۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
 اروپا نمی خواهد بر سر دو راهی انرژی-امنیت قرار گیرد/ بی توجهی اروپا به فشار آمریکا در پروژه نورد استریم ۲
بررسی هشدار مرکل از سیاسی شدن پروژه اقتصادی نورد استریم ۲

اروپا نمی خواهد بر سر دو راهی انرژی-امنیت قرار گیرد/ بی توجهی اروپا به فشار آمریکا در پروژه نورد استریم ۲

دکتر غفاری، کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که پروژه نورد استریم ۲ از دیدگاه روسیه و بازیگران اروپایی یک پروژه اقتصادی مطلق بدون در نظر گرفتن و دخالت انگیزه ها و مولفه های سیاسی می باشد که باید به صورت فنی و اقتصادی پیش رفته و به اتمام رسد تا بهره برداری کامل صورت پذیرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بر اساس گزارش راشا تودی، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نسبت به سیاسی کردن خط لوله گاز نورد استریم ۲ به رهبری روسیه هشدار داد و گفت که با وجود تلاش های ایالات متحده برای خنثی کردن پروژه انرژی، ساخت آن باید به پایان برسد.

مرکل در روز جمعه اعلام کرد که نظر ما این است که پروژه نورد استریم ۲ باید تکمیل شود و این پروژه ماهیت کاملاً اقتصادی دارد و نباید با آلکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه که هم اکنون پس از یک مسمومیت در آلمان تحت معالجه است، مرتبط باشد.

این خط لوله که به منظور افزایش عرضه گاز به آلمان و سایر کشورهای اروپایی با ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال ساخته شده، هم اکنون در دریای بالتیک در حال اتمام است و پس از اینکه شرکت سوئیسی-هلندی Allseas کشتی های خود را به دلیل تهدید تحریم های آمریکا عقب نشاند، روسیه مجبور شد تا کشتی های خود را اعزام کند.

صدراعظم آلمان که چندی پیش اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا و روسیه تحریم امریکا علیه شرکت‌هایی را که خط لوله گاز نورد استریم ٢ را می‌سازند محکوم کرده اند و آن را دخالت در حاکمیت ملی و منطقه‌ای می دانند، در روز جمعه خطاب به جمع خبرنگاران راشا تودی گفت: ما به شدت مخالف تحریم ها و فشارهایی هستیم که از سوی امریکا در رابطه با این پروژه تحمیل شده زیرا ایالات متحده آمریکا تحریم‌های مربوط به این خط لوله را تشدید کرده است.

از زمان آغاز این پروژه تهدیداتی از سوی دولت ترامپ مطرح شده که اقدامات خود را علیه نورد استریم ۲ گسترش خواهد داد. قانونگذاران امریکایی  درصددند که سرمایه گذاران، شرکت های بیمه و بندر آلمانی واقع در دریای بالتیک، جایی که شناورها مستقر هستند را تحت فشار شدید خود قرار دهند زیرا از نظر دولت ترامپ،  روسیه از این پروژه به عنوان یک اهرم سیاسی استفاده کرده و می‌تواند آن را علیه آلمان به کار بگیرد و رابطه آمریکا با آلمان و دیگر متحدان اروپایی‌اش را تضعیف سازد.

برلین بارها تلاش واشنگتن برای دخالت در سیاست انرژی را تقبیح کرده به طوری که برخی سیاستمداران آلمانی گفته اند که دولت باید اقدامات تلافی جویانه را در قبال امریکا انجام دهد.

الاف شولتز وزیر دارایی آلمان نیز تحریم آمریکا را  دخالت شدید در امور داخلی آلمان و اروپا خوانده است.

از طرفی روسیه نیز در پاسخ به تحریم های امریکا بارها اعلام کرده که ساخت این خط لوله را ادامه و این تحریم را با  مقابله به مثل پاسخ خواهد داد.  

طراحی و اجرای پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ که به خط لوله نورد استریم ۱ متصل می‌شود، به‌ عهده شرکت گازپروم روسیه است که تقریبا در انتهای کار خود بوده و قرار است از اوایل سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شود. این خط لوله، گاز را به‌ طور مستقیم از روسیه به آلمان منتقل می‌کند.

برلین بارها تلاش واشنگتن برای دخالت در سیاست انرژی را تقبیح کرده به طوری که برخی سیاستمداران آلمانی گفته اند که دولت باید اقدامات تلافی جویانه را در قبال امریکا انجام دهد

 همچنین، کلاوس ارنست،  رئیس کمیته امور اقتصادی و انرژی پارلمان آلمان در مصاحبه اخیر با RT Deutsch گفت که مجازاتهای واشنگتن که نقض قوانین بین المللی است، نگرانی کل اتحادیه اروپا می باشد و برلین حتی ممکن است که موضوع تهدیدهای آمریکا در رابطه با پروژه نورد استریم ۲ را به سازمان ملل متحد منتقل کند.

در همین راستا و با انتشار اخبار مرتبط با اظهارات صدراعظم آلمان در رابطه با اتمام پروژه نورد استریم ۲ بدون در نظر گرفتن تهدیدات امریکا، خبرنگار بازار نظر و تحلیل دکتر حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین الملل و دکترای روابط بین الملل در حوزه مسائل سوئد و نروژ را جویا شد که در ادامه مرور می کنیم :

دکتر غفاری در ابتدا گفت : پروژه نورد استریم ۲ و تحریمهایی که امریکا علیه بازیگران اروپایی دخیل در این پروژه وضع کرد، بالاخره موضوعی است که از یک مسئله حقوقی و فرعی به یک مسئله حیثیتی تبدیل شده یعنی اگر اتحادیه اروپا و روسیه بخواهند تسلیم این تحریم ها و تهدیدات شوند، در درجه نخست از دستاوردهای اتمام این پروژه در خصوص انرژی محروم خواهند بود و از طرف دیگر به لحاظ حیثیتی یک شکست برای روسیه و اتحادیه اروپا خواهد بود.  

کارشناس مسائل بین الملل افزود: در این میان روسیه و شرکتهای دخیل که اکثرا اروپایی هستند، تصمیم گرفتند که این پروژه را به نحو ممکن به اتمام برسانند و همانگونه که می دانید این پروژه در پایان کار خود قرار دارد که امریکا با تحریمهای وضع شده خود سعی کرد که در آخرین مراحل و گلوگاه حساسی که قرار بود پروژه به اتمام برسد، مانع از تداوم روند این پروژه و تکمیل آن شود. به نظر می رسد که مرکل و پوتین به یک توافق نهایی در این رابطه دست پیدا کرده اند و حتی احتمال دارد که روسیه و اتحادیه اروپا مجبور و آماده پرداخت عواقب و هزینه های مادی این شرکتهای اروپایی شوند هر چند که ممکن است به صورت رسمی اعلام نکنند اما به هرحال دغدغه کلی آنها این است که این شرکتها آسیب کمتری از این تحریمها ببینند و ما به ازایی برای آنها در نظر گرفته شود.  

به نظر می رسد که مرکل و پوتین به یک توافق نهایی در این رابطه دست پیدا کرده اند و حتی احتمال دارد که روسیه و اتحادیه اروپا مجبور و آماده پرداخت عواقب و هزینه های مادی شرکتهای اروپایی دخیل شوند و  هر چند که ممکن است به صورت رسمی اعلام نشود اما به هرحال دغدغه کلی آنها این است که این شرکتها آسیب کمتری از این تحریمها ببینند و ما به ازایی برای آنها در نظر گرفته شود

حنیف غفاری در ادامه تصریح کرد: درست  است که آنگلا مرکل همواره اظهار کرده که آلمان از متعلقات و متحدین راهبردی و امنیتی امریکا محسوب می شود و بارها اعلام کرده که بر سر پیمان ناتو و اشتراکات امنیتی با امریکا دارای منافعی می باشد که نباید آنها را از دست بدهد، اما باید در نظر بگیریم که موضوع این پروژه بحث انرژی برای اتحادیه اروپا می باشد که اروپا نمی خواهد بر سر دو راهی انرژی_امنیت قرار گیرد به این معنی که خواستار هر دو موضوع می باشد که به نظر می رسد این بازی تا زمان اتمام به صورت کج دار مریض از سوی بازیگران اتحادیه اروپایی ادامه خواهد داشت.

غفاری: باید در نظر بگیریم که موضوع این پروژه بحث انرژی برای اتحادیه اروپا می باشد که اروپا نمی خواهد بر سر دو راهی انرژی_امنیت قرار گیرد به این معنی که خواستار هر دو موضوع می باشد که به نظر می رسد این بازی تا زمان اتمام به صورت کج دار مریض از سوی بازیگران اتحادیه اروپایی ادامه خواهد داشت

کارشناس مسائل اروپا در رابطه با سوال خبرنگار بازار مبنی بر اعلام مرکل در رابطه با عدم ارتباط این موضوع به گروههای سیاسی از جمله  رهبر اپوزیسیون روسیه اینگونه پاسخ داد که اصل ماجرا این است که روسیه و آلمان و بازیگران پشت سر این کشور نسبت به این پروژه نگاه بلند مدت دارند که صرفا میان مدت نیست و هدف آنها این است که از منافع اقتصاد و انرژی بهره مند شوند. این پروژه از دیدگاه دو طرف یک پروژه اقتصادی مطلق بدون در نظر گرفتن و دخالت انگیزه ها و مولفه های سیاسی می باشد که باید اینگونه پیش رفته و به اتمام رسد و بهره برداری صورت پذیرد.

وی در پایان گفت: اساسا طرفین به این توافق رسیده اند که نگاه سیاسی به پروژه نداشته و بنابراین متعاقبا معتقد هستند که هرگونه اقدامی که موجب شود این پروژه به یک ابزار برای یک گروه سیاسی خاص تبدیل شده و اعمال فشاری به هر کدام از طرفین در آینده صورت گیرد، رد خواهد شد. بنابراین حرکت این پروژه باید به شکل فنی و اقتصادی انجام شود.

کد خبر: ۳۸٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha