۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
۴۰ درصد راهنمایان گردشگری به کمک فوری دولت نیاز دارند
رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور:

۴۰ درصد راهنمایان گردشگری به کمک فوری دولت نیاز دارند

یزد- حاجی سعید، عضو هیئت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان یزد و رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور بیکاری یکسال و نیمه راهنمایان گردشگری در دوران کرونا را پیش‌بینی و از کافی نبودن تسهیلات دولت به این قشر گله کرد.

سیدمحسن حاجی‌سعید در گفتگو با خبرنگار بازار با موضوع مشکلات بخش گردشگری در دوران کرونا با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از راهنمایان گردشگری به کمک فوری دولت نیازمندند، اظهار کرد: از بین ۱۳ هزار راهنمای گردشگری دارای پروانه فعالیت، پنج هزار نفر به عنوان عمده نیروهای فعال و نیمه فعال آسیب‌دیده این صنعت نیازمند نگاه حمایتی دولت هستند.

رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور ادامه داد: بیکاری راهنمایان گردشگری به مدت یکسال و نیم قابل پیش بینی است و افزود: راهنمایان گردشگری حدود ۹ ماه بیکاری مطلق را از آبان ماه به دنبال نوسانات سیاسی و اجتماعی موجود در کشور تجربه کردند و با شروع فصل دوم کرونا تا زمان کشف واکسن این ویروس وضعیت بیکاری و مشکلات راهنمایان گردشگری همچنان ادامه خواهد داشت.

این مسئول در مورد وضعیت اشتغال راهنمایان گردشگری به واسطه رکود صنعت گردشگری، تصریح کرد: تاکنون درصد بسیار کمی از شهرهای کشور پذیرای گردشگری داخلی و درآمد گردشگری بوده اند.

به گفتۀ وی، این شرایط در حالی رقم خورد که موج سفرهای داخلی با شیوع کرونا متوقف شده بود.

حاجی سعید با تأکید بر کافی نبودن حمایت دولت از راهنمایان گردشگری، گفت: در حال حاضر بیکاری بی‌سابقه‌ای بر راهنمایان گردشگری چیره شده و ضرورت دارد دولت در خصوص ارائه تسهیلات به این قشر و قوانین مربوط به آن، تدبیر کند.

طبق گفتهٔ وی، بازپرداخت تسهیلات راهنمایان گردشگری با تنفس سه ماهه با توجه به بیکاری دراز مدت این قشر، گرهی از مشکلات معیشتی و اقتصادی این قشر باز نمی کند؛ ضمن اینکه مبالغ در نظر گرفته شده نیز کافی نیست و باید دولت با نگاهی منطقی، در این حوزه تجدیدنظر کند.

مسئول کانون راهنمایان گردشگری کشور از پیگیری مطالبات این قشر از سوی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین معاونت گردشگری این وزارت خبر داد و تأکید کرد: امیدوار هستیم دولت در این پیگیری‌ها به اختصاص تسهیلات با تنفس یک سال و نیمه، مجاب شده؛ تا در این صورت از نابودی چرخه گردشگری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه نابودی صنعت گردشگری در سایه بی‌توجهی دولت دور از انتظار نیست، گفت: پرداخت تسهیلات با بازپرداخت کم و تنفس یک سال و نیم جزو خواسته‌های اولیه این قشر است و با توجه به اینکه بحران‌هایی مانند شیوع کرونا شاید در بازه زمانی نیم تا یک قرن ممکن است با خسارات سنگین صنعت گردشگری را تهدید کند، گفت: بهتر است دولت تمام تلاش خود را برای حفظ این صنعت به کار گیرد.

حاجی سعید توجه و الگوبرداری از برنامه‌ها و اقدامات دیگر کشورها در زمینه مقابله با تأثیرات کرونا در حوزه گردشگری را ضروری برشمرد و گفت: با توجه به اهمیت گردشگری در حوزه مقابله با مسائلی مانند خام فروشی و درآمدزایی و نیز ایجاد اشتغال گسترده در کشور، لازم است نگاه ویژه‌ای به حفظ و احیای گردشگری داشت تا زیرساخت‌ها و نیروهای انسانی فعال در این صنعت از دست نروند.

کد خبر: ۳۸٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha