در این کشورها بیشتر است. در این روزهای کرونایی که کشورهای دنیا برای خارج شدن از چالشهای ناشی از بحران کرونا تلاش می کنند، خبرهایی از سرمایه گذاری کلان دولت آلمان برای حمایت از استارت آپها منتشر شده است . خبرهایی که نشان می دهد این کشور در بدترین روزهای اقتصادی هم به رشد در آینده چشم دوخته است و برنامه ریزی هدفمند در راس سیاستهای دولتی است.

اخیرا مرکز مطالعاتی نیمبل فینس کشور بریتانیا، مطالعه ای در مورد برترین کشورهای قاره سبز برای فعالیت استارت آپها انجام داده است.طبق این گزارش در سال ۲۰۲۰ ، آلمان به عنوان بهترین کشور برای فعالیت استارت آپها معرفی شده است و کشورهای بریتانیا  و سوییس و هلند و ایرلند در جایگاه دوم تا پنجم قرار گرفته اند. کشورهای اسکاندیناوی در این رده بندی جایگاه ششم تا هشتم را دارند. ششمین کشور این فهرست دانمارک، هفتمین کشور فنلاند و هشتمین کشور نروژ است  و کشورهای چک و سوئد جایگاه نهم و دهم را به خود اختصاص داده اند.

طبق مطالعات انجام شده کشور سوییس بهترین کشور اروپا از نظر فضای کسب و کار و کیفیت نیروی کار است در حالیکه ایرلند سالم ترین اقتصاد قاره سبز را دارد ولی جایگاه اول از نظر هزینه های انجام کار به بلغارستان اختصاص دارد که در رده بندی کشورهای مناسب برای فعالیت استارآپی در قاره سبز جایگاه ۲۲ را در میان ۳۱ کشور به خود اختصاص داده است. رومانی و مجارستان ازنظر هزینه های انجام کار در میان ۳۱ کشور اروپایی جایگاه دوم و سوم را دارند.

 در انتهای این فهرست کشور یونان قرار دارد. این کشور آخرین کشور اروپایی از نظر سلامت اقتصادی است از نظر کیفیت نیروی کار در میان ۳۱ کشور جایگاه ۲۷ را دارد. در حالیکه از نظر فضای مناسب برای کسب و کار هم در میان ۳۱ کشور جایگاه ۳۰ را به خود اختصاص داده است. بعد از یونان در انتهای این فهرست به ترتیب کشورهای ایتالیا، کرواسی، اسلواکی، پرتقال و مالت قرار دارد.

آلمان، بهترین کشور اروپایی برای استارت آپها
در سال ۲۰۲۰ برای دومین سال متوالی آلمان در میان ۳۱ کشور اروپایی مورد مطالعه به عنوان بهترین کشور برای استارت آپها معرفی شد که یکی از اصلی ترین دلایل آن را می توان سلامت و قدرت بالای اقتصادی این کشور  و فضای مناسب برای کسب و کارها دانست و استارت آپها دسترسی خوبی به منابع مالی و حمایتهای اقتصادی داشتند. این کشور بعد از سوییس، دومین کشور قاره سبز بود که قوانین دست و پا گیر دولتی  برای شروع به کار را ندارد و بروکراسی های اداری در آن نمی تواند به عنوان مانعی برای آغاز به کار معرفی شود.

از طرف دیگر در این کشور اروپایی نرخ مالیات بر شرکتها در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین است و در سال ۲۰۲۰  این نرخ در آلمان برابر با ۱۵.۸۲۵ درصد بود. همین مساله انگیزه کارافرینی و شروع به کارهای تازه را در آلمان  زیاد کرده است.طبق گزارش بانک جهانی فضای رقابتی در اقتصاد این کشور بسیار گسترده است و چند شرکت بزرگ تمامی بازار را در اختیار خود ندارند. در نهایت سطح بالای تحصیلات مردم در آلمان فاکتور مهمی برای فعالیتهای استارت آپی است. آمارها نشان می دهد ۸۳ درصد از جمعیت این کشور اروپایی تحصیلات دانشگاهی دارند.

بریتانیا در جایگاه دوم قرار دارد
در سال ۲۰۲۰، بریتانیا توانست به عنوان دومین کشور مناسب برای فعالیت استارت آپها معرفی شود. دلیل تصاحب این جایگاه توسط بریتانیا در شرایطی که به دلیل بحرانهای ناشی از برگزیت، نرخ رشد اقتصادی پایینی داشت، این بود که شروع کسب و کار در این کشور بسیار آسان است و موانع دست و پا گیر برای آن وجود ندارد. از طرف دیگر استارت آپها دسترسی زیادی به سرمایه و منابع مالی دارند و حمایتهای زیادی از طرف دولت دریافت می کنند.

مساله دیگر این است که هزینه انجام کار در استارت آپها بسیار پایین است. افراد انتظار دریافت دستمزدهای بالا را ندارند و همین موضوع شروع کار را برای کارافرینان ساده تر کرده است. سطح بالای تحصیلات و مهارت مردم در این کشور سبب شده است تا بریتانیا در میان  کشورهای اروپایی جایگاه چهارم را از نظر سرعت و سهولت دریافت نیروهای توانمند و ماهر داشته باشد و این امکان خوبی برای افرادی است که قصد شروع یک کار جدید را دارند.

نرخ مالیات بر درآمد شرکتها در این کشور بسیار پایین است. در سال جاری نرخ مالیات بر درآمد شرکتها در بریتانیا برابر با ۱۹ درصد اعلام شده است و انتظار می رود به دلیل همه گیری کرونا و تاثیر منفی  این بحران روی درآمد شرکتها، در سال بعد این نرخ تنزل یابد که انگیزه خوبی برای کارافرینان است. در نهایت باید در نظر داشت که اهمیت فعالیتهای استارت آپی و نوآورانه در بریتانیا، سبب شده است تا سازمان های زیادی برای حمایت از استارت آپها در این کشور ایجاد شود و این هم نقطه قوت دیگری برای بریتانیا است.

کد خبر: ۳۸٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha