۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
قیمت برنج قد می‌کشد؛ ممنوعیت واردات برنج بهانه افزایش قیمت
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قیمت برنج قد می‌کشد؛ ممنوعیت واردات برنج بهانه افزایش قیمت

مشهد- از هنگامی‌که افسار دلار از دست متولیان اقتصادی رها شد بازار با هر خبر و یا حرف‌وحدیثی حتی در حد شایعه دچار تشنج می‌شود و عده‌ای از این موضوع برای بهره‌بری و افزایش تقاضا و فروش محصول خود سوء استفاده می‌کنند.

بازار-گروه استان‌ها: این روزها در هر فروشگاهی که صحبت قیمت‌ها می‌شود بهانه‌ای برای افزایش قیمت از طرف فروشنده عنوان می‌شود که گویی این افزایش قیمت‌ها حق مسلم تولیدکننده است و مصرف‌کننده نباید اعتراضی داشته باشد!

اعتراض بسیاری از خریداران در هنگام خرید رب گوجه‌فرنگی با استدلال اینکه قیمت قوطی گران شده است و اعتراض خریداران در هنگام خرید مربا با توجیه اینکه شکر گران شده است  و گران‌فروشی بیش از قیمت درج‌شده به بهانه اینکه شرکت دیگر جنس ندارد پاسخ داده می‌شود.

فروشندگان ادعا می‌کنند که دستمزدها و قیمت تولید بالا رفته ولی این برنج حاضر در بازار که متعلق به سال گذشته و قبل از موج گرانی است پس چرا از قیمت کیلویی ۱۴ هزار تومان به کیلویی ۳۲ هزار تومان رسید

برنج نیز که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین غلات مورد مصرف مردم نیز مدت‌هاست که به بهانه برداشته شدن ارز دولتی قیمتش در بازار قد کشیده حالا باری دیگر با انتشار خبر ممنوعیت واردات و توزیع برنج در بازار باری دیگر زمینه را برای زمزمه‌های گرانی در بازار افزایش داده است.

برنج‌های پارسالی قیمت‌های امسالی
در همین رابطه یکی از خریدان برنج در بازار مصلای مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برنجی که سال گذشته کشت و برداشت‌شده و باقیمت کود و سم سال گذشته نگهداری شده چگونه به بهانه افزایش دستمزد و یا کود و سم باید قیمتش دو برابر شود؟

احسان نراقی بیان کرد: فروشندگان ادعا می‌کنند که دستمزدها و قیمت تولید بالا رفته ولی این برنج حاضر در بازار که متعلق به سال گذشته و قبل از موج گرانی است پس چرا از قیمت کیلویی ۱۴ هزار تومان به کیلویی ۳۲ هزار تومان رسیده است؟

وی بابیان اینکه افزایش قیمت برنج پاکستانی به دلیل برداشته شدن ارز دولتی توجیه دارد، اظهار می‌کند: این در حالی است که افزایش قیمت برنج ایرانی هیچ توجیهی نداشت!

برنج گران می‌شود
در این رابطه با یکی از عمده‌فروشان برنج در مشهد هم‌صحبت می‌شویم، علی حسینی بیان می‌کند: اگرچه دولت برای حمایت از تولید داخل این قانون را وضع کرده است اما واقعیت این است که در این التهابی که در بازار وجود دارد بدون شک قیمت برنج افزایش خواهد یافت.

وی اظهار می‌کند: افراد و خانواده‌هایی که برنج خارجی یا همان پاکستانی مصرف می‌کنند تمایلی برای خرید برنج ایرانی به دلیل گرانی ندارند لذا این قانون تأثیری در بازار فروش ایرانی نخواهد داشت.

این فروشنده برنج اظهار می‌کند: ازآنجاکه نرخ برنج ایرانی همواره از برنج خارجی تبعیت می‌کند، می‌افزاید: ابتدای امسال برنج درجه‌یک طارم فریدون‌کنار به کیلویی ۲۳ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید لذا پس از آزاد شدن نرخ ارز و واردات برنج پاکستانی با ارز آزاد همان شب نرخ برنج ایرانی به ۲۹ هزار تومان افزایش یافت درحالی‌که این برنج از سال گذشته در انبارها موجود بود و باقیمت کیلویی ۱۶ هزار تومان خریداری‌شده بود.

واردات ربطی به قیمت‌گذاری ندارد
این عمده‌فروش برنج بابیان اینکه واردات برنج هیچ تأثیری در قیمت برنج ندارد اظهار کرد: همه‌ساله نمایندگان اعلام می‌کنند که سه برابر نیاز کشور برنج واردشده ولی شما مشاهده می‌کنید که نه‌تنها قیمت این محصول ارزان نشد بلکه هرسال افزایش هم داشته است!

همه‌ساله نمایندگان مردم اعلام می‌کنند که سه برابر نیاز کشور برنج واردشده ولی شما مشاهده می‌کنید که نه‌تنها قیمت این محصول ارزان نشد بلکه هرسال افزایش هم داشته است

وی اظهار می‌کند: تا قبل از این دولت ۱۵۰ درصد تعرفه واردات برای برنج تعیین کرده بود اما الآن فقط ۱۰ درصد تعرفه واردات دریافت می‌کند پس چگونه است که بازهم برنج گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی بیان کرد: قیمت برنج واقعی این قیمتی نیست که به دست مصرف‌کننده می‌رسد و خیلی کمتر باید باشد حتی الآن که با ارز آزاد وارد می‌شود.

مشکلی پیش نمی‌آید
در همین راستا معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه در حال حاضر هر کیلو برنج پاکستانی در بازار خراسان رضوی ۲۳۵ هزار ریال، برنج ایرانی ۲۸۵ هزار ریال و برنج هندی به قیمت ۱۶۰ هزار ریال به فروش می‌رسد بیان کرد: از سه ماه قبل کارگروه تنظیم بازار استان در نامه‌ای مکتوب به ستاد تنظیم بازار کشور پیشنهاد کرد که ممنوعیت فصلی واردات برنج را به دلیل شرایط خاص قیمت آن در بازار اجرا نکند یا خراسان رضوی را از این ممنوعیت مستثنا کند.

علی غفوری مقدم با اشاره به این موضوع  که دولت هرسال برای حمایت از تولید داخلی، واردات برنج را هم‌زمان با فصل برداشت برنج داخلی از ابتدای مرداد تا پایان مهر ممنوع می‌کند، اظهار کرد: امسال این ممنوعیت یک ماه کاهش یافت و از ابتدای شهریور  اعمال شد.

وی گفت: از سوی دیگر چون قیمت برنج پاکستانی نیز پایین‌تر از قیمت برنج داخلی بود، ممنوع نشدن واردات می‌توانست ضربه بزرگی به تولید داخلی بزند.

افزایش نرخ برنج ایرانی متناسب با هزینه‌ها
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: قبل از تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت برنج وارداتی، مصرف برنج پاکستانی در استان زیاد بود و برنج هندی کمتر متقاضی داشت، اما بعد از افزایش قیمت‌ها برنج هندی متقاضی بیشتری پیدا کرد و درنهایت قیمت این نوع برنج هم افزایش یافت.

غفوری مقدم اظهار کرد: گفت: استدلال ما این بود که نرخ برنج ایرانی، متناسب با هزینه‌هایش رشد زیادی داشته و قیمت برنج پاکستانی هم به دلیل تغییر نرخ ارز افزایش‌یافته و فاصله قیمتی آن با برنج داخلی بسیار کم شده است، بنابراین واردات برنج پاکستانی در فصل برداشت برنج ایرانی نمی‌تواند ضربه‌ای به تولید داخلی بزند.

اقدام دولت در ممنوعیت واردات برنج از ابتدای شهریورماه در تأمین نیاز استان به برنج پاکستانی خللی ایجاد نمی‌کند

وی اطمینان خاطر می دهد اقدام دولت در ممنوعیت واردات برنج از ابتدای شهریورماه در تأمین نیاز استان به برنج پاکستانی خللی ایجاد نمی‌کند و با اشاره به درخواست این استان مبنی بر اختصاص سهمیه فوق‌العاده برنج وارداتی گفت: در پی این درخواست هزار تن برنج پاکستانی و هندی به خراسان رضوی اختصاص‌یافته است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از مسیرهای دیگری نیز درصدد جذب برنج پاکستانی برای خراسان رضوی هستیم که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت مرزنشینان برای واردات برنج است.

کد خبر: ۳۸٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha