۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
طلای سیاه بی توجه به اخبار و اتفاقات
تعادل نسبی در عرضه و تقاضای نفت

طلای سیاه بی توجه به اخبار و اتفاقات

با وجود اینکه برخی از تحلیل گران بازار انرژی از احتمال کاهش دوباره قیمت نفت سخن می گویند، کهن هوش نژاد تحلیل گر بازار انرژی بر این باور است که قیمت ها به یک ثبات نسبی رسیده و تاثیر پذیری آن از اخبار به شدت کاهش یافته است. همچنین با توجه به تجربه قیمت های منفی نفت، غول های نفتی بدون توجه به نیاز بازار تولیدات خود را افزایش نمی دهند.

بازار؛ گروه انرژی: قیمت نفت به هسته سخت خود رسیده است. نه اخبار خوب می‌تواند دردی از بازار نفت دوا کند و نه اخبار بد شرایط را بدتر می‌کند. با وجود اعلام خبر کشف واکسن ویروس کرونا، و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی نتوانست رکورد ۵۰ دلار را بشکند. همچنین با وجود انتشار گزارشات مثبت طی هفته‌های گذشته از جمله کاهش نفت ذخیره‌شده کشورها و همچنین پایبند بودن اعضای اوپک به تعهدات خود در پایین نگه داشتن عرضه، اما قیمت نفت در بازار جهانی نتوانسته افزایش چشمگیری را به ثبت برساند و همین امر کسانی که امیدوار به افزایش قیمت بوده‌اند را سرخورده کرده است.

 از آن سو تند باد روز جمعه و تعطیلی پالایشگاه‌های فرا ساحلی آمریکا هم روی قیمت‌ها تاثیر منفی نگذاشت. گزارش‌های منتشر شده در رویترز حکایت از این دارد که امروز هر بشکه نفت برنت با ۲۶ سنت افزایش ۴۶.۰۷ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱۳ سنت افزایش ۴۳.۱۰ دلار معامله شد.

روح اله کهن هوش نژاد تحلیل گر بازار انرژی در اینباره به بازار می‌گوید: بازار نفت به یک ثبات نسبی رسیده و پیش بینی می شود که  قیمت‌ها  در سال ۲۰۲۰ بین ۴۵ تا ۵۰ دلار در نوسان باشد. او ثابت شدن عرضه و تقاضا در بازار نفت را دلیل اصلی این ثبات می‌داند. «در ماه‌های گذشته تقاضای بازار نفت بین ۸۵ تا ۹۰ میلیون بشکه در نوسان بوده و سطح تولید هم به یک ثبات قابل قبولی رسیده است.»

بازار نفت به یک ثبات نسبی رسیده و پیش بینی می شود که  قیمت‌ها  در سال ۲۰۲۰ بین ۴۵ تا ۵۰ دلار در نوسان باشد

روزهای سخت بازار نفت 
بازار نفت از ابتدای سال روزهای خوبی را به دلیل رکود اقتصادی و کاهش تقاضا سپری نکرده است؛ در ماه آوریل قیمت نفت به ۱۶ دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین در ۲۱ سال اخیر بود. قیمت نفت غرب تگزاس هم برای قراردادهای آتی ماه مه به دلیل پر بودن مخازن تا نزدیک منفی ۴۰ دلار پیش رفته بود. اوضاع کنونی بازار نفت باعث شده بسیاری از شرکتهای نفتی هزینه‌های خود را کاهش دهند و دست به اخراج کارمندان خود بزنند.

 آنگونه که شرکت حقوقی‌ هاینس‌اند بون اعلام کرده بیش از ۵۰ شرکت نفت و گاز آمریکا از زمان سقوط قیمت نفت در ماه مارس، اعلام ورشکستگی کرده‌اند. این روند اعلام ورشکستگی‌ها با اعلام ورشکستگی ۲۹ شرکت اکتشاف و تولید آغاز شد. داده‌های این مؤسسه حقوقی نشان می‌دهد بدهی این شرکت‌ها، ۴۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار و تقریباً دو برابر مجموع بدهی پارسال شرکت‌های ورشکسته انرژی است.

افت قیمت‌ها همچنین اقتصاد بسیاری از غول‌های نفتی را با چالش مواجه کرد. رویترز می‌گوید که ارزش رسمی ‌صادرات نفت ماه ژوئن عربستان سعودی در مقایسه با سال گذشته ۵۵ درصد معادل ۸.۷ میلیارد دلار کاهش یافته است. اقتصاد نروژ، که سهم تولید نفت و گاز در آن لحاظ نمی‌شود، در دوره سه ماهه از آوریل تا ژوئن ۶.۳ درصد کوچک شده است. تولید نفت نیجریه از ۲.۰۷ میلیون بشکه در سه ماه نخست ۲۰۲۰ میلادی، در سه ماهه دوم به ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. این بیشترین میزان کاهش سه ماهه از سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود. پوتین رئیس جمهور روسیه هم به تازگی قیمت نفت بالای ۴۶ دلار را مطلوب اقتصاد این کشور اعلام کرده است.

احتمالا تقاضای نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ در  حد ۸۵ تا ۹۰ میلیون بشکه در روز باقی بماند. همچنین با توجه به تجربه منفی شدن قیمت‌ها سطح تولید کشورهای عضو اوپک و غیر اوپکی‌ها از میزان فعلی فراتر نخواهد رفت. چرا که همه کشورها به این نتیجه رسیده اند که افت قیمت‌ها چه زیان سنگینی را به آنها تحمیل خواهد کرد

قیمت‌های منفی دیگر تکرار نمی‌شود
مازاد عرضه سنگین نفت در بازار جهانی و کمبود فضا برای ذخیره سازی نفت اصلی‌ترین دلیلی بود که باعث شد تا نخستین بار در تاریخ قیمت نفت در ماه آوریل به زیر صفر سقوط کند. البته شرایط کنونی خیلی بهتر از ۴ ماه پیش است و به همین خاطر شاهد بهبود نسبی قیمت نفت در بازار بوده‌ایم.

با این وجود هری تچیلی‌گوریان، کارشناس کالاهای اساسی بانک بی ان پی پاریواس فرانسه طی مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که این نگرانی وجود دارد که افزایش عرضه از سوی اوپک پلاس با یک بهبود تقاضا ناهمگن و نامتوازن در بازار جهانی همزمان شود.

موسسه ریستاد انرژی هم هشدار داده که ممکن است در پس افزایش عرضه از سوی اوپک پلاس شاهد بازگشت دوباره مازاد عرضه نفت به بازار باشیم.

 البته کهن هوش نژاد تحلیل گر بازار انرژی نظر متفاوتی با این کارشناس بانک بی ان پی پاریو اس فرانسه داشته و پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ در همین حد( ۸۵ تا ۹۰ میلیون بشکه در روز) باقی بماند. او همچنین تاکید کرد: توجه به تجربه منفی شدن قیمت‌ها سطح تولید کشورهای عضو اوپک و غیر اوپکی‌ها در از میزان فعلی فراتر نخواهد رفت. چرا که همه کشورها به این نتیجه رسیده اند که افت قیمت‌ها چه زیان سنگینی را به آنها تحمیل خواهد کرد.

بسیاری از کشورها ادعای روسیه در ساختن ویروس کرونا را با شک و تردید نگاه کنند و ضمن اینکه پروتکل‌های بهداشتی  این کشور با پروتکل‌هایی بهداشت جهانی فاصله زیادی دارد

واکسن کرونای روسی تاثیری نداشت
خوش بینی‌ها نسبت به ساخت واکسن کرونا بیشتر شده و هم اکنون ۱۸۵ تیم تحقیقاتی به صورت جدی در حال تحقیق برای رسیدن به این مهم هستند. ۷ واکسن هم هم اکنون در مراحل پایانی تحقیقات قرار دارند. از آن طرف روسیه هم مدعی است که به واکسن کرونا دست یافته است. کهن هوش نژاد در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اعلام خبر کشف واکسن، بازار واکنش مثبتی به این اتفاق نشان نداده است، گفت: بسیاری از کشورها ادعای روسیه در ساختن ویروس کرونا را با شک و تردید نگاه کنند و ضمن اینکه پروتکل‌های بهداشتی  این کشور با پروتکل‌هایی بهداشت جهانی فاصله زیادی دارد.

به گفته او، همچنان زمان درمان بیماری هنوز نامشخص بوده و نمی‌توان زمان مشخصی را برای ساخت واکسن کرونا و توزیع آن در بازار جهانی مشخص کرد.

انتظار افزایش تقاضا نداشته باشید
از ابتدای ماه جاری اعضای اوپک پلاس میزان نفتی که قرار بود از عرضه به بازار کم کنند را دو میلیون بشکه پایین آورده و به ۷.۷ میلیون بشکه در روز رسانده‌اند. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان هم با هدف کاهش نگرانی‌ها در بازار نسبت به اینکه افزایش عرضه از سوی اوپک پلاس بیش از حد زود بوده گفت که کشورهایی که در ماه‌های می‌و ژوئن به طور کامل به تعهد خود برای پایین آوردن عرضه عمل نکرده‌اند، این اقدام خود را با پایین آوردن تولید طی ماه‌های آینده جبران خواهند کرد. البته همه می‌دانیم که هیچ چیز در اوپک پلاس تضمین شده نیست.

البته کارشناس انرژی می‌گوید: کشورهای تولید کننده نفت دیگر ریسک نکرده و میزان تولید خود را بدون در نظر گرفتن سطح تقاضا در بازار تغییری نخواهند داد. به گفته او، احتمال بهبود اقتصادی در سال ۲۰۲۰ خیلی ضعیف بود و حتی نیاز بازار در کشورهایی همچون چین از حد فعلی فراتر نمی‌رود.

کد خبر: ۳۸٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha