۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
فرسودگی ماشین آلات صنعتی مانعی بزرگ بر سر راه تولید در استان سمنان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فرسودگی ماشین آلات صنعتی مانعی بزرگ بر سر راه تولید در استان سمنان

شاهرود- صالحیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فرسودگی ماشین آلات تولیدی یکی از موانع تولید در استان سمنان است، گفت: یکی از راه‌های رهایی از این مشکل ارائه تسهیلات دولتی ارزان قیمت به بخش تولید است.

علیرضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به وجود ماشین‌آلات فرسوده در بسیاری از کارخانه‌های استان سمنان، بیان کرد: کاهش راندمان تولید در کنار نیاز به ارتقای تولیدات دو موضوعی‌هاست که در پی فرسودگی ماشین‌آلات صنعتی، کارخانه‌های ما به آن‌ها دچار می‌شوند.

وی بابیان اینکه در سه سال گذشته دولت تسهیلاتی را برای تجهیز کارخانه‌ها اعطا کرده اما برخی ازاین‌دست‌ها باید با نمونه‌های داخلی تعویض شوند، تأکید کرد: خبر هفته گذشته ساخت نمونه داخلی یک موتور الکتریکی مهم در شاهرود و نصب آن در ذوب‌آهن اصفهان نشان داد که ما می‌توانیم با تکیه‌بر تولید داخلی مشکل ماشین‌آلات صنعتی را رفع کنیم.

حمایت از تولید داخل
این کارشناس اقتصادی گفت: دولت اگر شرکت‌های دانش‌بنیان فعال درزمینهٔ تولید ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی را تقویت کند، قطعاً از نمونه‌های خارجی مشابه بی‌نیاز خواهیم شد.

صالحیان بابیان اینکه بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی ما برای مثال در کارخانه قند شاهرود، کارخانه‌های سیمان و ... برای دوران طاغوت و یا حداقل ۴۰ سال پیش هستند که امروز فرسوده شده و باید با دستگاه‌های جدید که راندمان بالاتری دارند تعویض شوند.

وی بابیان اینکه تولید داخل آن‌قدر توانمند است که بتواند مدل‌های موردنیاز ماشین‌آلات صنعتی را در هر بخشی تولید کند، تأکید کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که جنگنده صاعقه به دست توانمند تکنسین‌های داخلی بازتولید می‌شود و چرا نتوانیم برای مثال یک ماشین ریسندگی را بازتولید کنیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان را شریک کنیم
این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه می‌بایست بانک اطلاعاتی از دستگاه‌های فرسوده استان سمنان تهیه شود، گفت: وقتی نیازسنجی صورت گیرد بهتر می‌توانیم شرایطمان را درزمینهٔ تولید بسنجیم و برای آن تصمیم بگیریم.

صالحیان بابیان اینکه نه‌تنها درزمینهٔ دستگاه‌های فرسوده بلکه در دیگر بخش‌های تولیدی نیز ما دچار فقدان بانک اطلاعاتی برای برنامه‌ریزی هستیم، تأکید کرد: نیازسنجی و داشتن داده‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم مشکلاتمان را احصا کنیم.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان درازای تولید ماشین‌آلات به‌روز برای کارخانه‌ها در سهام آن کارخانه شریک شوند به‌این‌ترتیب نیاز نیست که کارخانه برای خرید آن ماشین‌آلات از خارج اقدام کند تا ارزبری زیادی نیز با این نوسانات دلار و ارزهای خارجی صورت گیرد از سوی دیگر نیاز نیست هزینه سنگینی را هم برای خرید دستگاه‌ها بپردازد.

کد خبر: ۳۸٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha