۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
تامین ۷۵ درصد گاز و ۴۰ درصد بنزین کشور از پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد

تامین ۷۵ درصد گاز و ۴۰ درصد بنزین کشور از پارس جنوبی

مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، آخرین وضع این شرکت در بخش‌های مختلف را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد مشکین فام گفت: هم اکنون ۷۵ درصد گاز و ۴۰ درصد خوراک بنزین مورد نیاز کشور از منطقه پارس جنوبی تامین می‌شود.

وی با اشاره به تحقق ۹۴ درصدی توسعه میدان مشترک پارس جنوبی اضافه کرد: بخش دریای تکمیل شده و جزء فاز ۱۱ که امیدواریم بزودی وارد مدار تولید شود، در بخش دریایی توسعه میدان پارس جنوبی اقدام معطل مانده‌ای نداریم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه از ۳۹ سکوی دریایی این میدان، ۳۷ سکو نصب شده است گفت: از ۱۳ پالایشگاه طراحی شده، ۱۲ پالایشگاه وارد مدارد تولید شده و تنها پالایشگاه فاز ۱۴ باقی مادنه که امیدواریم بخش اول آن تا پایان امسال تکمیل شود.

مسئول توسعه میدان گازی پارس چنوبی با تاکید براینکه بخش توسعه‌ای این میدان درحال تکمیل شدن است افزود: ازاین پس باید بخش دوم توسعه پارس جنوبی را شروع کنیم که مراتب مهمتر از بخش اول است و آن هم حفظ ونگهداشت تولید در این میدان است.

مشکین فام با بیان اینکه کار توسعه میدان پارس جنوبی تقریبا تکمیل شده است ادامه داد: هم اکنون بخش زیادی از انرژی کشور از این منطقه تامین می‌شود و در نظر داریم در ۲۵ سال آینده با توسعه میادین دیگر و تقویت فشار چاه‌های میدان پارس جنوبی این رکود را حفظ کرده و همچنان ۷۵ درصد از گاز مورد نیاز کشور را از این میدان تامین کنیم.

وی با با بیان اینکه در همه مراحل توسعه میادین دیگر و نگهداشت تولید میدان پارس جنوبی به توان داخلی اتکا می‌شود گفت: برنامه ریزی کرده ایم که حتی اگر تحریم ده‌ها سال طول بکشد، خللی در تولید گاز از میادین کشور ایجاد نشود وبا اتکاء به دانش و توان بومی کار توسعه و بهره برداری از این میادین را دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید براینکه از حدود ۲۰ سال پیش فعالیت در میدان گازی پارس جنوبی آغاز شده است افزود: این روند در ۸ سال گذشته شتاب زیادی به خود گرفته است به طوری که از ۲۷ سکوی فعال دریایی ۲۶ سکو در ۸ سال گذشته نصب شده که حدود ۷۰ درصد از عملیات توسعه و نصب سکوهای دریایی را شامل می‌شود.

مشکین فام این آمار را در بخش چاه‌های حفرشده ۶۸ درصد عنوان کرد و گفت: از ۳۳۶ حلقه چاه حفرشده در میدان پارس جنوبی ۲۲۸ حلقه آن در ۸ سال گذشته حفر شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خطوط انتقال دریایی ۲ هزار ۱۶۰ کیلومتر آن در سال‌های اخیر نصب شده افزود: در ردیف‌های پالایشگاهی نیز از مجموع ۵۰، ۳۰ ردیف آن در سال‌های اخیر به بهره برداری رسیده اند.

این مدیر نفتی اضافه کرد: ظرفیت تولید میدان مشترک پارس جنوبی امروز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که ۴۲۰ میلیون مترمکعب آن در دولت‌های قبل تکمیل شده بود.

مشکین فام با تاکید براینکه هم اکنون کشور ما در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی از کشورقطر پیشه گرفته است گفت: هم اکنون کشور ما روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند که این رقم در سمت قطری حدود ۵۷۰ میلیون متر مکعب درروز است.

وی با بیان اینکه این دستاورد درحالی بدست آمده که دو سوم میدان در سمت قطر قرار دارد و شیب میدان نیز به سمت قطر است افزود: با توجه به تجهیزات نصب شده درمنطقه، اگر بخواهیم می‌توانیم ظرفیت تولید را تا ۵۰ بار دیگر تقویت کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به میدان کیش نیز اشاره کرد و گفت: این میدان پشتیبان میدان پارس جنوبی است و تاکنون ۷۵ درصد کار توسعه آن به اتمام رسیده و کار احداث خط لوله ۲۰۰ کیلومتری انتقال گاز ازاین میدان به پالایشگاه‌های پارس جنوبی مستقر در منطقه عسلویه نیز آغاز شده است.

مشکین فام با بیان اینکه الان نیاز به گاز میدان مشترک کیش نداریم افزود:، اما باتوجهه به حفظ ظرفیت تولید پاس جنوبی باید توسعه میدان کیش از پایه در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه از ۲۸ حلقه چاه مورد نیاز این میدان، ۲۶ چاه حفر شده و درصورت تکمیل توسعه، این میدان روزانه ۳ میلیارد فوت مکعب که معادل ۳ فاز پارس جنوبی است برداشت و به پالایشگاه‌های پارس جنوبی منتقل خواهد شد.

کد خبر: ۳۸٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha