۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
سهم دانش بنیان ها در اقتصاد یزد کمتر از ۵ درصد است
رئیس پارک علم و فناوری یزد:

سهم دانش بنیان ها در اقتصاد یزد کمتر از ۵ درصد است

یزد- رئیس پارک علم و فناوری یزد در مورد میزان سهم دانش بنیان در اقتصاد استان یزد گفت: این میزان قطعی نیست اما نظر شخصی من این است که آمار ناچیز و زیر ۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد مهدی لطفی ظهر چهارشنبه چهارم شهریور در نشست مطبوعاتی برخط خانه مطبوعات یزد، در این مورد که مسئولان استان یزد اقتصاد دانش بنیان را اولویت و محور توسعه استان دانسته‌اند، گفت: اگر یزد باید الگوی اقتصاد دانش بنیان کشور شود، پس قطعأ پارک علم و فناوری باید جایگاه خود را در این حوزه بیش از پیش ارتقا دهد.

 رئیس پارک علم و فناوری یزد در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه برخی صاحبنظران معتقدند مسئولان یزد معنی و مفهوم اقتصاد دانش بنیان را نمی دانند و شعارهای آنها صرفأ نمایشی است، پاسخ داد: بله، تأیید می‌کنم.

وی ادامه داد: از این نظر تأیید می‌کنم که ساخت مفاهیم و واژه ها در اذهان به ویژه مدیران و تصمیم گیران متفاوت است؛ پس این واژه در ذهن همه مدیران مفهوم جامع ندارد.

لطفی اظهار کرد: مهم این است که مسئولان در حیطه عمل و تصمیم گیری نیز از این نوع عمل و اقتصاد تبعیت کنند؛ چراکه اگر معنی مفهوم واحد شود، سرعت کار هم افزایش خواهد یافت.

وی در این مورد که میزان سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد استان یزد چقدر است، گفت: این میزان قطعی نیست اما نظر شخصی من این است که آمار ناچیز و زیر ۵ درصد است.

محدودیت‌ها و رسالت یزد در حوزه دانش‌بنیان
رئیس پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه یزد جزو استان‌های برتر کشور در حوزه دانش بنیان است، بیان کرد: اولویت دانستن اقتصاد دانش بنیان به عنوان محور توسعه یزد در حالی است که استان برای کسب رتبه نخست کشور در حوزه دانش بنیان محدودیت‌هایی جدی دارد.

او به رسالت‌های مهم پارک علم و فناوری در ارتقای عملکرد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: از مهمترین رسالت‌های پارک علم و فناوری توسعه اکوسیستم نوآوری استان با جلب مشارکت فعال بخش خصوصی و ارائه خدمات به شرکت‌های فناوری است.

همچنین بیان کرد: افزایش کمی و کیفی فضای پارک، افزایش و ارتقای جدی سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد استان از دیگر رسالت‌های پارک علم و فناوری یزد است.

وی در خصوص محدودیت‌های پارک اقبال برای تحقق رسیدن یزد به قطب دانش بنیان کشور گفت: پارک در هزینه‌های جاری به شدت دچار محدودیت است که این موضوع مانع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

لطفی همچنین بسته شدن بودجه عمرانی پارک ها از سوی کشور را دیگر عامل محدودکنندۀ پارک علم و فناوری برای حمایت از شرکت‌ها دانست و تصریح کرد: مانع جدی یزد برای کسب رتبه یک در حوزه دانش بنیان بحث کمبود فضای فیزیکی برای انجام فعالیت‌های دانش محورانه است.

 رئیس پارک علم و فناوری یزد در مورد اقدامات مثبت پارک در جهت رفع مشکل فضا واگذاری زمین کارخانه نوآوری به پارک اقبال را مهمترین موفقیت در این حوزه بیان کرد و از دیگر موارد، ایجاد فضای کار اشتراکی برای شکل گیری تیم‌های فناور و تأسیس نواحی نوآوری را نام برد.

یزد در انتظار رشد انفجاری اکوسیستم نوآوری
لطفی از دیگر اقدامات قابل توجه پارک علم و فناوری، جلب مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های فناور در توسعه اکوسیستم نوآور را بیان کرد و افزود: رشد انفجاری در اکوسیستم نوآوری نیاز به جذب مشارکت بخش خصوصی دارد.

او ادامه داد: از این رو، پارک یزد به جای اینکه مستقیم وارد پروسه توسعه اکوسیستم شود، از شرکت‌های بزرگ حمایت می‌کند و در این راستا ۶۰ شرکت توانمند برای کمک به رشد انفجاری اکوسیستم نوآوری استان حمایت می‌شود.

لطفی عامل مهم در موفقیت استان در تبدیل شدن به الگوی دانش بنیان کشور را شبکه سازی و گسترش تعاملات دانست و افزود: تأسیس مراکز نوآوری صنعتی، توسعه شبکه نوآوری، تقویت ارتباط با رسانه‌ها، بررسی نیازهای شهر، توسعه پردیس فناوری دانشگاه یزد و مدرسه نوآوری از دیگر مواردی هستند که برای توسعۀ حوزه دانش بنیان در استان مدنظر قرار دارد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد در خصوص راهبرد خود در مدیریت پارک علم و فناوری گفت: هدف پارک خروج از چهار دیواری خود، ورود به شهر و حل و فصل مسائل شهر است؛ از این‌رو، فعالیت پارک را فراجناحی می‌دانم و سخنم سوی دستگاه‌هایی چون بازرسی، دیوان محاسبات و... است.

وی گفت: از دستگاه‌های فوق خواستارم بگذارند حوزه فناوری کار خود را به جلو ببرد؛ زیرا این حوزه از پاکدست ترین حوزه ها است.

همچنین اظهار کرد که نگاه فراسازمانی برای رشد اکوسیستم نوآوری، نگاه کلیدی است و افزود: چه خوب می‌شود که همه مدیران بخش دولتی و خصوصی بدون در نظر داشتن ارزش و زیانی که اداره آنها می‌کند، ترجیح بدهند حتی بخشی از سازمان خود آسیب بیند اما برای مثال، در راستای تحقق اقتصاد دانش بینان مؤثر باشد.

کد خبر: ۳۸٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha