۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
موج ورشکستگی شرکت ها در آمریکا
«سی ان بی سی» گزارش داد

موج ورشکستگی شرکت ها در آمریکا

بحران شیوع کرونا در آمریکا، ورشکستگی بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک را در این کشور موجب شده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، شبکه تلویزیونی سی ان بی سی در گزارشی به بررسی این پرسش پرداخت که «چطور همه گیری ویروس کرونا موج ورشکستی برای اقتصاد آمریکا شده است؟»

در گزارش شبکه تلویزیونی سی ان بی سی آمده است: چیزی نمانده است که بیماری همه گیر کرونا موجی از ورشکستگی را در سال ۲۰۲۰ ایجاد کند. شرکت‌های بزرگی مثل جی کِرو، بروکس بِرادرز، نیمان مارکز، جی سی پِنی درخواست استفاده از قوانین مربوط به ورشکستگی را تقدیم دادگاه کردند تا بتوانند در کسب و کارهای خود اصلاحاتی انجام دهند. فقط بخش خرده فروشی نیست که از اوضاع اقتصادی فعلی آمریکا متضرر می‌شود. ورشکستگی‌ها اکنون تقریبا در تمام صنایع شامل خودروسازی، هواپیمایی، مخابرات و شرکت‌های نفت و گاز در آمریکا دیده می‌شود، چون در جریان بیماری جهان گیر کرونا تقاضا کاهش می‌یابد.

شرکت «هرتز» که در زمینه اجاره خودرو فعالیت می‌کند اعلام ورشکستگی کرد، شرکت «چیزِم» که در زمینه حفاری نفت فعالیت می‌کند و شرکت «چسپی» که در زمینه استخراج نفت به روش فرکینگ فعالیت می‌کند اعلام ورشکستگی کرد. «چاکی چیز» هم که از رستوران‌های معروف است اعلام ورشکستگی کرد. اقتصاد دانان می‌گویند این آمارها شبیه به نوک کوه یخ است و تنها بخشی از ماجرا را نشان می‌دهد. با وجود صرف میلیاردها دلار کمک‌های مالی دولت و تسهیلات به شرکت ها، شاید برای خیلی از این شرکت‌ها دیگر خیلی دیر شده باشد.

کارشناسان می‌گویند آمریکا در مسیر افزایش ورشکستگی‌ها و رسیدن تعداد آن به ورشکستگی‌های رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا قرار دارد. کارشناسان حقوقی نگران هستند که دادگاه‌های رسیدگی به درخواست ورشکستگی شرکت ها، با حجم انبوه مراجعه کنندگان مواجه شوند طوری که باعث تاخیر در رسیدگی به پرونده‌ها شود و بسیاری از مالکان کسب و کارها -که به شدت به پول نیاز دارند - مجبور شوند برای همیشه کسب و کارشان را تعطیل کنند. پرسش این است که تعداد ورشکستگی شرکت‌ها چه تاثیری برای آینده اقتصاد آمریکا خواهد داشت و اینکه شرکت‌های بزرگ و مشهور چگونه می‌توانند پس از اعلام ورشکستگی رونقی دوباره به کسب و کارشان بدهند؟

خانم ایمی کواکنباس مدیر موسسه ورشکستگی آمریکا در این باره گفت: «ورشکستگی به صورت موردی برای اقتصاد خوب است، چون بدهکاران از شر بدهی شان خلاص می‌شوند و در ادامه قادر خواهند بود پس از سازماندهی مجدد در فعالیت‌های اقتصادی سرمایه گذاری کنند».

خبرنگار در بخش دیگری از این گزارش گفت: اما با توجه به نرخ بیکاری که هم اکنون در آمریکا وجود دارد و حدود ۱۰ درصد است، باید گفت ورشکستگی‌ها در چنین مواقعی به اقتصاد آسیب می‌رسانند. در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ - یعنی از ژانویه سال ۲۰۲۰ تا پایان ژوئن ۲۰۲۰ - سه هزار و ۶۰۴ شرکت از فصل یازدهم قانون ورشکستگی استفاده کردند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ کل شرکت‌هایی که از فصل ۱۱ قانون ورشکستگی شرکت‌ها استفاده کردند در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹, ۵۲ درصد افزایش یافت. رستوران‌ها نیز در بخش خرده فروشی از جنبه تعداد مراکز تعطیل شده، در صدر قرار گرفتند و علت این تعطیلی‌ها هم شیوع کرونا بوده است.

تا دهم ژوئیه نیز بیش از ۲۶ هزار و ۱۶۰ رستوران تعطیل شدند. این تعداد نسبت به تاریخ ۱۵ ژوئن افزایش دو هزار و یکصد و هفتاد و نه موردی را نشان می‌دهد. صنعت خرده فروشی در آمریکا به طور خاص متحمل ۲۶ هزار و ۱۱۹ مورد تعطیلی بوده است که از این تعداد ۴۸ درصدِ کسب و کارها برای همیشه تعطیل شدند. کسب و کارهای فعال در بخش زیبایی، آب درمانی و مراکز شب زیستی نیز جزو بخش‌هایی هستند که از بحران اقتصادی کرونا ضربه دیدند. درحالی که شمار کل درخواست‌های ورشکستگی به علت اقدام سریع دولت کاهش یافته است، اما تعداد درخواست‌های ورشکستگی در بخش بازرگانی از اول ماه مارس عملا هر ماه شاهد افزایش بوده است.

یکی از کارشناسان گفت: «اگر به تعداد کل درخواست‌های ورشکستگی نگاه کنید متوجه می‌شوید که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ یک میلیون و چهارصد هزار تا یک میلیون و پانصد هزار درخواست برخورداری از قوانین مربوط به ورشکستگی ثبت شد. در مورد درخواست‌های ورشکستگی مربوط به فصل یازدهم در سال ۲۰۰۹ , ۱۵ هزار درخواست ثبت شد. به نظرمن شاهد افزایش تعداد موارد ورشکستگی‌ها خواهیم بود و آمریکا به این ارقام نزدیک می‌شود».

خبرنگار گفت: فقط صنعت خرده فروشی نیست که درگیر مشکلات شده است، وقتی که در آمریکا فعالیت‌ها به علت شیوع بیماری کرونا تعطیل شده بود تقریبا کلیه صنایع تحت تاثیر قرار گرفتند. بخش سفر، مهمان یاری، بخش انرژی، رستوران‌ها، ورزشگاهها، مراکز تجاری، املاک و مستغلات همه و همه درخواست اعلام ورشکستگی می‌کنند. شرکت‌های نفت و گاز و بخش درمانی نیز در بحران کرونا متضرر شدند. در این بحران افراد خیلی سفر نمی‌کنند، بیمارستان‌ها دارند بی پول می‌شوند، چون تعداد بیماران کاهش یافته است و «جراحی‌های انتخابی» (غیر ضروری) کاهش یافته اند.

جیم هوماند مدیر گروه تحقیقاتی موسوم به نسل جدید گفت: «اداره بیمارستان‌ها به کار دشواری تبدیل شده است، بسیاری از بیمارستان‌ها دچار مشکلات هستند، اکنون که کرونا شیوع یافته وضعیت بیمارستان‌ها وخیم شده است، ناگهان جراحی‌های انتخابی دیگر وجود ندارند. در واقع درمان بیماری کووید بسیار پرهزینه است. به نظر من بخش نفت و گاز برای اقتصاد مشکل سازتر است، چون کارکنان این بخش که پول زیادی در می‌آورند، در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که پول آن‌ها برای اقتصاد محلی ارزش زیادی دارد. بنابر این وضعیت اقتصادی آن‌ها تاثیرات زیادی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد می‌کند».

ورشکستگی شرکت‌ها چیزی است که همیشه وجود دارد، اما شرکت‌هایی که اعلام ورشکستگی می‌کنند به معنی آن نیست که کارشان تمام شده است. شرکت‌های بزرگ معمولا براساس فصل ۱۱ اعلام ورشکستگی می‌کنند. اعلام ورشکستگی براساس فصل ۱۱ قانون ورشکستگی، برای اصلاح ساختار یک شرکت یا سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کسب و کارها به دنبال برنامه‌هایی برای ادامه دادن فعالیت و در عین حال پرداخت بدهی‌های خود هستند. هم دادگاه و هم بستانکاران باید با این طرح موافقت کنند. شروع این روند با ارائه درخواست به دادگاه برای موافقت با اعلام ورشکستگی شرکت شروع می‌شود.

دادگاه محل استقرار شرکتِ درخواست دهنده، این درخواست را بررسی می‌کند. اظهار نامه کتبی مربوط به وضعیت دارایی‌های شرکت، بدهی‌ها، تعهدات، وضعیت بدهکار و برنامه سازمان دهی مجدد شرکت باید تقدیم دادگاه شود. فردی که به عنوان امین دادگاه معرف می‌شود، نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بدهی‌ها به صورت مناسب برای بازپرداخت سازماندهی شدند و فعالیت شرکت نیز ادامه دارد. ممکن است سالیان سال طول بکشد تا یک شرکت بدهی خود را پرداخت کند. شرکت می‌تواند با درآمدهایی که در آینده کسب می‌کند بدهی‌های فعلی را پرداخت کند.

رایج‌ترین نوع ورشکستگی برای افراد استفاده از فصل هفتم است. هدف اصلی از این فصل، خلاص شدن سریع از شر بدهی‌ها است که از طریق فروش دارایی‌ها میسر می‌شود تا بدهی فرد به بستانکاران پرداخت شود. امین دادگاه روی فروش دارایی‌ها برای پرداخت بدهی به بستانکاران نظارت می‌کند و هرگونه «بدهی فاقد وثیقه» معمولا پاک می‌شود. همچنین نوع دیگری از ورشکستگی به نام فصل ۱۳ ورشکستگی وجود دارد. این قانون به افراد اجازه می‌دهد پرداخت بدهی‌هایی خود را زمان بندی کنند، همانطور که شرکت‌ها می‌توانند بازپرداخت بدهی‌هایی خود را زمان بندی کنند، افراد هم می‌توانند چنین کاری بکنند. دادگاه با برنامه پرداخت ماهیانه موافقت می‌کند که به افراد اجازه می‌دهد بخشی از بدهی‌های فاقد وثیقه و کلیه بدهی‌های توثیق شده را در طی سه تا پنج سال تسویه کنند.

شرکت دلتا ایرلاینز در سال ۲۰۰۵ درخواست اعلام ورشکستگی کرد. پس از گذشت یک سال و نیم از اجرای برنامه سازماندهی مجدد، این شرکت توانست در سال ۲۰۰۷ از ورشکستگی خارج شود. دلتا ایرلاینز پس از کاهش شش هزار شغل در این شرکت و کاهش هزینه نیروی کار در این شرکت به ارزش یک میلیارد دلار، توانست از ورشکستگی خارج شود.

شرکت امریکن ایرلاینز نیز در سال ۲۰۱۱ درخواست ورشکستگی خود را تقدیم دادگاه کرد. پس از سال‌ها اجرای برنامه اصلاح ساختار این شرکت و پس از ادغام با شرکت یواس ایرویز، سرانجام امریکن ایرلاینز بار دیگر در سال ۲۰۱۴ به سوددهی رسید. جنرال موتوز در اوج رکود بزرگ اقتصادی درخواست ورشکستگی خود را تقدیم دادگاه کرد، اما با توجه به کمک مالی ۵۰ میلیارد دلاری دولت، در ورشکستگی خود توانست دوام بیاورد و امروز نیز شرکتی سود آور است.

جیک والتور موسس «بلوپرینت کپیتال ادویزرز» گفت: «دو نوع رایج از ورشکستگی به فصل ۱۱ و فصل هفتم قانون ورشکستگی مربوط می‌شود. اکثر افراد به ورشکستگی براساس فصل هفتم فکر می‌کنند تا به کمک آن دارایی‌های شرکت فروخته شود و کم کم به فعالیت شرکت خاتمه داده شود. به بیانی دیگر با این روش شرکت به فعالیت خود پایان می‌دهد. در مورد فصل ۱۱ ورشکستگی باید گفت که در این روش روند سازماندهی مجدد شرکت شروع می‌شود.

شرکت‌های بزرگ و خرده فروشان همیشه درخواست استفاده از فصل ۱۱ قانون ورشکستگی را مطرح می‌کنند، چون به آن‌ها فرصت می‌دهد سازماندهی مجدد به کسب و کارهای خود را داشته باشند و فرصت پرداخت بدهی و رسیدن به سوددهی را در اختیارشان قرار می‌دهد. در این مدت شرکت می‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد. اعلام ورشکستگی اغلب روندی پیچیده و وقت گیر است. درخواست برخورداری از قانون فصل یازدهم ورشکستگی بسیار پرهزینه است. وکلای امور ورشکستگی که وکالت چنین پرونده‌هایی را برعهده می‌گیرند، اغلب از ۶۰۰ دلار تا هزاران دلار به ازای هر ساعت، کارمزد دریافت می‌کنند.

بررسی‌های گلدمن سَکس نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های کوچک که به نوعی کمک دولتی دریافت کردند، در اوایل اوت نقدینگی شان به پایان رسیده بود. فقط ۳۷ درصد این شرکت‌ها اعلام کرده بودند که اگر دومین موج کرونا برسد می‌توانند در دور بعدی توقف فعالیت‌های اقتصادی، باز هم دوام بیاورند. اقتصاد دانان همچنین تخمین زدند که از زمان شروع بیماری همه گیر در ماه مارس، بیش از ۱۰۰ هزار شرکت کوچک برای همیشه به فعالیت خود خاتمه دادند.

کارشناس اقتصادی گفت: «شرکت‌های کوچک مثل شرکت‌های بزرگ دسترسی زیادی به سرمایه ندارند. آن‌ها از بودجه احتیاطی که شرکت‌های بزرگ در اختیار دارند، بهره‌مند نیستند».
یکی از گزینه‌ها برای شرکت‌های کوچک این است که از قانون سازمان دهی مجدد شرکت‌های کوچک برخوردار شوند. این قانون به شرکت‌های کوچک اجازه می‌دهد بدون پرداخت هزینه‌های بالا و پیچیدگی‌های مربوط به درخواست استفاده از فصل ۱۱ قانون ورشکستگی، از مزایای مربوطه برخوردار شوند. حدود ۵۰۰ شرکت کوچک تصمیم گرفتند براساس همین قانون درخواست ورشکستگی کنند، چون این قانون در فوریه سال ۲۰۲۰ اجرایی شد.

در ادامه این گزارش؛ به تعطیلی فعالیت شرکت «پوی بوی» اشاره شد و با یکی از مسئولان این شرکت مصاحبه صورت گرفت. یکی دیگر از این نمونه‌ها، رستوارن «فرنسی» است که قصد داشت در تابستان امسال در شهر بروکلین در ایالت نیویورک آغاز بکار کند، اما پس از اعلام اندریو کومو فرماندار نیویورک مبنی بر اینکه با غذاخوری مردم در سالن رستوران‌ها، مخالفت کرد، این شرکت آغاز بکار خود را به تاخیر انداخت.

جان وینترمن مدیر رستوران فرنسی درباره مشکلاتی که برای افتتاح این رستوران ایجاد شده بود توضیح داد. جان وینترمن می‌گوید تمایل دارد تا ماه اوت و نهایتا اواخر ماه سپتامبر رستوران خود را باز کند، اما تا این لحظه مشخص نیست که در شهر بروکلین چه زمانی اجازه غذاخوری داخل سالن داده می‌شود؟

این گزارش می‌افزاید: از اول ماه مارس تا ۱۵ ژوئن، دستکم ۱۴۱ هزار مورد تعطیلی شرکت‌ها ثبت شد. نسبت تعطیلی‌های دائمی به تعطیلی‌های موقت نیز رو به افزایش است طوری که تعطیلی‌های دائمی ۵۵ درصد کلیه تعطیلی کسب و کارها را از اول ماه مارس تشکیل می‌دهد.

بن آیورسون دانشیار رشته مالی در دانشگاه «بیرگام یان» پیش بینی کرده است که اگر روند فعلی ورشکستگی‌ها ادامه یابد دادگاه‌های رسیدگی به این پرونده‌ها پر از این درخواست‌ها خواهند شد.
بن آیورسون گفت: «یک رابطه بسیار قوی بین نرخ درخواست ثبت ورشکستگی و نرخ بیکاری وجود دارد. نرخ بیکاری که امروز وجود دارد به مراتب بالاتر از هر زمان دیگری در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ است. بنابر این، می‌توان پیش بینی کرد که قضات باید در هفته ۸۰ ساعت کار کنند تا بتوانند به این پرونده‌ها رسیدگی کنند. شوک ناشی از بیماری همه گیر کرونا، همچنان کسب و کارهای بیشتری را در آینده نزدیک تحت تاثیر قرار می‌دهد، شاید بهبود وضعیت اقتصادی که همه از آن یاد می‌کنند و آن را در الگوی سریع «رونق - رکود- رونق» توصیف می‌کنند خیلی دیر خود را نشان دهد».

یکی از کارشناسان پیش بینی کرد که بهبود اقتصادی آمریکا از بحران کرونا چندین سال طول بکشد. استاد دانشگاه بیرگام یان گفت: «کلیه اطلاعات و کلیه تحقیقاتی که من انجام دادم نشان می‌دهد که در اصلاح ساختار مشکلات زیادی وجود دارد. برخی شرکت‌ها در الگوی سریع «رونق- رکود- رونق» عمل می‌کنند، اما برخی شرکت‌ها و کسب و کارها مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به وضعیت عادی بازگردند. بنابر این بسیار خوش بینانه خواهد بود که کسی بگوید بهبود اقتصادی سریع به صورت «رونق- رکود- رونق» رخ خواهد داد.
کپ

کد خبر: ۳۸٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha