۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
 وام ۵ هزارمیلیاردی، سد مقاومی برای سونامی ۱۸.۵ هزار میلیاردی نیست/ثبت نام خودرو، بخت آزمایی شده
دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با بازار:

وام ۵ هزارمیلیاردی، سد مقاومی برای سونامی ۱۸.۵ هزار میلیاردی نیست/ثبت نام خودرو، بخت آزمایی شده

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه ایران‌خودرو و سایپا در ۶ماهه ابتدایی سال هریک حدود پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد با قیمت گذاری دستوری ضرر کرده‌اند، گفت: پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیاردی به خودروسازان کار آن‌ها را پیش نخواهد برد.

بازار- محمد فکوری: احمد نعمت بخش با بیان اینکه پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی کار خودروسازان کشور را پیش نخواهد برد، گفت: خودروسازان با دریافت این تسهیلات باید حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از آن را به قطعه سازان کشور بابت بدهی معوق خود پرداخت کنند لذا این پرداخت تسهیلات این‌چنینی کار خودروسازان را پیش نخواهد برد و با توجه به قیمت‌های دستوری که برای خودروسازان در نظر گرفته شده، زیان خودروسازان در سال گذشته و سال جاری به دنبال داشته است.

عضو کمیته خودرو، ادامه داد: سال گذشته هر دو شرکت‌ خودروساز کشور، حدود ۸ هزار میلیارد تومان ضرر کرده و امسال در ۶ماهه نخست سال با اعلام بورس هرکدام حدود ۵هزار و ۲۰۰میلیارد تومان ضرر را به ثبت رساندن که تنها علت آن دستوری بودن قیمت خودرو توسط وزارت صمت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی فروش‌های خودروسازان با زیان صورت پذیرفته لذا این روش تبعاتی در پی خواهد داشت که یکی از آن‌ها هجوم دلالان و سرمایه‌گذاران به سایت خودروسازان کشور در زمان عرضه محصولاتشان بوده است.

اختلاف قیمت کارخانه و بازار به ۵۰ میلیون هم می‌رسد

این کارشناس خودرو با بیان اینکه اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه بسیار بالا بوده، گفت: در برخی محصولات ایران خودرو این اختلاف به رقمی حدود ۵۰ میلیون تومان می‌رسد و بارها به وزارت صمت این تذکر داده شده که دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد.

نعمت بخش ادامه داد: وزارت صمت برای آنکه دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند برنامه‌های مختلفی را اجرایی کردند اما دلالان با استفاده از راهکارهای متنوع این برنامه‌ها را خنثی کرده که از جمله آن می‌توان به طرح استفاده از کد ملی برای خرید خودرو در گذشته اشاره کرد که سودجویان با کرایه کارت ملی افراد در شهرستان‌ها در طرح خودروسازان اقدام به خرید خودرو می‌کردند.

عضو کمیته خودرو تصریح کرد: آخرین کاری که وزارت صمت انجام داد فروش محصولات خودروسازان با استفاده از در اختیار نگه‌داشتن سند خودروهای فروخته شده بود که باز هم از حجم، هجمه دلالان به سایت کم نکرد و سودجویان به صورت قولنامه‌ای این خودروها را در بازار با قیمت بالاتر به فروش میرساندند.

پیشنهاد انجمن به وزارت صمت

وی درباره پیشنهاد انجمن‌ به وزارت صمت برای از بین بردن اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه، بیان کرد: پیشنهادی که به وزارت صمت شد، فروش محصولات در حاشیه بازار بود همانطور که در گذشته این کار صورت گرفت و ضمن تعدیل قیمت بازار خودرو، اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد به صورت تدریجی به صفر رساند.

این کارشناس خودرو، گفت: یکی از شرکت‌های بازرسی کشور مسئول بررسی خودروهای خریداری شده گردید که بعد از تحویل خودرو به مشتری ارزیابی از افراد خریدار خودرو به عمل می‌آورد که آیا سرویس اولیه خودرو را انجام داده‌اید و از گارانتی اولیه راضی بودید؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران، افزود: جواب این بود که حدود۷۰درصد افرادی که با آنها تماس گرفته می‌شد، می گفتند خودروی خود را فروخته‌اند که دلیل آن همان اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار بوده و تا زمانی که این اختلاف قیمت در بازار وجود داشته باشد دلالان از خرید خودرو دست نمی‌کشند.

نعمت بخش، خاطرنشان کرد: پول سرگردان در جامعه در وضعیت فعلی بالغ بر ۲ میلیون، میلیارد تومان بوده و با توجه به دستورالعملی که برای خودروسازان در نظر گرفته شده که بر اساس آن می‌توان ۲۰درصد تولید خودرو را به صورت تحویل فوری به فروش برسانند این دو خودروساز به صورت متوسط روزانه حدود ۲هزار خودرو تولید می‌کنند و این رقم در هفته‌ به ۱۰ هزار عدد می‌رسد که ۲۰درصد آن برای فروش فوری یک هفته می‌شود ۲هزار خودرو، لذا برای این حجم فروش به صورت میانگین حدود ۲میلیون متقاضی در کل کشور وجود دارد.

خرید خودروی تحویل فوری مانند برنده شدن در بلیط بخت آزمایی است

وی ادامه داد: این حجم از تقاضا بسیار بالا بوده و برای هر هزار نفر متقاضی تنها یک نفر شانس ثبت نام داشته که به نوعی مانند بلیط بخت آزمایی بوده و از هزار نفر تنها یک نفر موفق به دریافت خودرو خواهد شد و ۹۹۹ نفر دیگر امکان خرید خودرو به صورت فوری را نخواهند داشت.

عضو کمیته خودرو با انتقاد از وزارت صمت به دلیل مشورت نکردن با انجمن‌ها، اظهار کرد: تمامی این موارد به دلیل توجه نکردن وزارت صمت به گفته‌های انجمن‌ها که در ریز امور قرار دارند بوده و تجربه گذشته را زیر پا قرار داده در صورتی که «فروش در حاشیه بازار» در گذشته جواب داده است.

این کارشناس حوزه خودرو، تصریح کرد: اگر اجازه فروش در حاشیه بازار صادر شود ناخودآگاه آن دسته از افراد که در قبل به آن‌ها اشاره شد و حدود ۷۰درصد متقاضیان را تشکیل می‌دهند از گردونه حذف شده و تنها متقاضیان واقعی برای دریافت خودرو به سایت خودروسازان مراجعه خواهند کرد زیرا دیگر سودی برای دلالان در این حوزه نخواهد ماند.

نعمت بخش با اشاره به اینکه خودروسازان در حال حاضر با تمام قوا به تولید خودرو پرداخته‌اند، گفت: این یک بحث اقتصادی است که قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و خودروسازان تمام توان خود را در حدود سه ماهه گذشته برای تولیدات بیشتر گذاشته‌اند و در حال حاضر دو خودروساز کشور روزانه حدود چهار هزار خودرو تولید می‌کنند و بیش از این تعداد افزایش در حال حاضر مقدور نمی‌باشد.

وی تصریح کرد: خودروسازان در حال حاضر مبلغی بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهی دارند و اگر با فروش محصولاتشان با قیمت حاشیه بازار موافقت شود، از زیاندهی خارج خواهند شد و می توانند کیفیت خود را بالا ببرند.

میزان نیاز واقعی بازار یک میلیون ۲۰۰دستگاه در سال  

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص میزان نیاز واقعی بازار به خودرو، گفت: نیاز واقعی بازار کشور در سال، یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه بوده و هجمه وارد شده به سایت برای خرید خودرو بیشتر توسط افرادی صورت می‌گیرد که برای سرمایه‌گذاری یا سود بردن از خودرو اقدام می‌کنند و وزارت صمت نباید سیاستی تدوین کند که مردم و متقاضیان واقعی به زحمت بیافتند.

عضو کمیته خودرو در انتها به حرکت خودروسازان به سمت داخلی سازی حدود ۱۰۰درصدی تولیدات خود اشاره کرد و خاطر نشان کرد: خودروسازی کشور در حال پیشروی به سمت داخلی سازی بوده و تنها در قسمت‌های قطعات الکترونیک مشکل داشته و همچنین قطعه سازان با تمام قوا به سمت تولید داخل پیش می‌روند اما واقعیت این است که نبود نقدینگی این صنف را بسیار آزار می‌دهد.

کد خبر: ۳٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha