۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
تعلل فرابورس در پذیرش استارتاپ ها
آیا تامین بودجه مهمتر از تامین مالی کسب و کارهای نوین است؟

تعلل فرابورس در پذیرش استارتاپ ها

حضور استارتاپ ها در بورس به تاخیر افتاده است و این امر با اعتراض آن ها مواجه بوده است. استارتاپ ها قرار بود اول مرداد ماه وارد بازار سرمایه شوند اما مدیران فرابورس حتی حاضر به برگزاری جلسه ای با مدیران استارتاپی نیستند.

بازار؛ گروه فناوری: ورود استارتاپ ها به بورس با خبرعای داغ و اظهارنظرهای وزیر اقتصاد، رییس ساززمان بورس و مدیران اقتصادی همراه بود اما با این که قرار بوده استارتاپ ها از ابتدای مرداد امسال وارد بازار بورس شوند، هنوز خبری از حضور آن ها در بازار سرمایه نیست. حتی مدیران فرابورس با استارتاپ ها جلسه نیز برگزار نمی کنند و استارتاپ ها را در فرابورس پذیرش نمی کنند. دلیل این امر نیز مشخص نیست.

ورود برخی شرکت‌های استارت‌آپی با تاخیر انجام شده و با اینکه اعلام شده بود پایان تابستان چند شرکت استارت‌آپی بزرگ وارد بورس می‌شوند؛ اما هنوز اتفاقی در این مورد نیفتاده است. به دنبال تاخیر ورود استارت‌آپ‌ها به بورس حتی برخی نمایندگان پیشنهاد قانونگذاری یا برگزاری جلساتی برای بررسی این موضوع را دادند، هرچند که در این مورد برخی نمایندگان دیگر اعلام می‌کنند که نیازی به ورود مجلس و قانونگذاری در این حوزه نیست چون قانون در این زمینه شفاف است و مجلس تنها در حوزه نظارت و ارائه راهکار می‌تواند به این موضوع بپردازد.

طبق گفته امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات، در ابتدای اردیبهشت امسال قرار بود چهار شرکت صبا ایده (بنیان‌گذار کلوب، میهن‌بلاگ، صباویژن، آپارات و فیلیمو)، کافه بازار، تپسی و دیجی‌کالا، تا پایان تابستان به بورس وارد شوند و تحت یک تابلو در بازار عرضه شوند. اما وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی، مبنی بر ورود این استارتاپها به بورس تا کنون محقق نشده است.

هراس مدیران
کارشناسان معتقدند مدیران از ورود استارتاپ ها به بازار بورس هراس دارند و به همین دلیل هیچ اقدامی برای این امر انجام نمی دهند.

علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «بازار» گفت: یکی از مهم ترین دلایلی که از ورود استارتاپ ها به بورس جلوگیری می شود این است که از حاشیه ریسک بالایی برخوردار هستند.

او افزود: ورود استارتاپ ها به بورس نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری دارد مگر این که استارتاپ ها در یک اشل، محیط یا مدت زمان مشخصی آزمون های اولیه بازپس دهی سود را طی کرده باشند. در آن زمان می توان با خیال راحت استارتاپ ها را وارد بورس کرد و فرابورس هم به آن ها اعتبار دهد.

حیدری گفت: در شرایط فعلی مدیران لایه های دوم کمتر حاضرند ریسک کنند تا موقعیت و صندلی ریاستشان به خطر نیفتد. اکنون نیز موقعیت آن ها در خطر بوده و صندلی هایشان لرزان است پس دلیلی ندارد بدون اطلاع مدیران بالاسری استارتاپ هایی را وارد بورس کنند چراکه اگر سود کنند به نفع مدیران بالادستی بوده و اگر ضررده باشند به ضرر مدیران میانی است.

تاخیر به دلیل سهام دولتی
 ایزاک سعیدیان، استاد اقتصاد به «بازار» گفت: مشکلات ناشی از ورود سهام دولتی در بورس و سهام دولتی موجب شد دولت در ورود استارتاپ ها به بورس دست نگه دارد.

او افزود: عرضه سهام دولتی تنش هایی در بورس ایجاد کرد و به خاطر خرید عرضه سهام دولتی، دیگر سهام شرکت ها افت کردند. تاخیر ورود استارتاپ ها به بازار سرمایه نیز به همین دلیل رخ داد. بورس از نظر کارشناسان و مدیران بالادستی خط قرمزهایی دارد.

سعیدیان گفت: یکی از این خطر قرمزها آن است که شرکت ها باید در گزارش های مالی خود شفافیت لازم را داشته باشند.

استارتاپ های پیشرو در بورس الگو می شوند 
محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، با اشاره به اینکه حضور استارتاپ های بزرگی مانند کافه بازار و ... در گام‌های نخست در بورس باعث الگو شدن برای دیگر شرکت‌های استارتاپی و باعث رونق بازار سرمایه می شود، قول بررسی و چگونگی حضور سریع و قطعی استارتاپ ها در جلسه روز شنبه نمایندگان مجلس جهت بررسی بازار سرمایه و بورس را داد.

علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در باره ضرورت حضور استارتاپ ها به ویژه در شرایط کنونی می‌گوید: تقویت بازار سرمایه یکی از پارامترهایی است که با حضور شرکتهای خصوصی و دولتی محقق خواهد شد و این مهم مطمئناً با حضور شرکتهای استارتاپ نیز اجرایی تر خواهد شد.

به گفته وی هدایت سرمایه ها به محل های مطمئن فرآیندی است که در صورت اجرا از خطرآفرینی در مشاغل موازی با مشاغل دولتی و بزرگتر شدن پیکره دولت خواهد کاست و به این ترتیب زمینه ساز رشد اقتصادی نیز خواهد شد.

این نماینده مجلس ضمن تاکید بر اینکه آموزش شرکتهایی که به بورس می پیوندند و همچنین کسانی که سهام شرکتهای دیگر اعم از دولتی و خصوصی را خریداری می کنند شاخص مهمی در این فرآیند به شمار می آید که نباید از آن غافل ماند گفت: حضور استارتاپها با توجه به پویا و فعال بودن آنها باعث رونق بازار سرمایه خواهد شد و این مهم نیز با بسترسازی برای استارتاپهای فعال و بزرگ در گامهای نخست به زودی اجرایی خواهد شد.

محسن علیزاده گفت: حضور استارتاپهای فعال و بزرگتر می تواند الگوی خوبی برای استارتاپهای دیگر در آینده نزدیک در این مجموعه باشد.

کد خبر: ۳۸٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha